شناسهٔ خبر: 66716367 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معامله گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی به‌زودی آغاز می‌شود

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با تشریح مزیت‌های گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی، از آغاز معامله این گواهی‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، ساجد کاشفی، مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران درباره پذیرش گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی، گفت: این گواهی با هدف راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در حوزه گاز تا نیمه بهمن ۱۴۰۲ اخذ شد و پذیرش عرضه آن و آغاز معاملات در بورس انرژی در آینده نزدیک انجام می‌شود.

وی افزود: احیای ظرفیت ماده ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف با همکاری شرکت بهینه‌سازی مصرف انرژی، به‌منظور ایجاد بازار برای گواهی‌های صرفه‌جویی گاز در دوره غیر اوج مصرف احیا می‌شود.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با اشاره به سازوکار اجرای این طرح، تصریح کرد: گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی بر اساس ماده ۱.۵ آئین‌نامه ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست مصوبه سال ۱۳۹۶، اوراق بهاداری است که نشان‌دهنده حق مالکیت بر مقدار مشخصی از حجم گاز صرفه‌جویی شده در یک دوره زمانی مشخص است که در بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست قابل معامله است.

کاشفی ادامه داد: همچنین بر اساس بند «الف» ماده ۳ تصویب‌نامه شورای عالی انرژی کشور، وزارت نفت مکلف به صدور گواهی صرفه‌جویی حامل انرژی صرفه‌جویی شده در زمان اوج و غیر اوج مصرف در طرح بهینه‌سازی، حسب مورد به نفع سرمایه‌گذار عامل صرفه‌جویی یا مشترکان مطابق با سازوکار بازار بهینه‌سازی است؛ ازاین‌رو گواهی صرفه‌جویی گاز در زمان اوج و غیر اوج، یک گواهی است که نشان‌دهنده مالکیت بر مقدار مشخصی از حجم گاز طبیعی صرفه‌جویی شده یا تعهد به تحقق صرفه‌جویی برحسب مترمکعب به‌ترتیب در دوره اوج و غیر اوج مصرف گاز است.

وی بیان کرد: دارنده گواهی صرفه‌جویی مالک گاز طبیعی صرفه‌جویی شده، پس از تأیید تحقق صرفه‌جویی و انتشار گواهی از سوی شرکت ملی گاز ایران، پس از اخذ تعرفه مبدأ به حجم تعیین‌شده در گواهی برحسب مترمکعب خواهد بود که می‌تواند در بورس انرژی و در قالب بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست نسبت به معامله یا درخواست اعمال و تسویه آن اقدام کند.

مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران درباره مزیت‌های گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی گفت: شکل‌گیری بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست، توجیه اقتصادی طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بهینه‌سازی مصرف و انتفاع مصرف‌کنندگان نهایی طرح‌هایی مانند مردمی‌سازی صرفه‌جویی و پویش‌های مصرف بهینه، از مزیت‌های دریافت این گواهی است.

به‌گفته کاشفی، حجم گازی که برای صدور گواهی صرفه‌جویی مورد توجه قرار گرفته، سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب است.

نظر شما