شناسهٔ خبر: 66725603 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

طراحی، ساخت و نصب دوربین کوره برای نیروگاه‌ها محقق شد

طراحی و ساخت دوربین کوره برای نیروگاه‌ها، با همکاری پژوهشگاه نیرو و حمایت شرکت مادر تخصصی برق حرارتی، برای اولین بار در کشور توسط یک شرکت دانش‌بنیان با موفقیت انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، وحید حمیتی واقف عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو با اشاره به ساخت و استفاده از این دوربین در نیروگاه، گفت: ارزش افزوده و اثربخشی ایجاد شده دراثر به‌کارگیری این تجهیز در نیروگاه شامل صرفه‌جویی ارزی به میزان ۱۰۰ هزار دلار و ارتقاء پایش وضعیت گردابه آتش و کاهش تنش حرارتی است.

مدیر طرح توسعه فناوری تجهیزات اندازه‌گیری پژوهشگاه نیرو عنوان کرد: این محصول در مقایسه با نمونه خارجی، با هزینه کمتر از ۲۰ درصد ساخته شده است. قیمت تقریبی نمونه خارجی این محصول در حدود ۵۰ هزار دلار است و با توجه به اینکه تقریبا همه واحدهای نیروگاه‌های بخار به این تجهیز نیاز دارند، بومی‌سازی این محصول، مانع از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور خواهد شد.

واقف ادامه داد: دوربین کوره نیروگاهی یکی از تجهیزات ضروری برای راه‌اندازی و بهره‌برداری از کوره بویلر است و در نیروگاه‌های حرارتی به منظور پایش و حفاظت گردابه آتش بویلر به کار می‌رود و از تجهیزات حساس و حیاتی نیروگاه است.

وی همچنین به مزیت استفاده از این دوربین اشاره کرد و افزود: استفاده از این دوربین و حفاظت گردابه آتش بهره‌بردار را قادر به تشخیص تشکیل گردابه آتش در وسط بویلر می‌کند که با نمایش پروفایل صحیح گردابه آتش توسط این دوربین، عملیات عیب‌یابی و اصلاحات لازم انجام می‌شود.

واقف ادامه داد: در صورت عدم عملکرد این دوربین‌ها، خوردگی زودهنگام و در نتیجه نیاز به تعویض زودهنگام لوله‌های بویلر و نیز کاهش بازدهی واحدها اتفاق می‌افتد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه نیرو همچنین به اهمیت استفاده از این دوربین در نیروگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: در هنگام راه‌اندازی واحد، وجود دوربین کوره موجب اطمینان بهره‌بردار از وجود و کیفیت شعله داخل بویلر شده و به نوعی نقش حفاظتی و جلوگیری از انفجار در داخل بویلر دارد. همچنین پس از بهره‌برداری و در شرایط بهره‌برداری نرمال نیز وجود دوربین موجب مشاهده گوی آتش تشکیل شده و بازرسی وضعیت شعله مشعل‌ها خواهد شد.

وی تصریح کرد: حضور دوربین کوره تاثیر مستقیمی بر جلوگیری از آسیب دیدن لوله‌های بویلر دارد. در واقع چنانچه الگوی توزیع حرارتی در محوطه داخلی بویلر صحیح و متوازن نباشد، سبب تغییر دمایی بخشی از بویلر نسبت به بخشی دیگر شده و آسیب دیدن بخشی که در معرض دمای بیشتر است را در پی خواهد داشت.

شایان ذکر است طراحی، ساخت و نصب دوربین کوره برای نیروگاه‌ها، با همکاری پژوهشگاه نیرو و حمایت شرکت برق حرارتی توسط شرکت آریا فرتاک نویان انجام شده است.

نظر شما