شناسهٔ خبر: 66727301 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

همتی خبر داد؛

ابلاغ طرح جامع باقرشهر/پيشرفت 60 درصدي پروژه احداث پل روگذر شهيد جعفرزادگان

صاحب‌خبر -
ابلاغ طرح جامع باقرشهر/پيشرفت 60 درصدي پروژه احداث پل روگذر شهيد جعفرزادگان

خبرگزاری آریا-شهردار باقرشهر گفت: در باقرشهر با توجه به اینکه بخش زیادی از جمعیت در بافت فرسوده شهری است و نزدیک به 100 هکتار بافت فرسوده و نیز مردمی که از تمکن اقتصادی لازم برخوردار نیستند، بسیاری از مشکلات مردم مرتفع خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا از تهران، مرتضی همتی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به معضلات ناشی از وجود صنایع آلاینده و عدم توجه مدیران به مطالبات مردم اظهار داشت: متأسفانه در باقرشهر مرکز بخش یا شهرستان نیستیم و به دلیل فقدان مرکزیت، بخش قابل‌توجهی از حقوق و مطالبات مردم مغفول مانده و کمتر به آن پرداخته‌شده، لذا مردم، بخش زیادی از مشکلات و نیازهای خود را از شهرداری مطالبه می‌کنند که حتی خارج از وظایف و اختیارات شهرداری است.
وی با تأکید بر اینکه پیش‌نیاز و مقدمه کار در هر شهرداری کسب درآمد است، افزود: با ریل‌گذاری صورت گرفته در شهرداری باقرشهر و همراهی مجموعه مدیران و عوامل شهرداری، بدون افزایش عوارض یا فروش اموال مازاد شهرداری و همچنین تحمیل هزینه مضاعف شهرداری باقرشهر با رشد بیش از 260 درصدی در حوزه درآمد پیشتاز بود.
شهردار باقرشهر تأکید کرد: درآمد شهرداری از نُرم قابل قبولی برخوردار بود و بالاترین درآمدی که در شهرداری باقرشهر کسب شده مربوط به سال 1401 با 180 میلیارد بود اما در سال 1402 بودجه به 300 میلیارد رسید و در پایان سال بدون هیچ‌گونه فروش املاک و دارایی‌ها 725 میلیارد تومان نقداً وصول شد که بر این اساس رشد جهشی بسیار خوبی را شاهد بودیم. همکاران ما در قالب کارگروه تحقق درآمد ساماندهی شده و موفق شدند جهش درآمدی را محقق و نیز بخشی از مطالبات معوق مانده که حق مردم باقرشهر بود را در سال 1402 وصول شد و در سال 1403 با جدیت بیشتر پیگیری و وصول خواهند کرد.
وی بیان کرد: بخشی از مطالبات شهرداری باقرشهر در حوزه آلایندگی بود که با اقدامات خوبی که صورت گرفت امیدواریم درآمد قطع شده شهرداری باقرشهر در سال 1403 با هماهنگی‌های انجام شده در سازمان مدیریت و محیط زیست به منصه ظهور برسد و مردم بتوانند از منافع آن بهره‌مند شوند.
همتی گفت: مطالبه دیگر شهرداری باقرشهر از سازمان بهشت‌زهرا (س) است که مربوط به مطالبات معوق مانده‌ای، مربوط به 20 سال پیش است که براساس آن شهرداری تهران در ازای گسترش بهشت‌زهرا (س) متعهد به پرداخت مبالغی شده اما بخش قابل‌توجهی از این تعهدات محقق نشده است.
وی ادامه داد: در یک‌ساله گذشته در حوزه فضای سبز و منظر شهری 39 هزار و 870 اصله درخت، درختچه و نشاء و همچنین 2122 جعبه گل در باقرشهر کاشته شده است و نیز در حوزه زیباسازی 22 هزار و 225 متر از دیوارهای سطح شهر رنگ‌آمیزی و در یک‌ساله گذشته نورپردازی ‌ و زیباسازی ابنیه و ساختمان‌ها نیز اجرایی شده است. در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برای اولین بار در شب جمعه آخر سال در باقرشهر ترافیک نداشتیم که با همکاری همکاران سد معبر، خدمات شهری و واحد کنترل نظارت صورت گرفت.
وی افزود: شهرداری باقرشهر در کنار سایر خدمات، خیز بلند عمرانی را تعریف و براساس آن در حدود 270 میلیارد تومان پروژه تعریف و از سال گذشته در دست اجرا قرار دارد که نسبت به سال‌های گذشته بی‌سابقه است. بهسازی بلوار سفیر امید پس از سال‌ها مطالبه از سوی شهروندان در دستور کار شهرداری باقرشهر قرار گرفت و با برآوردهای انجام شده در خصوص زیرسازی و ایمن‌سازی به‌منظور بهسازی 2 هزار متر با عرض 12 متر آغاز شد.
شهردار باقرشهر در خصوص پل روگذر شهید جعفرزادگان اظهار داشت: پروژه احداث پل روگذر شهید جعفرزادگان که از سال‌ها پیش نیمه‌کاره رها شده بود، به‌منظور تسهیل دسترسی شهروندان با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد تومان آغاز شده و تاکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و پیش از هفته دولت افتتاح خواهد شد.
همتی با اشاره به رکورد شهرداری باقرشهر در اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: در ماده 68 قانون شهرداری‌ها، قانونی داریم که براساس آن بودجه شهرداری باید حداقل 40 درصد در حوزه عمرانی و حداکثر 60 درصد در حوزه جاری هزینه شود، اما در سال 1402، رکورد 8 سال گذشته در شهرداری باقرشهر زده شد و براساس آن در سال 1402 بیش از 48 درصد هزینه‌های مصرف شده در شهرداری عمرانی بوده است.
شهردار باقرشهر با اشاره به طرح‌های هادی، تفضیلی و جامع در حوزه شهرسازی بیان کرد: طرح جامع طرح پهنه‌بندی و کلی‌نگر است و وارد ضوابط و جزییات نمی‌شود اما در باقرشهر با توجه به اینکه بخش زیادی از جمعیت در بافت فرسوده شهری است و نزدیک به 100 هکتار بافت فرسوده داریم که 78 هکتار از آن مصوب است و نیز مردمی که از تمکن اقتصادی لازم برای بازسازی برخوردار نیستند.
همتی با بیان اینکه در باقرشهر محدودیت عرصه داریم لذا باید در ارتفاع افزایش داشته باشیم، تأکید کرد: در طرح جامع باقرشهر، حدود 4500 هکتار حریم داریم که برای آن سند پهنه‌بندی تعیین شد و در حوزه تراکم در بیشتر نقاط شهر تراکم به صورت کلی بین 1 تا 2 طبقه افزایش پیدا کرد.
شهردار باقرشهر با اشاره به ارائه طرح جامع اظهار داشت: در قطعات تفکیکی جدید تراکم در قطعات 100 متری 60 درصد بود به 180 درصد ارتقا پیدا کرد یعنی سه طبقه روی همکف و نیز در اراضی با مساحت تا 200 متر از 180 درصد به 240 درصد تراکم افزایش پیدا کرد و در قطعات 300 متری از تراکم 180 درصد موجود به تراکم 300 درصد رسید که اتفاق خوبی ناشی از فعالیت تمامی عوامل شهرداری و دستگاه‌های همراه است. در معابر شهری قابلیت تجاری نداشتیم و لذا برای اولین بار در طرح جامع گنجانده شده که در تملک آزادانه‌تر امکان اقدام وجود دارد ه در کنار این سیاست‌های تشویقی دیگری نیست تعریف شده است.
شهردار باقرشهر تصریح کرد: در طرح جامع ارائه‌شده که منحصربه‌فرد است برای قطعات 40 تا 50 متر تراکم 120 درصد تعریف شده، البته به صورت دوبلکس و برای قطعات زیر 100 متر تا 50 متر تراکم 120 تعریف شده و نیز در تراکم‌های تجمیعی اگر عرصه به 180 متر برسد پروانه ساخت روی همکف قانونی خواهد بود.
همتی در پایان با تأکید بر اینکه باقرشهر الماس غبارگرفته‌ای است که ظرفیت‌های بسیار خوبی نیز دارد، اظهار داشت: ذره‌ای از حقوق مردم باقرشهر کوتاه نخواهم آمد و در این راستا بودجه سال 1403 ، 582 میلیارد تومان است و البته افق 800 میلیاردی را در نظر گرفتیم که بازآفرینی شهری، کسب درآمدهای پایدار و استفاده از سرمایه‌گذاری پایدار جزو اولویت‌های سال جاری خواهد بود.
انتهای پیام/حسین.ابویسانی


نظر شما