خبرنگار شایلین بهبودی:
گفته می شود که سهمیه بنزین ۳۰۰هزار وانتبار فاقد بیمه قطع خواهد شد.
مدتی است که خبر از قطع سهمیه سوخت رانندگان فاقد بیمه به گوش می رسد و این موضوع تاکنون برای بسیاری از رانندگان مشمول این طرح عملی شده است.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و مجری طرح ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث گفت: ۳۰۰هزار وانتبار فاقد بیمه در نوبت بعدی اجرای طرح عدم برخورداری از سهمیه سوخت قرار می گیرند.
سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: در مرحله سوم از اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، وانت بارهای فاقد بیمه مشمول اعمال عدم تخصیص سهمیه سوخت قرار میگیرند و در همین راستا اطلاعات کامل ناوگان وانت بارهای کشور که نزدیک به ۳ میلیون دستگاه بوده است از حیث دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث بررسی شد که مشخص گردید بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه وانت بار کشور یعنی بیش از ۱۰ درصد از این ناوگان عمومی فاقد بیمه شخص ثالث بودهاند.
عزیزی با بیان اینکه اطلاع رسانی به این گروه از ناوگان از ماههای گذشته آغاز شده است و بخشی از این خودروها پس از اطلاع رسانی اقدام به اخذ بیمه نامه نمودهاند، بیان کرد: آمار و اطلاعات مربوط به دریافت کنندگان بیمه شخص ثالث، به زودی اعلام خواهد شد.
مجری طرح ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث با بیان اینکه مطابق این ماده قانونی، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای خودروهای فاقد بیمه نامه جلوگیری به عمل آورد و در تبصره ذیل این ماده بیمه مرکزی و فراجا مکلف شدهاند تا اطلاعات وسایل نقلیه را به صورت برخط در اختیار ستاد قرار دهند، اظهار کرد با محوریت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و حضور فعال و همکاری دستگاههای اجرایی مرتبط ازجمله بیمه مرکزی، فراجا و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، این ماده قانونی عملیاتی شد و طرح ابتدا در حوزه ناوگان گازوئیل سوز اجرایی شد و سپس تاکسیهای درون و برون شهری فاقد بیمه مشمول عدم برخورداری از سهمیه سوخت قرار گرفتند و هم اکنون نیز طرح در بخش وانت بارهای فاقد بیمه در حال اجراست.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در رابطه با تأثیر اجرای این ماده قانونی در مراجعه دارندگان ناوگان فاقد بیمه جهت اخذ بیمه نامه شخص ثالث گفت: این ماده قانونی یکی از مهمترین مواد قانونی جهت هشدار عملی به جامعه هدف برای دریافت بیمه نامه شخص ثالث میباشد و اثرات اجرای آن در این خصوص تاکنون مشهود و ملموس بوده است، اظهار کرد بیش از نیمی از دارندگان ناوگان گازوئیل سوز فاقد بیمه طی ۱۰ ماه سپری شده از اجرای این طرح، اقدام به دریافت بیمه نامه نموده و تخصیص سهمیه سوخت آنها به روال عادی بازگشته و مابقی همچنان مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت میباشند همچنین در حوزه تاکسی نیز طی دو ماه اخیر که طرح اجرا شده است بیش از ۲۰ درصد مخاطبین جهت دریافت بیمه نامه اقدام نموده و مجدداً از سهمیه سوخت برخوردار شدهاند.
عزیزی در ادامه با بیان اینکه این طرح در ادامه برای سایر ناوگان فاقد بیمه شخص ثالث کشور اجرایی خواهد شد، اظهار کرد مطابق مفاد قانون بیمه شخص ثالث حرکت وسیله نقلیه بیمه نامه شخص ثالث ممنوع بوده و ارائه هرگونه خدمات به وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه ممنوع میباشد لذا هموطنان عزیز علاوه بر اینکه ضرورت دارد نسبت به تهیه بیمه نامه شخص ثالث و تمدید به موقع آن اقدام کنند لازم است تا نسبت به درج صحیح و دقیق اقلام اطلاعاتی در بیمه نامه اطمینان حاصل کنند تا در احصاء و تفکیک ناوگان دارای بیمه نامه و فاقد بیمه نامه، مورد شناسایی دقیق واقع شوند.
جزئیات جدید از قطعی سهمیه بنزین
در کارتهای سوخت خودروهای شخصی، امکان ذخیرهسازی سهمیه ۶۰ لیتری بنزین ۱۵۰۰ تومانی تا ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر وجود دارد و اگر شخصی، سهمیه ماهانه خود را بهطور کامل مصرف نکند، سهمیه باقیمانده به ماه بعد منتقل خواهد شد؛ اما سهمیه ۱۰۰ لیتری بنزین ۳۰۰۰ تومانی قابل ذخیرهسازی نیست و مختص مصرف در همان ماه است.
برای افرادی که بیش از ۱۶۰ لیتر در ماه مصرف بنزین دارند و یا به هر دلیل کارت سوخت شخصی به همراه ندارند، باوجود تأکید بر لزوم سوختگیری با کارت سوخت شخصی، کارتهایی در جایگاههای عرضه سوخت به عنوان کارتهای اضطراری وجود دارد که نزد متصدیان جایگاهها بوده و میتوان از این کارتها با نرخ ۳۰۰۰ تومانی در هر لیتر استفاده کرد.
یک کارشناس انرژی، توضیحاتی را درباره واریز سهمیه بنزین به کد ملی ارائه داد.
کارشناسان بسیاری اعلام کرده اند که این طرح می تواند از قاچاق سوخت و هدر رفت بنزین جلوگیری کند.
با اعطای یارانه بنزین به نفر نه تنها عدالت در توزیع ثروت و همچنین الگوی مبتنی بر افزایش جمعیت حکمفرما خواهد شد، بلکه الگوهای مصرف انرژی را در جامعه نیز بهینه می کند. با اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، خانوارها تشویق می شوند تا الگوهای مصرف انرژی خود را بهینه کنند که منجر به راندمان بیشتر، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق خواهد شد.
اعطای یارانههای قابل توجه بنزین به مصرف کنندگان ذیل مدل سهمیه بندی مرتبط با خودرو، به ویژه آنهایی که دارای چندین خودرو هستند، مدت هاست که موضوعی بحث برانگیز بوده و نابرابری درآمدی را تشدید کرده و مالی دولت را تحت فشار قرار داده است. در همین رابطه پیرامون بازطراحی یارانه بنزین بر اساس مدل اعطای سهمیه به نفر به جای خودرو با سهیل محمودیان کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که در ادامه نظرات ایشان را خواهیم خواند.
سهیل محمودیان کارشناس انرژی با اشاره به اعطای یارانه بنزین ۱۰۰ میلیون تومانی به هر خودرو اظهار کرد: رویه ریشهدار ارائه یارانه بنزین به خودرو منجر شده است که عمدتاً خانوارهای ثروتمند با خودروهای متعدد بیشترین نفع را از یارانه بنزین ببرند که با احتساب واردات بنزین در سال جاری معادل ۵ میلیارد دلار، هر ساله بیش از ۱۰۰ میلیون تومان یارانه بنزین دولت به خانوارهای دارای خودرو اعطا میکند و این موضوع نه تنها پویایی بازار را مخدوش میکند، بلکه نابرابری درآمد و تخصیص نادرست منابع و یارانههای پنهان انرژی را نیز تداوم میبخشد. ماهیت ضد بهینهسازی مصرف بنزین در این نوع از اعطای یارانه نه تنها رشد تصاعدی مصرف را به دنبال داشته است بلکه به موجب آن ثروتمندان به طور نامتناسبی به از یارانه بنزین بیشتری نسبت به افراد کم درآمد و بدون خودرو منتفع میشوند که همین بی عدالتی در تخصیص یارانه که برای کمک به دهکهای پایین جامعه است؛ بر نیاز فوری به اصلاح و همسویی مجدد سیاستهای یارانه انرژی به سمت چارچوبی عادلانهتر و کارآمدتر تاکید میکند که این رویکرد همان اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو است.
جزئیات جدید از واریز سهمیه بنزین
این کارشناس انرژی با اشاره به اصلاح یارانههای انرژی پنهان در بخش بنزینی با رویکردی عادلانه و هدفمند مبتنی بر اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو اظهار کرد: یک پیشنهاد مهم برای رفع کاستیهای طرحهای یارانه انرژی پنهان در بخش بنزین، معرفی یک سیستم سهمیه بندی بنزین بر اساس فرد به جای مالکیت خودرو است. با تغییر تمرکز از یارانههای خودرو محور به تخصیص شخص محور، هدف تضمین توزیع عادلانه یارانههای انرژی پنهان است و به همه افراد این امکان را میدهد تا بدون توجه به مالکیت خودرو از حمایت انرژی بهرهمند شوند و همچنین خانواری که مصرف یا خودروی بیشتری دارند که منجر به مصرف بیشتر خواهد شد، باید هزینه واقعی پرمصرف بودن خود در زمینه استفاده از بنزین را بپردازند.
وی ادامه داد: با اعطای یارانه بنزین به نفر نه تنها عدالت در توزیع ثروت و همچنین الگوی مبتنی بر افزایش جمعیت حکمفرما خواهد شد، بلکه الگوهای مصرف انرژی را در جامعه نیز بهینه میکند. این توزیع مجدد یارانههای انرژی بر اساس اعطای سهمیه بنزین به فرد با اصول برابری، کارایی و بهینه مصرف کردن همراستا خواهد بود و سیستم مصرف انرژی فراگیرتر و متعادلتر را تقویت میکند.
محمودیان با اشاره به مزایای کلیدی یارانه بنزین شخص محور در جمعبندی صحبتهای خود گفت: گذار به سوی یارانههای بنزین با محوریت شخص، مجموعهای از مزایای را به همراه دارد که فراتر از صرفه جویی اقتصادی صرف میشود و مزایای اجتماعی، زیست محیطی و توسعهای گسترده تری را در بر میگیرد. با اعطای سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها، خانوارها تشویق میشوند تا الگوهای مصرف انرژی خود را بهینه کنند که منجر به راندمان بیشتر، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق نیز خواهد شد.
سورپرایز بانک ملی برای متقاضیان وام فوری | وام فوری 200 میلیونی با کارمزد 4 درصد فقط تا این تاریخ
قیمت تخم مرغ هم گران شد | قیمت تخم مرغ بسته ی ۵ عددی چند؟
تعطیلی شنبه ها تصویب نهایی شد | تعطیلی شنبه ها از کی شروع میشود؟
قیمت مرغ گران می شود؟ | جزئیات جدید از تغییر قیمت مرغ در ماه آینده
واریز مستمری مددجویان قطع شد | دلیل عدم پرداخت مستمری مددجویان در این ماه چیست؟
نظر شما