شناسهٔ خبر: 66717628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد؛

راه‌ اندازی رشته‌ های دکتری و ارشد مشاوره مامایی در گیلان

رشت- رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از راه‌ اندازی رشته‌ های دکتری و ارشد مشاوره مامایی در استان خبر داد و گفت: ۴ مرکز ناباروری در استان فعال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی آشوبی صبح شنبه در نشستی با خبرنگاران به مناسبت هفته جمعیت با اشاره به بحرانی بودن وضعیت جمعیتی در گیلان، اظهار کرد: نرخ زادآوری در گیلان منفی و سالمندی در آن بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه این استان در آستانه ورود چاله جمعیتی قرار دارد، گفت: حمایت از مادران آبستن با در نظر گرفتن بسته‌های مالی و بیمه‌ای یکی از راهکارهای موفق در حوزه جوانی جمعیت بوده که بستر اجرای آن در کشور فراهم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه جوانی جمعیت با همت همگانی محقق می‌شود، گفت: افزود: حدود ۶۰ درصد قوانین حوزه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

آشوبی به بخشی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیرامون فراهم کردن زیرساخت‌های سلامت‌محور، مشوق‌های بیمه‌ای و مرخصی زایمان، موافقت با انتقالی کارکنان مرتبط با جوانی جمعیت، تأمین تجهیزات و امکانات تشخیصی و درمانی، راه‌اندازی مراکز مشاوره پیش از ازدواج، تخصیص پنج درصد درآمدهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان به پژوهش‌های حوزه جمعیت اشاره کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی چهار مرکز درمان ناباروری دولتی و خصوصی در استان، افزود: در تلاشیم با شناسایی زوج‌های نابارور و حمایت بیمه‌ای و درمانی آنها وضعیت جمعیتی در استان را بهبود ببخشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از راه اندازی رشته‌های دکتری مامایی و ارشد مشاوره مامایی در استان خبر داد و گفت: در تلاشیم تا با اقدامات ارزشمند و راهبردی در نظام سلامت میزان باروری و ورود علمی به این حوزه ارزشمند را تسریع ببخشیم.

آشوبی با اشاره به رایگان بودن درمان کودکان زیر ۷ سال در استان تصریح کرد: گیلان جزو معدود استان‌های برخوردار از بیمارستان فوق تخصصی کودکان است که درمان رایگان بیماران در این بیمارستان و دیگر بیمارستان‌های در دستور کار قرار دارد.

وی با انتقاد از بالا بودن زایمان سزارین در استان گیلان، افزود: بالای ۸۰ درصد زایمان‌های در استان گیلان به صورت سزارین انجام می‌شود که دانشگاه علوم پزشکی گیلان در کنترل و مهار این فرهنگ عزم جدی و راسخ دارد.

آشوبی با بیان اینکه کاهش نرخ باروری در کشور و گیلان از عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت است، گفت: چالش اساسی در حوزه جمعیت، فقدان اقدامات فرهنگی مؤثر از جمله تغییر نیافتن فرهنگ زندگی بهتر فرزند کمتر است که لازم است همه اقدامات حوزه جمعیتی با پیوست رسانه‌ای و فرهنگی باشد.

نظر شما