شناسهٔ خبر: 66715550 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رویکرد موفق روسیه در استفاده از ارز ملی در تجارت خارجی

محمدحسین سیف اللهی مقدم

آمارهای بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که استفاده این کشور از روبل در تجارت با کشورهای اروپایی رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، آمارهای بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که استفاده این کشور از روبل در تجارت خارجی به طور مداوم در حال افزایش است و در تعامل با کشورهای اروپایی در ماه مارس رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که سهم روبل در تجارت روسیه با اروپا در ماه مارس به رقم ۵۸.۵ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰.۸ درصد و نسبت به ماه قبل از آن ۹.۶ درصد رشد داشته است.

آمارهای اداره گمرک روسیه همچنین نشان می‌دهد که این کشور در سه ماهه نخست امسال ۱۵.۴ میلیارد دلار به اروپا صادرات کالا و خدمات داشته که برابر با ۱۵.۲ درصد کل صادرات این کشور بوده است.

الکساندر فیرانچوک، کارشناس ارشد اکادمی ملی اقتصاد ریاست جمهوری روسیه، معتقد است که روند استفاده از روبل در تجارت خارجی روسیه افزایشی است.

وسایلی سولودکوف، مدیر عامل مؤسسه بانکی HSE، می‌گوید دلیل افزایش سهم روبل در تجارت روسیه با اروپا، تحریم‌هایی است که علیه این کشور اعمال شده و استفاده از دیگر ارزها از جمله یورو را دشوار کرده است.

کارشناسان می‌گویند یکی دیگر از دلایل افزایش سهم روبل در تجارت خارجی روسیه، اعمال فرایند روبل پایه در پرداخت هزینه واردات گاز روسیه توسط مسکو برای کشورهای اروپایی است.

نظر شما