شناسهٔ خبر: 66722092 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح پروژه‌ها:

برخورداري جايگاه بسيار خوب بندر مهم و راهبردي اميرآباد/ از نظر حجم تخليه و بارگيري و توسعه ترانزيت در کشور

صاحب‌خبر -
برخورداري جايگاه بسيار خوب  بندر مهم و راهبردي اميرآباد/ از نظر حجم تخليه و بارگيري و  توسعه ترانزيت در کشور

خبرگزاری آریا-  راه و شهرسازی درحاشیه افتتاح پروژه ‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌ای که در بندر امیرآباد انجام شد گفت : ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است و می تواند یک مسیر امن، ایمن و ارزانی برای تردد کالاها در منطقه باشد.

به گزارش خبرنگارآریادرساری ؛ مهرداد بذرپاش در حاشیه افتتاح پروژه‌های این بندر که در دور  دوم سفرهای ریاست جمهوری به استان مازندران صورت پذیرفت گفت : یکی از موضوعات مهمی که در دور دوم سفرها در دستور کار دولت بود و مورد پیگیری قرار گرفت ،  بندر مهم و راهبردی امیرآباد است که از نظر حجم تخلیه و بارگیری و  توسعه ترانزیت در کشور از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است و یکی از اهداف مهم ما در دولت جابجایی کالا است که برای تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

بذر پاش با اشاره به پروژه مهم " ایران راه"  افزود : این پروژه ما را بر آن داشت که هم در حوزه بندری و هم در حوزه سایر محورها مثل را ههای مواصلاتی ، حداکثر توان خود را برای ارائه  تسهیلات جهت  تردد کالا به مقاصد مختلف ترانزیتی بکار بندیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد : در سال گذشته شاهد رشد 58 درصدی ترانزیت کالا در داخل کشور از طریق تردد جاده‌ای بوده‌ایم که بیشترین سهم آن از مبدا و مقاصد بنادر شمال و جنوب کشور صورت پذیرفته است و با گذشت حدودا دو ماه از سال و بررسی آماری ، در این مدت  هم از رشد 55 درصدی ترانزیت کالا در کشور برخورداریم.

وی افزود :  بندر امیرآباد در شمال کشور ، جزء بنادر مهم ترانزیتی محسوب شده و از جایگاه ویژه ای در کریدور شمال - جنوب برخوردار است و همچنین یکی از اصلی‌ترین مبادی ورودی و خروجی کالا خصوصا کالاهای اساسی در شمال کشور به  شمار می رود که عملکرد تخلیه و بارگیری  4.7 میلیون تنی سال گذشته موید آن می باشد.

وزیر راه و شهرسازی به تخلیه و بارگیری حدود 900 هزار تنی این بندر در دوماه امسال اشاره کرد و گفت خوشبختانه در این مدت کوتاه از سال هم شاهد  رشد 45 درصدی تخلیه و بارگیری کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل هستیم که این آمار روند رو به رشد جریان کالا را در بندر امیراباد نشان می دهد.

بذرپاش اعلان داشت : با توجه به جایگاه ویژه بندر امیرآباد برای دولت سیزدهم ، امروز برای رسیدگی و پیگیری آخرین وضعیت پیشرفت پروژه ها به این بندر آمده ایم تا علاوه بر افتتاح و بهره برداری پروژه های دولتی و بخش خصوصی وضعیت تجهیزات بندری و پروژه های عمرانی خصوصا اسکله رو - رو را بررسی نماییم و در این سفر  4 پروژه مهم زیر ساختی و سرمایه گذاری بخش خصوصی  مثل کارخانه تولید نهاده‌های دامی، مخازن روغن خوراکی،  سیستم اطفاء حریق و مرکز نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی در دریا به ارزش 2556 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و هر ساله شاهد بهره برداری از پروژه های مختلف در بنادر باشیم.

وزیر راه و شهرسازی از ثبت رکورد ترانزیت بیش از 14 میلیون تن کالا از طریق جاده‌ها و محورهای مواصلاتی اشاره کرد که در نوع خود بی نظیر و یک رکورد محسوب می شود و افزود با برنامه ریزی و اقدامات صورت گرفته امیدواریم در سال جاری از مرز 15 میلیون تن عبور کنیم.

وی خاطر نشان کرد در کنار توسعه زیرساخت‌های جاده ای ، ریلی و بنادر در کشور ، توسعه نرم‌افزاری ، تسهیل در تردد کالا ، مذاکرات منطقه‌ای و  تعرفه‌های ترجیحی در دستور کار دولت است و مطمئنا در پایان سال 1403 خبرهای خوب و امیدآفرینی را به سمع و نظر مردم عزیز خواهیم رساند.

بذر پاش در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اجرای تقاطع هم سطح راه مواصلاتی بندر با راه آهن گفت : دستوراتی را هم به سازمان بنادر و دریانوردی و  هم برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران صادر کردیم که حداکثر ظرف یک ماه آینده این پروژه کار خود را شروع خواهد کرد .

وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنان خود گفت :  با رشد و توسعه بنادر و پسکرانه ها ، سرمایه گذاری های انجام شده و تفاهم نامه خواهر خواندگی شاهد رشد خوبی در جابجایی کالا ها هستیم و مجددا تاکید می‌کنم که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران در منطقه و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال – جنوب ، ایران سرزمین فرصت‌های لجستیکی و ترانزیتی است و می‌تواند یک مسیر امن ، ایمن و ارزانی برای تردد کالاهای منطقه ‌باشد

 

 

نظر شما