شناسهٔ خبر: 66723177 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حاتمی:

سد قیزقلعه‌سی خداآفرین با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح می‌شود

صاحب‌خبر -
سد قیزقلعه‌سی خداآفرین با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح می‌شود
خبرگزاری آریا - نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس، از برنامه‌ریزی برای افتتاح سد قیزقلعه‌سی خداآفرین با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت، حسین حاتمی ، با اعلام خبر افتتاح سد قیزقلعه‌سی خداآفرین در تشریح جزییات آن، گفت: سد قیزقلعه‌سی و پایاب آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبی کشور روز یک‌شنبه (30 اردیبهشت‌ماه) با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به بهره‌برداری می‌رسد.
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: احداث سد قیزقلعه‌سی از عوامل مهم در رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه و حتی شمال‌غرب کشور است که علاوه بر رونق اقتصادی و کشاورزی، تاثیر بسزایی در توسعه گردشگری منطقه و تأمین آب شرب شهرها و روستاها دارد و با تنظیم سالانه 2 میلیارد مترمکعب آب، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پروژه آبی مرزی شمالغرب کشور است.
وی تصریح کرد: سد قیزقلعه‌سی از نوع خاکی و هسته رسی با حجم مخزن 62 میلیون مترمکعب به طول تاج 850 متر و ارتفاع 37 متر است که دو واحد نیروگاهی 40 مگاواتی با ظرفیت تولید 270 گیگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالانه در دو طرف سد طراحی شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: با افتتاح این سد، حدود 74 هزار هکتار اراضی دیم و 15 هزار هکتار اراضی بهبود زیر آب خواهد رفت و این پروژه در مرحله اول اشتغالزایی 40 هزار نفر و در مرحله دوم اشتغالزایی 30 هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بازدید رئیس‌جمهور از پروژه عمرانی کریدور شرق به غرب که از خداآفرین به سمت جلفا به طول 107 کیلومتر در حال اجرا است و احداث گمرک و گذرگاه در محل آغ‌بند از دیگر برنامه‌های این سفر خواهد بود./
پایان پیام

نظر شما