شناسهٔ خبر: 66713027 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اردیبهشت

سکه‌های بهار آزادی فرهنگیان تا پایان فصل بهار توزیع می‌شود

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

صاحب‌خبر -

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

29 اردیبهشت 1354؛ مقدمات تشکیل کنفرانس انرژی در تهران فراهم شد

سفرهای اخیر شاهنشاه آریامهر به کشورهای عربستان سعودی، ونزوئلا و آمریکا راه را برای انجام مذاکرات مجدد انرژی پاریس هموار ساخته و به احتمال قوی این مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.

این خبر هنگامی افشا می‌شود که دو روز قبل از آن یعنی روز شنبه دکتر «طاهر» رئیس شرکت نفت عربستان سعودی که ریاست هیات نمایندگی خود را در مذاکرات انرژی پاریس به عهده داشت، محرمانه وارد تهران شد و گفت‌و‌گوهایی در اتاق دربسته با دکتر محمد یگانه، رئیس کل بانک مرکزی و نماینده اصلی ایران در مذاکرات پاریس انجام داد.

علاوه‌بر دکتر طاهر، چند نماینده از کشورهای آمریکا، فرانسه و بازار مشترک نیز به تهران آمدند و در این زمینه گفت‌و‌گوهایی انجام دادند.

29 اردیبهشت 1364؛ سکه‌های بهار آزادی فرهنگیان تا پایان فصل بهار توزیع می‌شود

ازسوی معاون امور مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش نحوه و چگونگی پرداخت سکه‌های عیدی فرهنگیان اعلام شد.

وی در مورد پرداخت سکه‌های عیدی فرهنگیان اظهار کرد: این پاداش سال 63 پرسنل وزارت آموزش و پرورش است که باید از اعتبارات سال گذشته پرداخت می‌شد ولی با توجه به اینکه در اواخر سال 63 تصمیم گرفته شد که به همه کارمندان دولت ازجمله کارمندانی که بالای 7 هزار تومان حقوق می‌گیرند، سکه بهار آزادی تعلق گیرد و چون این تصمیم در آخر سال گذشته اتخاذ شد، لذا بودجه آن از قبل پیش‌بینی نشده بود.

گزارش بانک مرکزی از عملکرد اقتصاد ایران

بانک مرکزی جمهوری اسلامی گزارش تحولات اقتصادی کشور در نیمه اول سال 1383 را اخیرا منتشر کرد.

براساس گزارش‌های بانک مرکزی که با تاخیر منتشر شده، مقایسه شاخص‌های کلان اقتصادی، با ارقام مشابه سال قبل نشان می‌دهد که نرخ تورم و وضعیت تراز پرداخت‌ها نسبت به دوره مشابه سال قبل بهبود یافته، لیکن از سرعت رشد تولید ناخالص داخلی کل و بدون نفت کاسته شده است.

بنابراین گزارش، در نیمه اول سال 1383 تولید ناخالص داخلی کشور براساس قیمت‌های ثابت 1376 نسبت به دوره مشابه سال قبل 4.1 درصد رشد نشان می‌دهد. گفتنی است که تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز از رشدی به میزان 4.3 درصد برخوردار شد.

نرخ تورم در این دوره به 14.5 درصد رسید و تراز پرداخت‌ها از 2 میلیارد دلار مازاد برخوردار گردید.

نرخ بیکاری که در سه ماه اول سال 1382 به 11.6 درصد رسیده بود به روند کاهشی خود ادامه داد؛ به طوری که در سه ماه اول مورد گزارش نرخ بیکاری به 10.4 درصد کاهش یافت.

تولید موتورسیکلت‌های BMW در ایران

نماینده BMW در ایران مجوز تولید موتور سیکلت را از آلمان گرفته و قصد دارد برای اولین بار در مکانی غیر از آلمان و در ایران به تولید موتورسیکلت بپردازد.

علی نوریانی افزود: BMW قصد دارد برای اولین بار خارج از آلمان به تولید موتورسیکلت بپردازد.

او مدل‌های تولیدی BMW در ایران را دو نوع 650 داکار و جی‌اس خواند و گفت: به زودی با وزارت صنایع وارد مذاکره خواهیم شد و ابتدا قرار است موتورسیکلت‌ها به صورت CKD در ایران تولید شده ولی در گام بعدی ساخت داخل نیز برای کاهش قیمت BMW صورت می‌گیرد که در آن صورت امیدواریم قیمت موتورسیکلت‌های تولیدی در ایران ارزان‌تر از آلمان شود.

29 اردیبهشت 1394؛ برآورد اولیه از بدهی دولت

چهل و هشتمین نشست شورای گفت‌و‌گو در چارچوب همایشی بزرگ با حضور فعالان بخش دولتی و خصوصی در حالی برگزار شد که وزیر اقتصاد اعلام کرد: برآورد بدهی دولت را 250 هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد.

علی طیب‌نیا در مورد نظام بانکی کشور گفت: در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی افزایش سرمایه نداشتیم؛ درحالیکه باید 20 هزار میلیارد تومان پول تازه وارد بانک‌ها می‌کردیم.

طیب نیا با بیان اینکه منابع نظام بانکی که سه قفله است، پس چگونه می‌توان تسهیلات جدید داد، گفت: در عین حال که دولت 90 هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار است، بانک‌ها سال گذشته 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات داده‌اند که عمدتا 70 درصد آنها استمهال بوده است.

داستان ادامه‌دار کاهش قیمت خودروها

خودروسازان در حالی افزایش 10 درصدی قیمت خودرو را از شورای رقابت درخواست کرده‌اند که بازار به دلیل عدم تقاضا ازسوی مشتریان همچنان روند نزولی در قیمت‌ها دادند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، بازار خودرو در رکود است و قهر مشتریان با خرید و فروش باعث روند نزولی قیمت خودروهای داخلی شده است. به گفته نمایشگاه‌داران پایتخت قهر مشتریان با بازار خودرو از یک سو به قدرت خرید آنها بازمی‌گردد و ازسوی دیگر به گره خوردن بسیاری از بازارها به مسائل کلان سیاسی و اقتصادی طوری که مشتریان حل و فصل پرونده هسته‌ای را به بازار و قیمت خودروهای داخلی بی‌ربط نمی‌دانند.

 

نظر شما