شناسهٔ خبر: 66725251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

پروفسور آمریکایی:

ایالات متحده حق صحبت در مورد آزادی را ندارد

مدیر مرکز مطالعات جهانی پوردو معتقد است آمریکا با نگرش خود در قبال حملات رژیم اسرائیل به غزه، حق صحبت در مورد حق آزادی بیان و سایر آزادی‌ها را از دست داده است.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب: "پروفسور برتون لی آرتز"، مدیر مرکز مطالعات جهانی پوردو در دانشگاه پردو، ایالات متحده که برای شانزدهمین کنفرانس سالانه انجمن ارتباطات جهانی که در دانشگاه مرمره برگزار می‌شود به استانبول سفرکرده است، ارزیابی‌های خود  را در مورد سیاست رژیم اسرائیل به خبرنگار خبرگزاری آناتولی ارائه کرد.
 
وی در این باره اظهار داشت: واکنش آمریکا همیشه یک پاسخ نظامی بوده است، از اوکراین گرفته تا غزه، تایوان، آمریکای لاتین و هائیتی. این رویکرد آمریکا دموکراسی، آزادی و حاکمیت قانونش را که از آن دم میزند، تضعیف می‌کند.
 
آرتز با اشاره به اینکه ایالات متحده اغلب در مورد حاکمیت قانون صحبت می‌کند، بیان داشت : هر کاری که اسرائیل در غزه انجام می‌دهد "نقض قوانین بین‌المللی" است. ایالات متحده نیز با ارسال سلاح به آنها قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند. در واقع اسرائیل، قوانین ایالات متحده را نیز نقض کرده است؛ زیرا ایالات متحده قرار نیست به کسی که از زور علیه غیرنظامیان استفاده می‌کند، کمک کند.
 
وی تصریح کرد: ایالات متحده و اسرائیل هر دو قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.  ایالات متحده حتی قوانین ملی خود را نیز نقض کرده است. بنابراین ریاکارانه است که ایالات متحده به یک کشور، خواه ونزوئلا، نیکاراگوئه یا هر کشور دیگری بگوید که باید از حاکمیت قانون تبعیت کند.
 
اعتراضات دانشگاهی در آمریکا
آرتز، در رابطه با اقدامات حامی فلسطین در دانشگاه‌های ایالات متحده تاکیدکرد: مدیریت سایر دانشگاه‌ها را که به دانشجویان حمله می‌کنند، محکوم می‌کنیم.
 
مدیر مرکز مطالعات جهانی پوردو با بیان اینکه دانشجویان معترض به نسل‌کشی اسرائیل در دانشگاه‌ها از تحصیل تعلیق، از اتاق‌های خوابگاه خود بیرون رانده شدند و علیه آنها شکایت کیفری ارائه شده است، خاطر نشان کرد: این، نقض الزامات آزادی بیان، الزامات آزادی آکادمیک و الزامات گفت‌وگو با مدیران دانشگاه است. بسیاری از دانشگاه‌ها این واکنش را علیه دانشجویان تحت فشار مستقیم سازمان‌های صهیونیستی در آمریکا اتخاذ کرده‌اند. این اقدامات من را به یاد تظاهرات ضدجنگ ویتنام در دهه‌های پیش می‌اندازد. این دانشجویان در ابتدا به دلیل اعتراض به جنگ آمریکا در ویتنام محکوم یا مورد تمسخر قرار گرفتند ولی اکنون ما با وضعیت مشابهی مواجه هستیم.
 
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشجویانی که خواستار آتش بس فوری و دائمی در غزه هستند، متهم به یهودی ستیزی می‌شوند، اظهار داشت: گروه صدای یهودی برای صلح و سایر سازمان‌های یهودی نیز به نوعی به یهودی ستیزی متهم شده‌اند و این "تعجب آور است ".
 ،
آرتز خاطرنشان کرد: با سرکوب کمپ‌ها توسط مدیریت دانشگاه، اردوگاه‌های بیشتری در دانشگاه‌های دیگر پدید آمدند و همه دانشگاه‌ها واکنش مشابهی نشان ندادند.
 
مدیر مرکز مطالعات جهانی پوردو با یادآوری اینکه برخی مانند دانشگاه "نورث وسترن "موافقت کردند با دانشجویان برای برآورده کردن خواسته‌هایشان صحبت کنند و کالج ایالتی "همیشه سبز" در ایالت واشنگتن با قطع رابطه با شرکت‌هایی که تدارکات نظامی به اسرائیل می‌دهند، افزود: «در حال حاضر، دو سوم از مردم آمریکا طرفدار آتش‌بس هستند. دولت آمریکا و مردم آن متفاوت فکر می‌کنند. چرا که مردم آمریکا عموماً خواهان پایان بمباران هستند.
 
 
 

 
 

نظر شما