شناسهٔ خبر: 66715538 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

تهرانی‌ها دوباره شادی جمعی در خیابان را تمرین کردند؛

جشن بزرگ امام‌رضای همه

روز جمعه 28 اردیبهشت‌ماه تهرانی‌ها دوباره توانستند در یک جشن خیابانی با نام «جشن امام‌رضایی‌ها» شرکت کنند. جشنی که این بار در حدفاصل میدان ولیعصر(عج) تا میدان هفت‌تیر در خیابان کریمخان برگزار شد و موکب‌های مختلفی برای برپایی آن شکل گرفت. از موکب‌های پذیرایی و مولودی‌خوانی تا نقاشی و بازی و حتی فوتبالدستی!

صاحب‌خبر -
جشن بزرگ امام‌رضای همه

برگزاری جشن‌های خیابانی در شهرهای بزرگ به‌خصوص تهران در دهه 80 نیز وجود داشت که تحت‌عنوان خیابان هنر در بلوار کشاورز تهران برگزار می‌شد، اما این جشن‌های خیابانی در سال‌های اخیر با الگو گرفتن از موکب‌های اربعینی اما با فضای شاد و به‌منظور شادی اهالی پایتخت در سال‌های اخیر به‌شکل جدی‌تری اولین‌بار با نام جشن عید غدیر در سال 1401 در خیابان ولیعصر(عج) حدفاصل میدان ولیعصر تا پارک‌وی برگزار شد. سال گذشته نیز جشن غدیر این بار در مسیر میدان انقلاب تا میدان امام حسین(ع) و از غرب به شرق به هم کشیده شد و شرکت‌کنندگان زیادی را از طیف‌های مختلف مردمی با خود همراه داشت تا فضای عیدانه زیادی را به شهر بکشاند. به‌نظر می‌رسد مدیریت شهری و ترافیکی نیز از مراسم ابتدایی- که با چالش‌های جدی مواجه شده‌ بود- توانسته به‌مرور اوضاع را بهبود ببخشد تا اوضاع ترافیکی شهر نیز با چالش‌های کمتری روبه‌رو باشد.
برنامه‌های خیابانی دیگری هم که امسال موردتوجه قرار گرفت «افطاری‌خونه» بود که در بلوار کشاورز تهران برگزار شد و 22 موکب در جای‌جای این بلوار از شهروندان تهران در ایام مبارک رمضان در پیاده‌راه پذیرایی کردند و شب‌های روشنی را ساختند. برخی کارشناسان فرهنگی معتقدند یکی از نیازهای مهم جامعه شادی دسته‌جمعی است و همان‌طور که در ایام عزاداری و محرم برای این امر دور هم جمع می‌شویم نیازمند داشتن شادی دسته‌جمعی و درکنار یکدیگر نیز خواهیم بود و برگزاری جشن‌ها و ایجاد مناسک خیابانی شاد می‌تواند شادی دسته‌جمعی شیرینی را به شهروندان آن جامعه هدیه دهد و از این رو برگزاری مناسک دسته‌جمعی شاد در دستورکار سازمان‌های فرهنگی کشور در چندسال اخیر قرار گرفته تا در مناسبت‌های شاد و اعیاد مختلف اقدام به برگزاری برنامه‌های مفرح خیابانی کنند.
روز گذشته خیابان کریمخان زند با همکاری مساجد و هیات‌های مذهبی مختلف پایتخت آذین‌بندی شد تا بار دیگر جشن بزرگ خیابانی تهران در دهه کرامت و به مناسبت میلاد مبارک امام رضا(ع) برگزار شود. این عید بزرگ برای ایرانیان به شکل دسته‌جمعی برگزار شود و شهروندان تهرانی هم بتوانند روز تعطیل خود را با شرکت در این جشن خیابانی بگذرانند. این مراسم از ساعت 16 تا 22 شب برگزار شد و بلافاصله بعد از پایان با همکاری عوامل مختلف شهرداری تهران و پاکبانان پایتخت عملیات پاکسازی و رفت‌وروب معابر انجام شد تا قلب پایتخت برای شنبه اولین روز کاری تهرانیان آماده‌سازی شود.

نظر شما