شناسهٔ خبر: 66713658 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

شهناز یاری با مهر مطرح کرد؛

AFC نگاه عادلانه به فوتسال نداشت/ خط خورده‌ها در راه تیم ملی!

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال بانوان بر این باور است که کنفدراسیون فوتبال آسیا نگاه عادلانه‌ای به بخش بانوان و مردان نداشت که رقابت‌های جام ملت‌ها در این حوزه برگزار نشد.

صاحب‌خبر -

شهناز یاری، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال بانوان در گفت وگو با خبرنگار مهر درخصوص وضعیت این تیم برای حضور در مسابقات پیش رو اظهار داشت: خبر خوبی بود که قرار است بعد از ۷ سال مسابقات جام ملتهای آسیا برگزار شود. قطعا برگزاری این رقابتها و حضور تیم ملی ایران در این رویداد را به فال نیک می‌گیریم. البته ما باید برای تیم ملی کارهای زیادی انجام می‌دادیم که متاسفانه ندادیم. مهمترین اصلی که در همین فرصت اندک باقی مانده باید در ابتدای راه در نظر بگیریم؛ مشخص کردن هدفمان از شرکت در این مسابقات است. در واقع ما هنوز نمی‌دانیم تیم ملی ایران باید برای تکرار قهرمانی‌هایش با رقبا بجنگد یا به دنبال این است که یک تیم جدید را بسازد و ثمره آن را در آینده ببیند.

خط خورده‌ها به اردوی تیم ملی بر می‌گردند؟

وی افزود: فدراسیون فوتبال باید مشخص کند در این مسابقات به دنبال چه چیزی است. اگر به دنبال قهرمانی هستیم باید رجوع کنیم به بازیکن‌های قدیمی و با تجربه؛ همان‌هایی که از تیم ملی در این چند سال خط خوردند چرا که موفق نشدیم در این سالها جایگزینی برای آنها داشته باشیم. ولی اگر چشم اندازی دورتری برای تیم ملی داریم باید فرصت را در اختیار جوانترها بگذاریم و تیم ایران متشکل باشد از بازیکنان با تجربه و جوان کم سابقه، در این صورت باید این ریسک را به جان بخریم تا نسل جدیدی را به فوتسال بانوان تحویل دهیم.

AFC نگاه عادلانه به فوتسال نداشت/ خط خورده‌ها در راه تیم ملی!

تغییر نسل مدیریت قوی لازم دارد

این مربی فوتسال با بیان اینکه اجرایی کردن جوانگرایی در تیم ملی به تنهایی نیازمند یک مدیریت قوی است؛ گفت: تغییر نسل کار آسانی نیست. در این سالها ما کاری برای فوتسال بانوان انجام ندادیم. هیچ کاری برای پرورش بازیکن نداشتیم و به جرات می‌توان گفت تعداد بازیکن‌های جوانی که در لیگ برتر و سوپر لیگ فعالیت دارند به تعداد انگشت های یک دست هم نمی‌رسد. در این مدت ما موفق نشدیم بازیکن تاپ بسازیم و متاسفانه اردوهای تیم ملی جوانان را هم به کل قیچی کردیم.

رقیب‌ها را خودمان پرورش دادیم

او با اشاره به حضور بی هدف تیم ملی در جام کافا عنوان کرد: متاسفانه هیچ کار مثبتی در بازیکن سازی انجام ندادیم. درست است که ما در رقابتهای اخیر کافا موفق به کسب عنوان قهرمانی شدیم ولی باید دید این جام ها مقابل چه تیم هایی به دست آمده است. واقعا جای سوال است تیم ملی ایران چه سودی از انجام این بازیها برده است. جام کافا از نظر فنی هیچ آورده ای برای تیم ایران نداشته و اتفاقا برای رقبای ما خوب بوده است. چون آنها از ما ضعیف تر هستند و با انجام بازی با ایران خودشان را روز به روز قوی تر می کنند. شک نکنید در همین آینده نزدیک در بخش فوتسال زنان شرق آسیا و آسیای مرکزی رقبای جدی برای ما خواهند بود آنهم با بهره بردن از تیم خودمان.

انتظاری که از تیم ملی داریم

وی افزود: تنها بازیهای دوستانه ما در این سالها همان جام کافا بوده که اتفاقا هیچ سودی برای ما نداشته است. بخاطر دارم در سال حداقل دو بازی دوستانه با تیم ملی روسیه داشتیم که جزو مسابقات ارزشمند و با کیفیت برای ما به شمار می رفت که نمی دانم به چه دلیل دیگر این بازیها هم در این مدت انجام نشد. تیم ملی فوتسال بانوان ایران به پوست اندازی احتیاج دارد ولی هیچ برنامه ای برای آن نداشتیم و الان نمی دانیم دقیقا انتظار و توقع ما از این تیم چه باید باشد.

شانس صعود به جام جهانی کم شد؟

سرمربی سابق تیم ملی فوتسال ادامه داد: تیم ملی برای موفقیت باید تکلیف خودش را روشن و شفاف اعلام کند. کادر فنی باید خودش را در قالب یکی از این دو برنامه‌ای که گفتم ببیند و بر اساس آن پیش برود. اردوهای ما و بازیهای دوستانه ما باید بر مبنای این هدف مشخص شده باشد. فرصت ما خیلی اندک است و حدود ۵ ماه دیگر باید ابتدا در مسابقات داخل سالن بازی کنیم که زمان کوتاهی است. باید نگاه واقع بینانه به تیم ملی داشت. انجام بازیهای دوستانه در این مدت مهم است چون باید بدانیم چه کاره هستیم چون در هر صورت در پایان این رویدادها سه تیم از آسیا مجوز شرکت در جام جهانی را به دست خواهند آورد.

AFC نگاه عادلانه به فوتسال نداشت/ خط خورده‌ها در راه تیم ملی!

توقف جام ملت‌ها اتفاق بدی بود

یاری در واکنش به برگزاری نخستین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال بانوان گفت: برگزاری جام جهانی یک خبر خوشحال کننده برای بانوان فوتسالیست بود. همانطور که در جریان هستید مسابقات جام ملت‌های آسیا با شروع کرونا کاملا متوقف شد که اتفاق خیلی بدی بود. متاسفانه کنفدراسیون آسیا نشان داد که دیدگاه عادلانه‌ای نسبت به فوتسال بانوان و مردان ندارد؛ این درحالی است که همه انتظار داریم این توجه عادلانه باشد.

لغزش ازبک‌ها نبود فینال را به چشم نمی‌دیدیم

وی اضافه کرد: جام جهانی شرایط متفاوتی خواهد داشت. فکر میکنم خیلی از تیمها از همین حالا در تکاپو هستند تا تیم آماده ای در این رقابتها داشته باشند. فوتسال آسیا تغییرات زیادی در این مدت داشته شما اگر همین مسابقات اخیر تیم ملی مردان را هم مورد توجه قرار بدهید متوجه خواهید شد که رقبا چه پیشرفت هایی کرده بودند. برخی از آنها فرارتر از شناخت ما ظاهر شدند و ما را به چالش کشیدند. در بازی با ازبکستان اگر لغزشی نبود ما شاید فینال را هم به چشم نمی‌دیدیم. ممکن است با ادامه این روند در بخش بانوان هم سورپرایز بدی در جام ملتها برای ما رخ بدهد.

وظیفه کادرفنی سنگین است

یاری در پایان در پاسخ به این پرسش که شما توانایی کادر فنی فعلی را برای تکرار قهرمانی در آسیا را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: هرکسی که سکان دار تیم ملی است بهتر از همه می داند که چه وظیفه سنگینی را به عهده دارد. کادر فنی تیم ملی باید شبانه روز تلاش کند؛ زحمت بکشد؛ تمرینات بی وقفه داشته باشد و اگر نیاز بود همه جوره بازیکن و تیم را رصد کند.
--------------------------------------
گفت و گو: فریبا جلیل خانی

نظر شما