شناسهٔ خبر: 66713791 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اکبر فلاح در گفت‌وگو با مهر:

از کاوه توقع کسب سهمیه در وزن ۵۷ را داشتیم/ یزدانی باید محک بخورد

سیده فرزانه شریفی

کارشناس کشتی آزاد معتقد است با توجه به شرایط و امکاناتی که فدراسیون در اختیار کشتی‌گیران می‌گذارد و بهترین سرمربی که در راس کار است توقع کسب سهمیه در وزن ۵۷ کیلوگرم انتظار زیادی نبود.

صاحب‌خبر -

اکبر فلاح در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت کشتی آزاد در المپیک پاریس و اعزام تیم با ترکیب ناقص به این مسابقات گفت: خوشبختانه شرایط کشتی آزاد خوب است و هر ۵ کشتی‌گیر ما شانس کسب مدال دارند چرا که همگی از عنوان داران جهان هستند. در وزن ۹۷ کیلوگرم امیرعلی آذرپیرا قهرمان جوانان جهان شد و توانست در مسابقات قاره‌ای به سهمیه المپیک برسد. بنابراین هر ۵ کشتی‌گیر شانس کسب مدال دارند به خصوص امیرحسین زارع که یکی از مدال آوران قطعی کاروان ایران است.

هر ۵ کشتی‌گیر روی کاغذ شانس مدال آوری در المپیک را دارند

وی گفت: هر ۵ کشتی‌گیر ایران روی کاغذ شانس مدال آوری در المپیک را دارند اما باید از نظر جسمی و روحی در بالاترین سطح آمادگی باشند. رسیدن به شرایط روحی خوب شرط بسیار مهمی برای میدان المپیک است. گاهی وقت‌ها حتی کشتی‌گیر از نظر جسمانی شرایط خوبی دارد اما به لحاظ روحی و روانی در وضعیت خوبی نیست به همین خاطر ممکن است در شرایط جو مسابقات المپیک قرار بگیرد نتواند خودش را مدیریت کند و خیلی راحت میدان المپیک را از دست بدهد. بنابراین باید از نظر روحی و روانی شرایط خوبی داشته باشند. کشتی‌گیران هم باید قدر این المپیک را بدانند. ممکن است دیگر هیچ وقت فرصت حضور در المپیک را پیدا نکنند، بنابراین باید با همه توان به میدان بروند.

در وزن ۵۷ کیلوگرم مدعیان زیادی وجود دارد

کارشناس کشتی آزاد در مورد عدم کسب سهمیه در وزن ۵۷ کیلوگرم و ضعف کشتی ایران در این وزن خاطرنشان کرد: وزن ۵۷ کیلوگرم وزن شوخی است و مدعیان زیادی از سراسر دنیا در این وزن حضور دارند. در واقع وزن ۵۷ کیلوگرم مثل ۱۲۵ کیلوگرم نیست که کمتر ستاره داشته باشد. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی‌گیرانی همچون زارع یا حریف ترکیه‌ای و مجارستانی هر چند وقت یک بار در کشتی ظاهر شدند. آن‌ها ۱۰ سال در این وزن حکومت کردند. اما وزن ۵۷ کیلوگرم کاملاً شرایط متفاوتی دارد، کشتی‌گیران قوی در این وزن زیاد است و به نوعی کارخانه کشتی است. بنابراین طبیعی است با توجه به این شرایط ما باید در این وزن خیلی قدرتمند کار کنیم.

از سرمربی تیم ملی توقع سهمیه در وزن ۵۷ کیلوگرم را داشتیم

فلاح تأکید کرد: البته من اعتقاد ندارم چون دیگر کشورها در وزن ۵۷ قوی هستند ما نمی‌توانیم از پس آن‌ها بربیاییم. با توجه به امکانات و شرایطی که فدراسیون کشتی برای کشتی‌گیران در نظر گرفته توقع می‌رفت ما هم در این وزن همچون کشتی‌گیران آمریکایی و ژاپنی حرف برای گفتن داشته باشیم. در همین وزن چندسال حسن رحیمی توانست برای کشتی ایران افتخارآفرینی کند. باید در تمامی این سال‌ها یک جایگزین درست برای رحیمی پیدا می‌کردیم. همانطور که گفتم با توجه به شرایط فدراسیون کشتی ایران این توقع بی جا نبود. کشتی‌گیری مثل امیرحسین زارع با هر مربی که به مسابقات اعزام شود، به مدال می‌رسد.

کارشناس کشتی آزاد ایران خاطرنشان کرد: زارع با غلام محمدی، پژمان درستکار و محسن کاوه مدال آور بود، حتی اگر با مربی سازنده‌اش هم به مسابقات اعزام شود به مدال خواهد رسید. توقع این بود که سرمربی تیم ملی کشتی آزاد که ادعا می‌کند بهترین سرمربی است با علیرضا سرلک به سهمیه المپیک می‌رسید.این کمترین توقعی بود که ما از سرمربی تیم ملی کشتی آزاد داشتیم. البته که کاوه بهترین مربی است، او توانست با تیم جوانان به عنوان قهرمانی در جهان برسد. ولی همانطور که گفتم انتظار داشتیم او بتواند سهمیه ۵۷ کیلوگرم را برای کشتی ایران به دست بیاورد و تیم ملی با ترکیب کامل به این مسابقات اعزام شود.

سرلک توان مبارزه با رقبایش را نداشت

فلاح در مورد وضعیت علیرضا سرلک و نوع کشتی‌گرفتن او در مسابقات استانبول گفت: من قبول ندارم که سرلک حریفان سرسختی داشت. به هر حال او هم نایب قهرمان جهان است و انتظار می‌رفت با توجه به پختگی که دارد بتواند به آخرین سهمیه کشتی ایران برسد. به نظرم قد و قواره سرلک برای ۵۷ کیلوگرم مناسب نیست، او وزن زیادی کم کرده بود و زورش به حریفانش نمی‌رسید. سرلک باید به یک وزن بالاتر می‌رفت اما در یک وزن پایین‌تر قرار گرفته بود و وزن زیادی هم کم کرده بود. کاملاً مشخص بود او در برابر حریفانش توان مبارزه ندارد و ضعیف شده است. او اصلاً سرحال کشتی نگرفت.

انتظار کسب سهمیه از مدال آور جهانی توقع زیادی نبود

وی عنوان کرد: به نظرم سرلک که نایب قهرمان جهان است باید در مورد وضعیتش توضیح بدهد که چرا نتوانست آخرین سهمیه کشتی را از آن خود کند. سرمربی تیم ملی هم باید توضیح بدهد. به نظرم کسب سهمیه کامل از کشتی آزاد کمترین انتظاری است که ما داشتیم. البته من از خود سرلک هم گلایه دارم او باید چرایی عملکرد ضعیفش را توضیح بدهد. درست است که شاید ما در این وزن ضعیف هستیم اما با توجه به امکاناتی که فدراسیون در اختیار کشتی‌گیران قرار می‌دهد و سرمربی خوبی که در رأس کار است، انتظار کسب سهمیه از مدال آور جهانی توقع زیادی نبود.

به نفع حسن یزدانی است که قبل از المپیک محک بخورد

فلاح همچنین در مورد شرایط حسن یزدانی و نگرانی‌ها بابت حضور او در مسابقات مجارستان و احتمال تشدید مصدومیت او گفت: فدراسیون و سرمربی تیم ملی تصمیم گیرنده نهایی هستند و آن‌ها حرف اول و آخر را می‌زنند، بنابراین نباید ما در این مورد اظهارنظر کنیم. ضمن اینکه احتمال تشدید مصدومیت ممکن در المپیک رخ بدهد، بنابراین نباید به خاطر این موضوع او را محک نزنیم. یزدانی به خاطر خودش هم که شده باید قبل از المپیک در یک میدان محک بخورد. در واقع به نفع خودش است تا از وضعیت بدنش مطلع شود.

کشتی‌گیران آمریکایی غیرقابل پیش‌بینی هستند

کارشناس کشتی آزاد در مورد «آرون بروکس» حریف آمریکایی در وزن ۸۶ کیلوگرم عنوان کرد: کشتی‌گیران آمریکایی غیرقابل پیش بینی هستند. گاهی وقت‌ها در یک مسابقه خیلی خوب ظاهر می‌شوند و قهرمان دنیا را شکست می‌دهند گاهی وقت‌ها در یک مسابقه معمولی ضعیف کار می‌کنند و شکست می‌خوردند. با توجه به این موضوع نمی‌توان از الان پیش‌بینی کنیم. قطعاً عدم حضور تیلور در المپیک پاریس به نفع ماست چرا که کشتی‌گیران ما به لحاظ روحی و روانی برابر او شکست می‌خورند اما این کشتی‌گیر هم قابل پیش‌بینی نیست و نباید او را دست کم گرفت.

نظر شما