شناسهٔ خبر: 66712907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

از پیشنهاد سنگین به بیرانوند و ترابی تا اقدام ناگهانی برای واگذاری سهام باشگاه؛

تصمیم اخیر زنوزی را چقدر باید جدی گرفت؟

نتایجی که تراکتور در چند سال اخیر کسب کرده با هزینه‌های این باشگاه همخوانی ندارد. درواقع یکی از مشکلات اصلی تراکتور این است که در هر نقل و انتقالات تابستانی بیشتر از اینکه به فکر حفظ اسکلت اصلی تیمش باشد به فکر جابه‌جایی بازیکنانش و جذب نفرات شاخص تیم‌های دیگر است.

صاحب‌خبر -
تصمیم اخیر زنوزی را چقدر باید جدی گرفت؟

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار گروه ورزش: تراکتور در چند سال اخیر یکی از پرخبرترین و پرحاشیه‌ترین باشگاه‌های کشور بوده است. باشگاهی که هر سال جزء دو سه تیم اول لیگ برتر در هزینه کردن و تیم بستن است اما از نظر نتیجه‌گیری نتوانسته در سال‌های اخیر موفقیت چشمگیری کسب کند. البته سرخپوشان تبریزی در سال 99 با شکست استقلال در فینال جام حذفی توانستند این جام را بالای سر ببرند اما با حذف در مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا نتوانستند در این جام شرکت کنند. در همین تابستانی که گذشت بیشترین خرید را در نقل و انتقالات تراکتور داشت و حتی سرمربی اسپانیایی خود را هم حفظ کرد اما باز هم نتوانست چهره یک تیم مدعی را داشته باشد و هم‌اکنون برای رتبه سوم با سپاهانی رقابت می‌کند که تقریبا مشابه عمل کرده است. مساله‌ای که باعث شده هواداران تبریزی از شرایطی که در باشگاه‌شان وجود دارد شاکی بوده و علیه مالک باشگاه شعار دهند.

چرا هواداران زنوزی را مقصر می‌دانند؟
روز پنجشنبه برای دومین بار در هفته‌های اخیر بود که هواداران تراکتور علیه اعضای تیم‌شان شعار سر می‌دادند و در این میان محمدرضا زنوزی هم از این شعار‌ها بی‌نصیب نماند. مالکی که در چند سال اخیر انصافا برای باشگاه تبریزی از لحاظ مالی کم نگذاشت، اگرچه به خیلی از تصمیمات او و مشاورانش ایراد زیادی وارد است. درحقیقت ناراحتی هواداران تراکتور بیشتر بابت تصمیماتی است که از سوی مالک تراکتور در این سال‌ها اتخاذ شده و نتیجه چندان مثبتی برای این باشگاه نداشته است. هوادارانی که خوب می‌دانند چه افرادی اطراف تیم بوده و هستند و چه اهدافی را نیز دنبال می‌کنند. انتظار تماشاگران تراکتور این بود که بعد از جدایی خمز کار انتقال یحیی گل‌محمدی به این تیم نهایی شود تا سرخپوشان در غیاب پرسپولیس و استقلال بتوانند در جام حذفی قهرمان شوند. اما این انتقال به هر دلیل نهایی نشد تا درنهایت تراکتور با هدایت حمید مطهری نتواند در بازی خانگی از پس مس رفسنجان برآمده و راهی مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی شود. چه‌بسا اگر خمز در تبریز می‌ماند الان این تیم از جام حذفی اینقدر راحت کنار نرفته بود. شاید باید به هواداران تراکتور حق داد که از حذف تیم‌شان از جام حذفی به این شکل ناراحت باشند و به همه اعضای باشگاه محبوب خود اعتراض کنند.

پیشنهاد وسوسه‌انگیز زنوزی به 4 پرسپولیسی
همان‌طور که قبلا در خبرها داشتیم مالک باشگاه تراکتور از چند هفته پیش مذاکراتش را با 4 بازیکن پرسپولیس آغاز کرد تا بتواند این نفرات را در تابستان به تبریز ببرد. علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی نفراتی بودند که با پیشنهاد مالی خوبی از سوی تیم متمول تبریزی مواجه شدند. طبق شنیده‌های ما ظاهرا از طرف این باشگاه به ترابی و بیرانوند برای دو فصل پیشنهاد 120 میلیاردی ارائه شده است. پیشنهادی که هر دو بازیکن را شدیدا وسوسه کرده در تابستان تراکتوری شوند. هرچند پورعلی گنجی و ترابی برای ماندن در پرسپولیس تمایل بیشتری دارند اما به شرطی که خواسته مالی‌شان برآورده شود. اینکه حالا زنوزی در روزهایی که در تلاش است این 4 بازیکن پرسپولیس را به تبریز بکشاند، صحبت از واگذاری سهام باشگاهش می‌کند، در نوع خودش جالب توجه است. اگرچه افرادی که زنوزی را خوب می‌شناسند اعتقادشان این است که او فردی غیرقابل پیش‌بینی است و تصمیمات احساسی نیز زیاد گرفته است. در همین راستا تصمیم اخیر او را هم چندان نباید جدی تلقی کرد و انتظار می‌رود او بعد از مدتی تغییر نظر داده و برنامه‌های جدیدش را در باشگاه تبریزی اجرا خواهد کرد.

تراکتور مشتری دارد؟
باشگاه تراکتور روز گذشته و در فاصله چند ساعت بعد از اظهارنظر زنوزی برای فروش سهام این باشگاه، اعلام کرد: «جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده سهامداران باشگاه تراکتور، ظهر امروز ۲۸ اردیبهشت برگزار شد و با توجه به شرایط موجود تصمیم به واگذاری سهام باشگاه براساس قیمت کارشناسی شده گرفت. طبق اعلام مجمع سهامداران، متقاضیان می‌بایست درخواست‌های خود را طی مدت ۱۵ روز به دفتر باشگاه ارائه نمایند.» این در شرایطی است که این مزایده قیمت کارشناسی پایه ندارد و مدعی شده‌اند ابتدا خریداران پیشنهاد بدهند بعد ما قیمت را اعلام خواهیم کرد. مساله‌ای که به خوبی نشان می‌دهد عزم جدی برای فروش سهام باشگاه تراکتور وجود ندارد و فعلا همه‌چیز در حد حرف است. مشابه این اتفاق قبلا هم رخ داده و در آن مقطع هم زنوزی مدعی بود سهام باشگاهش را خواهد فروخت اما هر خریداری پیدا شد بعد از شنیدن قیمت مدنظر مالک سریعا عقب‌نشینی کرد. در شرایط فعلی هم بعید است هلدینگی حاضر به خرید سهام باشگاه تراکتور شود.

ادامه تلاش برای حضور یحیی در تبریز
یکی از دغدغه‌های مالک باشگاه تراکتور گرفتن مجوز برای یحیی گل‌محمدی جهت حضور او در تبریز بود. تلاش‌های او در این زمینه نتیجه نداد و به همین خاطر حذف تراکتور از جام حذفی برای این مالک ناراحت‌کننده بود، از این جهت که او تصور داشت با حضور یحیی در تبریز می‌توانند سهمیه حضور در مرحله پلی‌آف لیگ نخبگان را به دست بیاورند. به هر جهت چنانچه زنوزی مالک تراکتور بماند هدف اصلی او انتقال یحیی به تبریز است. او حتی به این مربی قول جذب 4 بازیکن پرسپولیس را هم داده است. در حال حاضر هدف تراکتور این است که با کسب رتبه سومی در لیگ بتواند حداقل در لیگ قهرمانان آسیا حضور یابد.

نظر شما