شناسهٔ خبر: 66727373 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

این نمایشگاه کتاب شهید آوینی نداشت!

از دو انتشاراتی که توقع انتشار و عرضه کتب شهید آوینی می‌رفت، یکی اصلا در نمایشگاه کتاب حضور نیافت و دیگری کتابی از شهید آوینی برای عرضه نداشت!

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، با مراجعه به غرفه انتشارات موسسه روایت فتح که نام این موسسه بیش از همه با کتاب‌های شهید مرتضی آوینی شناخته می شود، اعضای این غرفه گفتند که هیچ کتابی از این شهید ندارند!

یکی از غرفه‌داران گفت که انتشارات "واحه" متعلق به همسر شهید آوینی از چند سال پیش، چاپ انحصاری آثار سید شهیدان اهل قلم را بر عهده دارد و به روایت فتح اجازه انتشار این کتاب‌ها را نمی دهد.

ماجرا از آنجا جالب‌تر می شود که انتشارات "واحه" که تعدادی از کتاب‌های شهید آوینی را تجدیدچاپ کرده بود، در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور نیافت و مشخص شد که در این نمایشگاه، عملا مخاطبان از کتاب‌های شهید آوینی محروم شده‌اند!

پس از آنکه روایت فتح در سال ۹۲ برای مجموعه پنج جلدی «با من سخن بگو»‌ از نوشته‌های شهید آوینی مجوز انتشار گرفت، این موضوع با اعتراض همسر شهید آوینی مواجه شده بود.

مریم امینی مدیر انتشارات واحه و همسر شهید آوینی که طبق قانون اجازه انتشار آثار او را به صورت انحصاری در اختیار دارد، گفته بود: "بیش از ۱۲ سال آثار شهید آوینی توسط انتشارات روایت فتح و انتشارات ساقی که مرتبط با روایت فتح است،‌ منتشر می‌شد.

این انتشارات برای تک تک کتاب‌های  شهید آوینی با من قرار داد بسته است،‌ چه برای چاپ کتاب و چه برای تجدید چاپ کتاب‌ها‌، بنابراین این نکته که انتشارات روایت فتح بیان کرده که از واسپاری اجازه انتشار آثار شهید به بنده بی‌خبر بوده است،‌ قابل قبول نیست،‌ چرا که می‌دانسته که من مالک آثار شهید آوینی هستم.

طبق قانون، حقوق مؤلف پس از مرگ وی انحصاراً در اختیار ورثه قرار می‌گیرد. این چیزی است که نه هیچ شخص و نهادی می‌تواند به خانواده واسپاری کند یا از خانواده بگیرد. این حقوق از سال ۷۲ در اختیار من بوده است.

من به عنوان همسر شهید آوینی و مالک حقوق قانونی آثار می‌توانم اجازه چاپ اثر را به هر انتشاراتی که مناسب بدانم بدهم. کما اینکه پیش از انتشارات روایت فتح و ساقی، این آثار توسط کانون فرهنگی هنری ایثارگران منتشر می‌شد."

وی چندی پیش، ساخت مستند "آقامرتضی" را هم مورد انتقاد قرار داد و آنچه از مرور خبرهای مربوط به همسر شهید آوینی در سال‌های گذشته به چشم می‌خورد، غالبا اعتراض به هرگونه تولید مکتوب یا مستندی است که درباره شهید آوینی ساخته است!

با این اوصاف، آنچه که در عمل اتفاق افتاد، این است که همسر شهید آوینی نه با انتشارات خودش (واحه) کتب شهید آوینی را در نمایشگاه کتاب عرضه کرده و نه به روایت فتح اجازه انتشار این کتاب‌ها را داده و در اثر اختلافات مالی و حقوقی، این مخاطبان نمایشگاه کتاب بودند که از آثار سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی محروم شدند!

نظر شما