شناسهٔ خبر: 66725479 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

تاکید وزیر علوم بر تسهیل جذب نخبگان به عنوان عضو هیات‌علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر افزایش جذب هیات‌علمی‌ از مسیر بنیاد نخبگان و کاهش زمان فرایند جذب گفت: عملکرد دانشگاه‌ها در جذب اعضای هیات‌علمی در رتبه‌بندی دانشگاه لحاظ می‌شود، همچنین باید کارنامه هیات‌های اجرایی جذب در گذشته بررسی و در صورت لزوم در ضوابط بازنگری شود.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب به نقل از وزارت علوم، نشست سراسری دبیران جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور امروز (شنبه) با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و به میزبانی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
 
محمدعلی زلفی‌گل در این نشست گفت: برای گرفتن تصمیمات درست باید با افراد ارتباط درست و نزدیک برقرار کرد. اگر بدون توجه به معضلات و مشکلات دانشگاه‌ها تصمیماتی بگیریم، اشکالاتی پیش می‌آید که سرعت و دقت را کاهش می دهد. وقتی تصمیمات ما بر مبنای واقعیات میدانی باشد حتما موثرتر خواهد بود.
 
وزیر علوم خطاب به رییس مرکز جذب وزارت علوم افزود: پیشنهاد می‌شود دانشگاه‌ها بر اساس سرعت و دقت جذب اعضای هیئت علمی رتبه‌بندی شوند و گزارشی بر این اساس تنظیم شود تا بتوانیم طبق گزارش از حق و حقوق افراد دفاع کنیم و هر کجا در راستای حق و حقوق مردم، نیاز به تشویق و بازنگری وجود داشته باشد، این کار را انجام دهیم.
 
وی تاکید کرد: باید طرحی تدوین شود تا تشکیل بیش از یک دهه هیات اجرایی جذب و این شیوه جدید جذب هیات علمی را ارزیابی کند و بر اساس این ارزیابی بتوان نقاط قوت و ضعف را شناسایی و در راستای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف تلاش کرد.
 
زلفی گل با تاکید بر تغییر و بازنگری در برخی قانون‌ها، افزود: یکی از مشکلات ما به‌روز نشدن برخی قانون‌ها با شرایط جدید است؛ باید قوانین منعطف داشته باشیم. به طور مثال چرا باید فقط استاد تمام‌وقت داشته باشیم. باید بین زیرنظام‌های آموزشی تفاوت قائل شویم. چرا برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی به فکر استخدام استاد هستیم. برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی استاد پاره‌وقت تعریف کنیم تا بتوانیم در سال جهش تولید با مشارکت مردم از مشارکت افراد و تجربه آن‌ها استفاده کنیم.
 
وی بر انجام اقدامات پیشینی و پسینی برای جذب اعضای هیات علمی تاکید کرد و افزود: در اقدامات پیشینی کارهای بسیاری که زمان بر است را از قبل انجام دهیم. به طور مثال استعلام افرادی که در فراخوان شرکت می‌کنند، قبل از مصاحبه علمی و عمومی گرفته شود. همچنین یکی دیگر از اقدامات پیشینی که می‌توان انجام داد، آموزش و مهارت‌آموزی افراد قبل از شرکت در فراخوان جذب اعضای هیات علمی است.

وزیر علوم اظهار داشت: دانشجویانی که استعداد معلمی و استادی دارند باید از دوران کارشناسی یا حتی دوران دانش‌آموزی، توسط معلمان و استادان دانشگاه، شناسایی و در سیستمی ثبت شوند تا بتوان آنها را برای این شغل پرورش داد.
 
وی به صدور فرنامه برای دانشجویانی که فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهند، اشاره کرد و گفت: از این به بعد برنامه‌ریزی شود تا در کنار کارنامه علمی، فرنامه افراد هم در هنگام جذب مورد توجه قرار گیرد و امتیازی برای آن در نظر گرفته شود.
 
وزیر علوم به حق اعتراض افراد اشاره و تاکید کرد: اعتراض‌ها را به رسمیت بشناسید و آن اعتراض را بررسی کنید تا حقی ناحق نشود. همچنین اگر زمانی مشخص شد که دو نفر صلاحیت علمی و عمومی لازم را برای عضو هیات علمی شدن دارند، شرایطی مهیا شود که دانشگاه‌ها حق جذب هر دو نفر را داشته باشند.
 
زلفی گل درمورد تعداد متفاوت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها هم گفت: در این زمینه مشکل وجود دارد، بنابراین لازم است برای دانشگاه‌هایی که تعداد اعضای هیات علمی بالایی دارند، نسبتی در نظر گرفته و تعداد هیات‌های جذب بیشتر شود.
 
وی تاکید کرد: کاری کنیم همان روزی که هیات اجرایی جذب وزارتخانه نامه جذب افراد را به دانشگاه ابلاغ می کند، رییس دانشگاه مکلف باشد در همان روز با استاد قرارداد ببندند و حقوقش را پرداخت کند تا کد استخدامی صادر شود. همچنین از همان روز مقالات انجام شده توسط استاد برای ارتقا لحاظ شود. قوانین در این خصوص باید تصحیح شود تا افراد احساس کنند که عدالت وجود دارد.
 
وزیر علوم همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت نخبگان گفت: نوع نگاه ما به نخبگان و جذب آنها باید تغییر کند. همانگونه که رهبر معظم انقلاب بر استفاده از نخبگان در امور کشور تاکید دارند، ما نیز باید از نخبگان حمایت کنیم.
 
زلفی گل یادآور شد: بر اساس قانون، وقتی بنیاد ملی نخبگان فردی را به عنوان نخبه معرفی کرد باید خارج از مصاحبه جذب شود. رعایت قانون، مسیر جذب نخبگان را راحت‌تر می‌کند. باید به سمتی حرکت کنیم که تمام استادان دانشگاه‌ها از نخبگان باشند چون دانشگاه‌های ما شایسته بهترین‌ها هستند، بنابراین موضوع نخبگان در دانشگاه‌ها جدی گرفته شود.

انتهای پیام/

نظر شما