شناسهٔ خبر: 66731330 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

مختصری از فعالیت‌های انجمن موزه‌های ایران

ایکوم ایران از دی 1401 تا دی 1402

عملکرد انجمن موزه‌های ایران با توجه به فعالیت‌های ملی و بین‌المللی در بخش‌های آموزش، پژوهش و معرفی در قالب رویدادهای فرهنگی انجام می‌گیرد. در سالی که گذشت، با توجه به شرایط ناشی از تداوم محدودیت‌ها و مسائل مرتبط با آن و استفاده از روش‌های جدید و... مختصری از فعالیت‌های ممکن انجام‌شده به اختصار به شرح ذیل گزارش می‌شود

صاحب‌خبر -

کمیته ملی موزه‌های ایران: عملکرد انجمن موزه‌های ایران با توجه به فعالیت‌های ملی و بین‌المللی در بخش‌های آموزش، پژوهش و معرفی در قالب رویدادهای فرهنگی انجام می‌گیرد. در سالی که گذشت، با توجه به شرایط ناشی از تداوم محدودیت‌ها و مسائل مرتبط با آن و استفاده از روش‌های جدید و... مختصری از فعالیت‌های ممکن انجام‌شده به اختصار به شرح ذیل گزارش می‌شود:

• با اعلام شعار روز جهانی موزه برای سال 2023 میلادی تحت عنوان «موزه‌ها، پایداری و حال خوب» و درباره تبیین آن طبق روند پیشین نسبت به برگزاری نشست‌های توجیهی با مسئولان ذی‌ربط به صورت حضوری یا برخط و چگونگی همکاری‌های بین موزه‌ها برای هفته بزرگداشت میراث فرهنگی و... به ترجمه پوستر و بسته ارتباطی شورای بین‌المللی موزه‌ها اقدام شد و به منظور اطلاع‌رسانی ترجمه‌های ذی‌ربط بر روی سایت قرار گرفت.

• در راستای بهینه‌ساختن اطلاع‌رسانی انجمن برای اعضا و علاقه‌مندان با همکاری داوطلبانه مؤسسه... اقدام به بهینه‌شدن سایت شد و در چند مرحله و تغییر هاست تقریبا از حالت منفعل خارج شد.

همچنین برای ثبت‌نام متقاضیان عضویت، بخش عضویت انجمن با همکاری مؤسسه اشاره‌شده بخش ثبت‌نام بر روی سایت را فعال کرد.

درباره بهینه‌شدن آیین موزه دو موضوع مورد دقت نظر قرار گرفت؛ نخست چون فعالیت موزه‌ها در جهان بر مبنا و محور شعار روز جهانی برای سال میلادی تعیین می‌شود، بنابراین در نظر گرفته شد که دوره عملکرد هر موزه در هر عنوان شاخص ارزیابی از 10 دی‌ماه هر سال که شعار جدید اعلام می‌شود تا 10 دی سال بعد لحاظ شود و مورد دوم دیجیتالی‌ساختن تمام مراحل ثبت‌نام و ارائه گزارش از طریق سایت و رفع مشکلات گذشته بود و چون این امر به درازا کشید، به‌همین‌دلیل شانزدهمین دوره از آیین برتر به سال 1403 موکول شد و در سال جاری ضمن ارائه گزارش 15 دوره گذشته از طرف دبیر جشنواره، به قدردانی از داوران و افرادی که به صورت داوطلب با این آیین همراهی داشتند، اقدام شد.

• در راستای آشنایی کودک و نوجوان با بخشی از میراث ناملموس با همکاری کتابکده قصه و افسانه مجموعه برنامه‌های قصه‌گویی در فضاهای عمومی شهری همانند کافه نادری و قهوه‌خانه رمضون یخی و... انجام شد که تداوم آن در قالب نمایشگاه هفته میراث فرهنگی و فعالیت‌های مشابه ارائه شد.

• موزه ملی علوم و فناوری درباره شعار سال «موزه‌ها، پایداری و حال خوب» دو نشست تخصصی را که یکی با همکاری موزه خلاقیت و معماری تحت عنوان کارگاه تعاملی طراحی گالری تغییرات اقلیم موزه، دیگری درباره گرمایش زمین با حضور جامعه موزه‌داری و نمایندگان مراکز آموزش عالی کشور، نشستی با عنوان تغییرات اقلیمی و موزه‌های علوم دانشگاهی، برگزار کرد.

کارگروه حفاظت ایکوم ایران درباره برگزاری نشست‌های تخصصی در مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران دومین نشست خود را تحت عنوان «نقش خاک در معماری و شهرسازی ایران و آینده آن» را برگزار کرد و در تداوم آن نشست تخصصی جایگاه معماری و شهرسازی خاکی در ایران با تمرکز بر بزرگداشت استاد عباس اعتماد در نگارخانه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران 24 اردیبهشت ماه 1402.

• برگزاری آیین پیش از نوروزی در غار موزه وزیری؛ جشنواره سمنوپزان نوروزی.

• با همکاری کانون توسعه فرهنگی کودکان و در زمینه معرفی شخصیت و شعر بانوی فرهیخته شعر و ادب فارسی پروین اعتصامی فراخوانی در سطح کشور در کتابخانه‌های تحت پوشش توزیع شد که منجر به دریافت بیش از 400 اثر نگارشی و تصویری از کودکان استان‌های مختلف شد که اولین نمایشگاه آثار استان‌ها در سالروز تولد پروین (25 اسفند) افتتاح شد که در ایام نوروز نمایشگاه دایر بود و به نوبت آثار گردآوری‌شده در قالب نمایشگاه به نمایش گذاشته شد و این امر تا مهرماه سال جاری به درازا کشید.

• سال جاری را با انتشار پیام برای اعضا و جامعه موزه‌داری و خانواده میراث فرهنگی آغاز کردیم.

• موزه معماری و خلاقیت صفوی اقدام به برگزاری نمایشگاه‌های مشارکتی با موزه‌های خارج از کشور کرد که می‌توان به نمایشگاه معرفی آثار فریدا به مناسبت شصت‌وپنجمین سال تأسیس موزه خانه آبی فریدا کالو در مکزیک اشاره کرد.

• در راستای بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی کارگروه حفاظت با همکاری پژوهشکده ابنیه و بافت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اولین نشست تخصصی خود تحت عنوان تعامل پایدار تا تحقق مشارکت همگانی در حفظ میراث فرهنگی را در سال جاری برگزار کرد.

• به مناسبت روز ملی معمار و بزرگداشت شیخ بهایی نشست تخصصی تحت عنوان «حفاظت و چالش‌های توسعه در بافت‌های تاریخی-اجتماعی» در تالار امیرکبیر دانشگاه آزاد اصفهان و همچنین آیین نکوداشت بنیان‌گذار موزه معماری و خلاقیت (خانه صفوی) در مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان برگزار شد.

• با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح ایران و موزه صلح تهران نشستی تحت عنوان «آداب صلح و دوستی در منطقه شاهنامه» در موزه صلح برگزار شد.

• نشست علمی شاهنامه در آینه کتب درسی ادبیات پایدار از گذشته تا به امروز در تاریخ در سالن همایش موزه آموزشی سروش.

• همانند سال‌های گذشته با همکاری مجله فرهنگی بخارا نشست‌هایی در حوزه میراث فرهنگی (ملموس و ناملموس) به صورت هیبریدی تا آذر ماه برگزار شد.

• به مناسبت روز جهانی ارتباطات در موزه بانک ملی نشست تخصصی موزه و ارتباطات برگزار شد.

• مراسم روز جهانی موزه پیام تصویری رئیس اتحادیه آسیا اقیانوسیه را همراه با پیام رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران و پیام رئیس ایکوم ایران در خانه هنرمندان برگزار شد. در این برنامه ضمن تقدیر از پیش‌کسوتان و بازنشستگان و یاد درگذشتگان گزارش 15 دوره آیین موزه برتر از طرف دبیر جشنواره آیین و اهدای الواح اختصاص یافت.

• هشتمین نشست تخصصی موزه و معلولیت در هفته گرامیداشت میراث فرهنگی و به مناسبت روز جهانی موزه با همکاری انجمن گردشگری معلولان و توان‌یابان پارس در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد همانند سال‌های قبل برگزار شد. همچنین نمایشگاه کارتون موزه و معلولیت در آن مجموعه به نمایش گذاشته شد.

• نشست سالانه فعالان حوزه کودک و موزه‌ با همکاری کانون توسعه فرهنگی کودکان و مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران در دوم خرداد برگزار شد و سپس کارگاه تعامل کودک و نوجوان و موزه برگزار شد.

هم‌زمان با نشست نیاوران در سرای پروین موزه خیمه‌شب‌بازی برای کودکان منطقه 12 شهرداری دو اجرای خیمه‌شب‌بازی داشتند.

• با توجه به شعار سال (موزه‌ها، پایداری و حال خوب) نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی با همکاری موزه‌های خصوصی (خانه صفوی، موزه تمبر طلا و نقره، غارموزه وزیری، خانه اردیبهشت و...) و موزه‌های دولتی (موزه ملی علوم و فناوری، سازمان محیط زیست، کمیسیون ملی یونسکو، انجمن ترویج علم و موزه‌های شهرداری، موزه ملی، کاخ گلستان، مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران، موزه بانک ملی، مجموعه فرهنگی تاریخ سعدآباد، سینما و...) برگزار شد، تحت عناوین:

- نشست موزه‌های صنعتی و پایداری در مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران.

- برگزاری وبینار پایداری و فناوری در موزه.

- کارگاه آموزشی هنر سبز در مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران از طرف غارموزه وزیری در مجموعه فرهنگی-تاریخی نیاوران.

- با همکاری انجمن هنرمندان و شهرداری بافت تاریخی، نشستی ادبی تحت عنوان پروین اعتصامی در سرای کاظمی برگزار شد.

- خانه صفوی کارگاهی آموزشی تحت عنوان تأثیر اقلیم محیط زیست بر بناهای تاریخی را در موزه معماری و خلاقیت برگزار کرد.

- موزه صلح نیز نشستی تخصصی تحت عنوان موزه، صلح و حال خوب را در سالن اصلی موزه برگزار کرد.

- گروه حقوقی انجمن نشستی تخصصی را با عنوان میراث فرهنگی و حقوق؛ چالش‌ها و راهکار‌ها در سالن کمیسیون ملی یونسکو برگزار کردند.

- طراحی مشارکتی گالری تغییرات اقلیمی موزه علوم و فناوری در مهرماه

- در راستای شعار سال با مشارکت موزه تنوع زیستی پردیسان نشست تخصصی تحت عنوان نقش موزه‌های تاریخ طبیعی در پایداری تنوع زیستی انجام شد و در نیمه دوم سال نیز در استان آذربایجان شرقی نیز یک نشست تخصصی برگزار کردند.

- به مناسبت روز جهانی موزه و هفته بزرگداشت میراث فرهنگی گروه حفاظت ایکوم نشستی با عنوان خط‌مشی‌های حفاظت پایدار از میراث فرهنگی را در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار کرد.

- در کتابخانه علوم اهواز شب خوزستان تحت عنوان (خوزستان و پایداری در میراث فرهنگی و طبیعی) و شب فرهنگی گیلان و خوزستان (رشت -ایذه) را همراه با رونمایی کتاب از گیلان تا خوزستان «روایت زندگی دکتر بلغاری» برگزار شد.

- نشست تخصصی کوفی اولیه و ادوات تخصصی همراه با نمایشگاه آثار خوشنویسی خط کوفی آقای ارفعی در کاخ گلستان

- هم‌زمان با میلاد زکریای رازی نشستی در محل فرهنگستان علوم پزشکی با مشارکت موزه ملی علوم و فناوری تحت عنوان شب موزه ملی علوم و فناوری برگزار شد.

- با همکاری مجموعه ثبت جهانی کاخ گلستان نشست و نمایشگاهی تحت عنوان روایت قتل ناصرالدین شاه در کاخ گلستان برگزار شد.

- با همکاری خانه اردیبهشت برنامه‌ای تحت عنوان عصرانه ایکوم ایران، گفت‌وگویی درباره آرایه‌های فراموش‌شده معماری با حضور کارشناسان در محل خانه اردیبهشت برگزار شد.

- با همکاری انجمن ترویج علم و مشارکت فرهنگستان علوم مراسم بزرگداشت استاد بازرگان برگزار شد.

- به مناسبت روز جهانی ناشنوایان نشست تخصصی همراه با تور فرهنگی موزه‌گردی ویژه ناشنوایان در موزه‌های سینما انجام شد.

- در همکاری با موزه خلاقیت و معماری (خانه صفوی) کارگاه خیال و خلاقیت (بخش تهران) در سرای پروین اعتصامی برگزار شد.

- همکاری مؤثر در برگزاری نهمین همایش بین‌المللی شمس تبریزی در خوی و همچنین انجام دومین پیش‌نشست نهمین همایش بین سرای پروین اعتصامی در شهریورماه و مراسم رونمایی از انتشار کتاب تمبر طلای آشنایی شمس و مولانا در شب بخارا در موزه خصوصی تمبرهای طلا و نقره.

- به منظور کندکردن فرسایش ذخیره زیست‌کره و پیرو برگزاری موفق کارگاه سرزورزوما در سال گذشته در بندر تاریخی گوران جزیره قشم با مشارکت جامعه محلی و موزه گوران پنجمین نهال‌کاری سرزورزوما انجام شد.

نمایشگاه‌های مشارکتی مشابه موارد ذیل

- در ارتباط با حفظ اقلیم «زمزمه زمین» نمایشگاه گروهی هنرمندان فنلاندی در گالری اکنون

- نمایشگاه رفتگان پایدار در گالری نشر ثالث

- نمایشگاه شالیزار در قاب عکس خانه هنرمندان

- در قالب بزرگداشت یا نکوداشت مشاهیر فرهنگی همچون حافظ (در جست‌وجوی فضای حافظ)، اخوان ثالث، داریوش مهرجویی، استاد کیانیان، استاد اعتماد، مهندس قانعی و... می‌توان به فعالیت‌های مشارکتی با خانه‌موزه اخوان ثالث، خانه‌موزه سیمین و جلال، خانه صفوی، موزه ملی، کانون پرورش فکری کودک و... همانند قصه و موزه به روایت الهه حریران در خانه پروین

• با عنایت به حضور دکتر جلیلی در هیئت اجرائی کمیته بین‌المللی موزه‌های علم و فناوری (سیموست) هدایت اعضای ایرانی برای حضور در نشست سالانه این کمیته در کره را ایشان برعهده داشتند.

• برای اعضای ایرانی به منظور آموزش مربیان و نوجوانان با زبان نمایش عروسکی موزه خیمه‌شب‌بازی در پنج استان اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی کرد که گزارش 66 کارگاه تحقق‌یافته همراه با نمایش فیلم مستند مرتبط با آن در یکی از نشست‌های دوشنبه ایکوم ارائه شد.

• به مناسبت روز جهانی موزه در هفته گرامیداشت میراث فرهنگی، در راستای شعار سال با همکاری موزه سینما دومین دوره «چشم هفتم در میراث» که به اکران فیلم‌های کوتاه خبری با موضوع موزه و میراث فرهنگی اختصاص دارد در سالن نمایش موزه سینما برگزار شد.

• به منظور ترغیب جوانان به ساخت مستندهای میراثی و موزه‌ای و آشنایی بیشتر مخاطبین موزه با این مقوله‌ها با همکاری موزه سینما نمایش مستندهای موزه‌ای با نقد و بررسی در نیمه دوم سال انجام شد.

• مانند سال گذشته موزه‌ها به اجرای مراسم خاص برای بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی تشویق شدند که نمونه‌ای از فعالیت آنان به شرح پوسترهای ذیل است:

• در ارتباط با تسهیل فعالیت‌های مشارکتی در قالب محورهای مورد اشاره در برنامه استراتژی پنج‌ساله شورای بین‌المللی باید به عقد تفاهم‌نامه‌هایی که تسهیل انجام فعالیت‌های مشارکتی را فراهم می‌کند در ذیل اشاره کرد:

- عقد تفاهم‌نامه با کرسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی

- مقدمات عقد تفاهم‌نامه با بنیاد نمایش کودک

- عقد تفاهم‌نامه با انجمن حقوق هنر

- تفاهم‌نامه با جامعه مهندسین برای انجام پروژه‌های مشترک

البته تفاهم‌نامه‌ها با محوریت حقوق بشر، تغییرات اقلیمی، پایداری، کودک و نوجوان و آموزش فعالیت‌هایی در قالب مشارکت با موزه‌ها و نهادهای مردم‌نهاد انجام شد.

• در ارتباط با موضوع صلح اهم مواردی که غیر از فعالیت‌های مستمر موزه صلح تهران (اعم از کارگاه‌ها و نشست‌ها) می‌توان اشاره کرد، عبارتند از:

- عقد تفاهم‌نامه با کرسی یونسکو دانشگاه شهید بهشتی و ایکوم ایران

- انجام مراسم گرامیداشت روز جهانی صلح در موزه صلح تهران

- روایت اول: تحت عنوان همنشینی ادیان در ایران (در روایت خانه مرکز فرهنگی آسیا پژوهشگاه علوم انسانی)

- انجام رویدادی با مشارکت مؤسسه حقوق و هنر، انجمن علمی مطالعات صلح ایران و انجمن حقوق‌شناسی تحت عنوان نشست سینما و صلح در موزه سینما در روز ملی سینما

- نقد و بررسی کتاب ایران سرزمین صلح ادیان الهی در برنامه‌های دوشنبه ایکوم

- نشست آداب صلح و دوستی در منطقه شاهنامه

• در حوزه کودک و نوجوان مؤسسات همیار همچون مؤسسه بادبادک، مؤسسه فرهنگی توسعه کتاب‌خوانی، موزه مجازی هنر کودک و مؤسسه بادبادک، غارموزه وزیری، موزه صلح تهران، مجموعه فرهنگی تاریخ نیاوران، مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، موزه خیمه‌شب‌بازی، موزه عروسک بادرود، و موزه ملی ایران در زمره فعالان بودند و در هفته ملی کودک برنامه‌های متعددی را برگزار کردند که می‌توان به نمونه‌ای از فعالیت‌های انجام‌یافته غیر از بازدیدهای ویژه کودکان در این حوزه در زیر اشاره کرد:

- به مناسبت روز تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در خانه کودک ناصرخسرو کارگاه آموزشی قصه‌گویی

- نکوداشت استاد کیانیان در همدان با همکاری موزه مجازی کودک و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان

- جشنواره گردشگری خلاق کودکان در یزد

- نمایش آثار پروژه ایران در موزه مجازی هنر کودک و مؤسسه بادباک

- نشست تخصصی کودک و موزه در نیاوران

- نمایشگاه گردآفرید در همکاری با کتابکده قصه و افسانه در آذرماه

- آشنایی با ادبیات کهن از طریق داستان و عروسک در کتابکده قصه و افسانه

- کارگاه آموزشی در موزه عروسک بادرود

- کودکانه در زیر سایه بادگیر در کاخ گلستان

- کارگاه آموزشی مرمت و نقاشی برای کودکان در نیاوران

- کارگاه بازیافت ویژه کودکان در غارموزه وزیری

- نقش برجسته ساسانی در قاب خیال کودکی

• در سال جاری سلسله نشست‌های انجمن با موضوع میراث فرهنگی و موزه در قالب جدیدی تحت عنوان دوشنبه‌های ایکوم به همت روابط عمومی ایکوم و با مسئولیت کارگروه‌های تابعه (حفاظت و مرمت، هنر‌های تجسمی و حقوقی) و انجمن‌های مرتبط برگزار شد. در این ارتباط بیش از 27 نشست تخصصی تا تاریخ 19 اسفند 1402 برگزار شد.

• در نیمه دوم سال جاری با همکاری کافه‌موزه تایپ یک سلسله نشست ماهانه با محوریت کافه برگزار شد.

---------------------------------------------

اخلاق، جامعه و جشن‌های ایرانی

فاطمه رضایی، نمایشگاه جشن‌های ایرانی: جشن نه به معنی آیینی از برای سرور و شادی، بلکه رسمی به جهت مشارکت و همدلی عمومی مردم است. در جشن‌های ایرانی به موضوعات اخلاقی و اقتصادی توجه بسیار می‌شود. این آیین‌ها هم‌پیوستگی اجتماعی را مستحکم‌تر و دلبستگی به زادگاه را در پی می‌آورد. مهم‌ترین عامل در این جشن‌ها گرد‌ هم جمع‌شدن خانواده و در نهایت طایفه ‌و اجتماع محلی است تا از حال یکدیگر با‌خبر شوند و به رفع مشکلات آحاد جامعه بپردازند. برپایی این نمایشگاه به جهت یادآوری وجود چنین سرمایه ملی بوده تا با بهره‌برداری از آن به همبستگی ملی و توسعه مدنی جامعه ایرانی بپردازیم. ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه معتدله شمالی قرار گرفته و شیوه تاریخی زندگی مردمان ایران مبتنی بر کشاورزی ‌و دامداری بوده است. تمامی این جشن‌ها بر پایه همین ویژگی تاریخی شکل گرفته‌اند و مبنای زمانی آن را تقویم شمسی شکل می‌دهد. جشن‌های معرفی‌شده در این نمایشگاه یادآور همین خصوصیات مهم زمانی و مکانی سرزمین ایران هستند.  این آیین‌ها به موضوعاتی از قبیل کشت و داشت و ‌برداشت در جامعه کشاورزی و زمان کوچ در فرهنگ عشایری می‌پردازد، در نهایت گرد‌آمدن به دور یک سفره در زمان معین به جهت همدلی و نزدیکی مردم و دور‌شدن از اختلافات هدف تاریخی چنین جشن‌هایی را شکل می‌دهد.

---------------------------------------------

حافظان صلح

نرگس اصفهانی: با توجه به این نکته که هدف و اساس فعالیت‌های موزه‌ای، صلح و ایجاد صلح در جامعه است، در روز 9 خرداد هم‌زمان با روز جهانی حافظان صلح کمیته ملی رویدادی با مشارکت افراد و گروه‌های مختلف در باغ‌موزه قصر برگزار می‌کند.

اذعان داریم، هر نهادی که فعالیتش منجر به قوام‌بخشیدن و استمرار نفرت و دشمنی در جامعه شود، آن نهاد اگرچه می‌تواند مؤسسه‌ای فرهنگی باشد اما موزه تلقی نمی‌شود. انجام چنین رویدادی به دلیل جلب توجه موزه‌ها و فعالان حوزه موزه‌داری به اهمیت صلح و هم‌زیستی در میان اقوام مختلف و گروه‌های متفاوت مذهبی، اجتماعی و... است.

---------------------------------------------

فیلمواره چشم هفتم

مرجان حاجی‌رحیمی، دبیر فیلمواره چشم هفتم در میراث: مستندنگاری تصویری رویدادها و آثار میراثی و موزه‌ای امری است که در سال‌های گذشته مورد توجه اصحاب رسانه قرار گرفت. با تغییر ویژگی‌های رسانه از صورت روزنامه و مکتوبات به فضای مجازی و تصویری، وسیله بسیار  مناسبی برای تولید فیلم‌های میراثی و موزه‌ای به وجود آمد. فیلمواره چشم هفتم در میراث برای معرفی و در معرض دید قرارگرفتن  آثار فعالان حوزه رسانه و همچنین مستندسازانی که وقت و توان خویش را در ایجاد فیلم‌هایی برای معرفی میراث فرهنگی ایران قرار دادند. فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه فیلمواره در طول سال و به صورت ماهانه در موزه سینمای ایران به نمایش درمی‌آید. امسال، سومین سالی است که فیلمواره چشم هفتم در میراث برگزار می‌شود.

---------------------------------------------

گود و میراثی کهن

بهزاد طباطبایی‌یزدی، مدیر موزه مجازی ورزش‌: کشتی و ورزش زورخانه‌ای یکی از میراث‌های کهن سرزمین ایران است. با توجه به آثار به‌جا‌مانده از گذشتگان همچون مفرغ‌های لرستان متوجه می‌شویم که کشتی امری است باسابقه‌ای طولانی؛ به‌خصوص آنجا که نام خویش را از ریسمانی گرفته است که جوانان بعد از رسیدن به سن بلوغ آن را می‌بستند که نشانه استمرار این پدیده فرهنگی در کنار گذشته طولانی آن است. یکی از ملزومات کشتی پهلوانی شلوارکی است که با استفاده از ویژگی‌های سنتی دوخت و بافت پارچه در ایران تهیه می‌شود و کشتی‌گیران می‌پوشند. این موضوع زمینه‌ساز برپایی نمایشگاهی برای معرفی این بخش از ملزومات کشتی پهلوانی است که توسط موزه مجازی ورزش تکمیل و در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

---------------------------------------------

نمایشگاه هنر ایران

زهرا کرامت، هنرمند‌: یکی از شخصیت‌های مهم فرهنگی که در روند توسعه باستان‌شناسی و موزه‌داری در ایران تأثیرگذار بوده، آندره گدار فرانسوی است. او بنیان‌گذار موزه ایران باستان و مرکز باستان‌شناسی نوین ایران در ایران بود. آثار بسیاری همچون طرح و اجرای حافظیه شیراز توسط وی انجام شد.

زهرا کرامت هنرمند بر اساس تصاویر یکی از کتاب‌های آندره گدار در باب ایران، آثار هنری خلق شد و در کنار هم به صورت نمایشگاه هنر ایران درآمده که در این ایام در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در معرض دید عموم قرار گرفته است.

کرامت نقاش و مرمتگر میراث‌ فرهنگی است که سال‌ها با موضوعات تاریخی به خلق آثار هنری پرداخته است.

---------------------------------------------

هنرمندان خود‌آموخته

علی عزتی، انجمن هنرمندان خودآموخته: با توجه به گذشته هنر در جوامع بشری تا به امروز یکی از حوزه‌های مهم هنر آنجایی است که نمی‌دانیم این آثار توسط چه کسانی‌ به طوری خلق شده است که امروزه در موزه‌ها قرار دارد، ولی با توجه به استمرار و روند بعضی از شاخه‌های هنر مثل شعر، نقاشی و... می‌توانیم به گروهی از هنرمندانی که در دانشگاه و مدرسه و کارگاه‌های رسمی آموزش ندیده و در نزد خود و بر اساس تجربه ناشی از آنچه در محیط پیرامونی‌اش اتفاق می‌افتد، به خلق اثر پرداخته‌اند، نام هنرمند خودآموخته بگذاریم. این موضوع سبب‌ساز برپایی رویدادی به جهت معرفی این قشر و این رویکرد در جامعه هنری برای جلب توجه بیشتر صاحبان هنر و فرهنگ در سرزمین ایران است.

---------------------------------------------

نمایشگاه مسافران

مریم مزرعه، هنرمند‌: بحران و اپیدمی کرونا در ‌بیش از دو سال منجر به از‌دست‌رفتن گروهی از مشاهیر در حوزه فرهنگ علم، هنر، ادبیات و ورزش در ایران و جهان شد. این موضوع سبب برپایی نمایشگاه مسافران شد که با استفاده از تکنیک‌های هنری چوب، تصاویر این بزرگان را به صورت تابلوهایی درآورده و در کنار یکدیگر قرار دادند. این هنرمند جوان با استفاده از تکه‌های چوب پرتره این بزرگان را ساخته و تاکنون در موزه‌های مختلف نمایشگاه برگزار کرده است.

معرق چوب و تکنیک ابداعی مریم مزرعه از جمله هنرهای سنتی کشور به شمار می‌رود که در سال‌های اخیر جوانان زیادی را به خود علاقه‌مند کرده است.

این هنرمند قرار است در طول سال نیز با شعار امسال ایکوم جهانی، نمایشگاه‌هایی برگزار کند.

نظر شما