شناسهٔ خبر: 66726186 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تامین 8.7 میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تاکنون

اقتصادنیوز: سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا ایران با اشاره به میزان تامین ارز صورت گرفته از ابتدای سال تا هفته گذشته گفت: مبلغ ۸.۷ میلیارد دلار ارز از ابتدای سال تامین شد که از این میزان مبلغ دو میلیارد دلار تنها در هفته گذشته تامین ارز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اصغر بالسینی در یک برنامه تلویزیونی با تشریح میزان تامین ارز صورت گرفته از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته گفت: مجموع ارزی که بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته برای واردات کشور تامین کرده است، مبلغ هشت میلیارد و ۷۴۳ میلیون دلار است که از این میزان حدود دو میلیارد دلار تنها در هفته گذشته تامین شده است.

وی افزود: بیشترین تامین ارز صورت گرفته در هفته گذشته برای گروه کالاهای تجاری و بازرگانی با مبلغ ۸۸۲ میلیون دلار بوده است.

سخنگوی مرکز مبادله خاطر نشان کرد: کالای اساسی یکی از مهم‌ترین اقلامی است که بانک مرکزی برای تامین نیازهای کشور ارز آن را با نرخ ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین می‌کند که مجموع آنچه بانک مرکزی از ابتدای سال تا هفته گذشته برای این گروه تامین ارز انجام داده، مبلغ دو میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار است که مبلغ دو میلیارد و ۳۶ میلیون دلار آن برای تامین کالای اساسی و کشاورزی و مبلغ ۳۲۶ میلیون دلار از آن جهت تامین دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفته است.

بالسینی با اشاره به گروه کالاهای مشمول ارز ترجیحی اظهار کرد: کالاهایی که مشمول دریافت ارز ترجیحی می‌شوند؛ بر اساس بند الف تبصره قانون بودجه سال ۱۴۰۳ شامل انواع گوشت وارداتی (گوشت گوسفندی و گوساله ای)، گندم، جو، ذرت دامی، دانه‌های سویا، کلزا و پنبه است. همچنین در سرفصل دارو نیز شامل داروهای خارجی می‌شود که نمونه مشابه داخلی ندارد. همچنین، مواد اولیه دارو و برخی اقلام دارویی دیگر در گروه کالاهای مشموع ارز ترجیحی (۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان) است.

وی ادامه داد: سرفصل دیگری که باید به آن اشاره کرد، گروه صنایع است که از ابتدای سال تا امروز از طریق سامانه نیما، مبلغ چهار میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است و همچنین از طریق ارز واردات در مقابل صادرات (ارز اشخاص) مبلغ یک میلیارد و ۴۹۹ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است.

سخنگوی مرکز مبادله در پایان ضمن اشاره به هدف از تخصیص ارز ترجیحی به برخی از اقلام و کالاها گفت: هدف از تخصیص ارز ترجیحی این است که کالاهای مصرفی نهایی در سبد معیشتی مردم با نرخ و هزینه ارزان‌تری به دست مردم برسد.

نظر شما