شناسهٔ خبر: 6672320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هدف‌واقتصاد | لینک خبر

به دنبال ثبت سومين ركوردم در گينس هستم

صاحب‌خبر -

وزير خارجه ايران از آغاز دور جديدي از گفت‌وگوها بين ايران و اتحاديه اروپا که “گفت‌وگوهاي سطح بالا” خوانده خواهد شد خبر داد.

به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف در نشست مطبوعاتي مشترک با فدريکا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اين که ما پيش از اين و در سال‌هاي گذشته با اتحاديه اروپا گفت‌وگوهايي داشتيم تصريح کرد: در مقطعي اين گفت‌وگو‌ها به نام “گفت‌وگو‌هاي انتقادي” مطرح بود و بعد از آن به عنوان “گفت‌وگوهاي جامع” شناخته شد و همان طور که عرض کردم دور جديدي از گفت‌وگوها بين ايران و اتحاديه اروپا شروع خواهد شد که اين گفت‌وگو‌ها به نام “گفت‌وگوهاي سطح بالا” مطرح خواهند شد.

رييس دستگاه ديپلماسي کشورمان گفت: در آينده نزديک اين گفت‌وگوها در سطح معاونان وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران و معاون خانم موگريني شروع خواهد شد و به تدريج در سطح وزيران ادامه پيدا مي‌کند.

ظريف در ابتداي سخنان خود و با خير مقدم به فدريکا موگريني براي سفر به ايران گفت: ايشان قبلا به عنوان يک شهروند به تهران آمده بودند و اکنون به عنوان مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اين سفر را انجام دادند در شرايطي که فصل نويي از رابطه بين اتحاديه اروپا و تهران آغاز خواهد شد.

او با بيان اين که ما با اتحاديه اروپا روابط گسترده‌اي داشته‌ايم خاطرنشان کرد: اميدوارم با عبور از بحران بي‌دليل و غيرضروري از طريق توافق بين ايران و گروه 1+5 وارد مرحله جديدي از روابط شويم.

به گزارش ايسنا، ظريف به گفت‌وگوي بيش از يک ساعته خود با فدريکا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا اشاره کرد و گفت: در اين ديدار مباحث بسيار خوبي در مورد اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) داشتيم و همين‌طور بحث‌ها و گفت‌وگوهايي در مورد روابط آينده ايران و اتحاديه اروپا انجام داديم.

اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان با اشاره به برخي از مباحث مطرح شده در اين ديدار در ارتباط با اجراي برجام يا توافق وين گفت:‌ تا روز اجراي توافق بايد اقداماتي از طرف ما و از طرف اتحاديه اروپا صورت بگيرد که البته اين اقدامات از سوي هر دو طرف شروع شده است و اتحاديه اروپا متن برجام را مورد تصويب و حمايت قرار داد.

وي با ابراز اميدواري مبني بر اين که دو طرف در زمان مناسب اقداماتي که متعهد شده‌اند را به خوبي و با دقت انجام دهند ادامه داد: در چند سال گذشته بيش‌تر بحث‌ها و گفت‌وگوها بين ايران و اتحاديه اروپا بحث‌هاي هسته‌اي بود و اکنون درصدد هستيم که فصل جديدي از روابط را آغاز کنيم.

ظريف در بخشي ديگر از صحبت‌هاي خود به موضوعاتي که قرار است در گفت‌وگوهاي سطح بالا بين ايران و اتحاديه اروپا مورد مذاکره قرار بگيرد اشاره کرد و افزود: موضوعات مختلفي مورد توجه دو طرف جهت همکاري‌هاي آينده وجود دارد که از جمله اين موضوعات شامل انرژي، حمل و نقل، تجارت، محيط زيست، حقوق بشر و بحث مبارزه با مواد مخدر است.

وزير خارجه ايران با اشاره به گفت‌وگوهايي که بين ايران و اتحاديه اروپا در ارتباط با اين موارد خواهد شد ادامه داد: در گفت‌وگوهاي سطح بالا موضوعات منطقه‌يي را نيز مورد توجه قرار خواهيم داد.

او هم‌چنين به بحث مبارزه با تروريسم نيز اشاره کرد و گفت: تروريسم و افراطي‌گري تهديدي براي منطقه، اتحاديه اروپا و کل جهان است، چرا که اين فرقه‌گرايي و تروريسم باعث گسترش خشونت در نقاط مختلف جهان از جمله اتحاديه اروپا شده است.

در ادامه اين نشست ظريف در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه بي‌بي‌سي مبني بر تعهد ايران براي اجراي کامل تعهداتش که در توافق وين قيد شده است گفت: جمهوري اسلامي ايران هر زمان که تعهدي داشته به آن تعهد پايبند بوده که نمونه آن توافق ژنو بود که در طول 20 ماه گذشته ايران تعهدات خود را در ارتباط با اين توافق انجام داده و اين امري کاملا مشهود است.

ظريف در ادامه به پاسخ به اين سوال گفت: مردم ايران نسبت به گرايش‌ها و سياست‌هاي برخي از کشورهاي غربي نگراني‌هايي دارند و ضرورت دارد که کشورهاي غربي به ويژه آمريکا با اجراي دقيق و جدي برجام و تعهداتي که براي آن‌ها مشخص شده تلاش کنند که بي‌اعتمادي مردم ايران نسبت به سياست‌هاي خود را جبران کنند و از طريق اين جبران فصل جديدي نيز آغاز مي‌شود.

وي تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران بعد از اين که اين توافق مراحل قانوني خود را طي مي‌کند به آن‌چه که تعهد کرده پايبند خواهد بود و نگراني در اين زمينه نداريم.

نظر شما