شناسهٔ خبر: 66721817 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

اختلال تمام‌نشدنی در سامانه آموزش‌وپرورش؛

«کارت» نداریم، با «شناسنامه» بیایید!

کمتر از 24 ساعت دیگر، اولین امتحان نهایی پایه دوازدهم برگزار می‌شود، درحالی که هنوز برای عده زیادی از دانش‌آموزان کارت ورود به جلسه صادر نشده است.

صاحب‌خبر -
«کارت» نداریم، با «شناسنامه» بیایید!

زهرا جعفریان؛ فرهیختگان آنلاین: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش روز چهارشنبه(26 اردیبهشت) کارت ورود به جلسه امتحانات نهایی دانش‌آموزان ساعت 22 باید منتشر می‌شد اما به دلیل اشکال فنی، دریافت این کارت برای برخی هنوز با مشکل رو‌به‌رو است.

امسال برای اولین بار، امتحانات نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم نیز برگزار می‌شود و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی امسال تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری برای دانش‌آموزان اعمال خواهد شد. اضافه شدن اختلال در پرتال برای دریافت کارت به اشکالات دیگر سامانه‌های مرتبط مثل ترمیم نمرات و تائید سوابق تحصیلی، استرس دانش‌آموزان و والدینشان را چندبرابر کرده است.

وقتی افراد وارد سامانه آموزش و پرورش می‌شوند با پیام «کارتی برای شما صادر نشده است» مواجه می‌شوند. برخی از والدین درمورد این پیام از مدارس پیگیری کردند و متوجه شدند هنوز مشخصات و حوزه دانش‌آموز مشخص نشده است.

روز گذشته، محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش درمورد راهکار این اختلال اظهار کرد: «امکان دریافت کارت ورود به جلسه تا یک ساعت قبل از آزمون وجود دارد و دانش‌آموزان نگران دریافت کارت ورود به جلسه نباشند. در صورت نیاز، امکان راه حل جایگزین برای احراز هویت و ورود دانش‌آموزان برای ورود به حوزه امتحانات وجود دارد و دانش‌آموزان بدون نگرانی برای آزمون آماده شوند.»

زارعی همچنین ادامه داد: «امکان دریافت نشانی محل حوزه امتحانات از طریق مدرسه و واحدهای سنجش مناطق وجود دارد و اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی نتواند کارت ورود به جلسه خود را دریافت کند، امکان احراز هویت با کارت شناسایی معتبر پیش‌بینی شده است.»

احمد نادری، نماینده مردم تهران نیز در صفحه شخصی خود در x( توئتر سابق) نوشت: «بارها هشدار دادم که آموزش و پرورش ظرفیت و توان به دوش کشیدن بار کنکور را ندارد. توسعه فناورانه رویه‌ ها و دیجیتالی شدن، ضرورت جامعه معاصر است و حکمرانی از طریق فناوری بخشی از سیاست حاکمیت است، این مهم مستلزم ایجاد زیرساخت های فیزیکی و الگوریتمی است تا بتوان به جامعه خدمات ارائه کرد.»

مختل شدن پرتال وزارت آموزش و پرورش موضوع تازه‌ای نیست، از اواخر سال 1401 این وزارت‌خانه تصمیم به متمرکز شدن فرآیندهای آموزشی رفته و سعی کرده تمام خدمات آموزشی در یک سایت واحد ارائه شود. به نظر می‌رسد همزمان شدن دریافت کارت ورود به جلسه دانش‌آموزان و آزمون استخدامی معلمان، متقاضیان ورود به سایت را بالا برده و این سایت را با اختلال مواجه کرده است و مشخص نیست این اختلال‌ها چه زمانی رفع می‌شود.

نظر شما