شناسهٔ خبر: 66712043 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

روز با شکوه امام رضایی‌ها

تهران پر از پرچم‌های سبز و زرد شده است؛ پرچم‌هایی که روی آنها «من هم امام رضایی‌ام» و «ایران حرم است» نوشته شده است. باد و باران ظهر آخرین جمعه اردیبهشت‌ماه جلوه زیبایی به جشن بزرگ پایتخت داده است. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

محمد سرابی- روزنامه‌نگار

تهران پر از پرچم‌های سبز و زرد شده است؛ پرچم‌هایی که روی آنها «من هم امام رضایی‌ام» و «ایران حرم است» نوشته شده است. باد و باران ظهر آخرین جمعه اردیبهشت‌ماه جلوه زیبایی به جشن بزرگ پایتخت داده است.کمی مانده به ساعت 4بعدازظهر میدان  هفتم‌تیر کم‌کم از جمعیت پر می‌شود. آنهایی که از پله‌های ایستگاه مترو بالا آمده‌اند یا از شمال میدان وارد شده‌اند، به سمت جنوب می‌روند و به جمع مردمی می‌پیوندند که از 2سوی خیابان کریمخان می‌‌گذرند. آمفی‌تئاتر میانی میدان هنوز خالی است. چراغ‌های پایه‌کوتاه در اطراف آن نصب شده و تجهیزات نور و صدا در حال آزمایش هستند و همه اینها نشان می‌دهد به‌زودی مراسمی در آنجا برگزار خواهد شد. موکب هیئت محبان امام رضا (ع) در ابتدای مسیر مستقر شده و با آب‌میوه از مردم پذیرایی می‌کند.
نرده‌های میانه خیابان کریمخان 2سمت آن را از هم جدا کرده ‌‌اند؛ اما  آنها در یک سمت حرکت می‌کنند. نیرو‌های شهربان به کمک پلیس، راه ورود خودرو‌ها را بسته  ‌اند تا تمام عرض خیابان برای پیاده‌ها، کالسکه‌های بچه‌ها و حتی صندلی‌های چرخ‌دار جانبازان و سالمندان باشد. پاکبان‌ها هم با کیسه‌های پلاستیکی و جارو‌های دستی حاضرند   تا مسیر همچنان پاکیزه بماند. مراسم قرار است از اینجا شروع شود.

اجرای سرودی که  طنین‌انداز شد
ساعت 4ونیم هم جمعیت زیاد شده  و هم آفتاب شدید شده است. در مقابل هر موکب صف بسته‌اند و کالسکه بچه‌ها به‌سختی در میان جمعیت حرکت می‌کند. صدای سرود‌هایی درباره امام رضا(ع) به گوش می‌رسد. بعضی از موکب‌های بزرگ‌تر، گروه‌های سرود دارند. صدای سرود‌ها همزمان می‌آیند و با هم ترکیب می‌شوند. موکب‌ها آبمیوه‌ و چای می‌دهند و بعضی از آنها هم هندوانه‌ها را برش می‌زنند و درون سینی می‌گذارند تا به مردم بدهند. پدری می‌‌گوید که از راه دوری با مترو به جشن آمده‌ و اگرچه راه طولانی بوده، اما کودک‌شان از دیدن مراسم خوشحال است.

افزایش 3برابری شرکت‌کنندگان در اجتماع امام رضایی‌ها نسبت به سال گذشته
دبیر اجرایی اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها از برآورد حضور بیش از ۵۰۰هزار نفر در این اجتماع تا ساعت ۱۸ خبر داد.
عباس حیدری، دبیر اجرایی اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها، در جریان این جشن گفت: براساس برآوردهای صورت‌گرفته از زمان آغاز این مراسم در ساعت 16 تا ساعت ۱۸ به‌صورت میانگین بیش از ۵۰۰هزار نفر در اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها حضور یافتند. وی خاطرنشان کرد: تعداد جمعیت حاضر نسبت به اجتماع سال گذشته رشد 3‌برابری را نشان می‌دهد. از زمان اذان مغرب به‌مدت ۳۰دقیقه اجرای برنامه‌ها در استیج‌های پیش‌بینی‌شده در طول مسیر متوقف شد و مجددا پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، برنامه‌ها از سر گرفته شد. چندین نقطه در محور شمالی-جنوبی مسیر اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها برای اقامه نماز در نظر گرفته شده بودکه گزارش‌ها حاکی است پس از اقامه نماز مغرب و عشاء تعداد حاضران افزایش یافته است.

هیجان در جشن تولد
در شرق میدان ولیعصر (عج) همه به بالا نگاه می‌کنند. چند جوان با طناب پایین می‌آیند. پسربچه‌ها با هیجان لحظه پایین‌آمدن آنها را نگاه می‌کنند. جوان‌ها که کلاه ایمنی به سر کرده‌اند، در کار خود مهارت دارند و با حرکت‌دادن طناب از میان قلاب‌های کمربند به‌سرعت از لبه ساختمان پایین می‌آیند.


شهربازی در جشن 2کیلومتری
بچه‌ها از همه شادترند. در ابتدای خیابان نجات‌اللهی یک استیج بزرگ قرار گرفته و گروهی از دختربچه‌ها با لباس‌های یکرنگ سرودی درباره حضرت معصومه(س) اجرا می‌کنند. صدای سرود بلند است و حرکات هماهنگ دختربچه‌ها توجه همه را جلب کرده است. همین‌جا یک سرسره بادی بزرگ نصب شده و بچه‌ها را سرگرم کرده است. صفحه‌های هدف‌گیری بزرگ پارچه‌‌ای هم هست که با توپ به آنها ضربه می‌زنند و توپ به پارچه می‌چسبد.
در مقابل پارک بهجت‌آباد سیاه‌چادر‌های عشایر، صنایع‌دستی و نماد‌های زندگی عشایری برپا شده است. خبرنگاران با مردم مصاحبه می‌کنند. عده‌ای در صف گرفتن آش نذری ایستاده‌اند. زنی آشفته خودش را به مأموران پلیس می‌رساند که در حال گشت‌زدن‌اند؛ فرزندش را گم کرده است. با اضطراب ظاهر او را توصیف می‌کند، «یک پیرهن گلبهی داشت با شلوار رنگ روشن». مأموران همان موقع به فرمانده خود اطلاع می‌دهند تا دیگر مأموران را هم باخبر کند. در این مجموعه قسمت مخصوص گمشدگان نیز به چشم می‌خورد.

استیج بزرگ میدان ولیعصر عج
استیج اصلی در میدان ولیعصر (عج) برپا شده است و نمایشی در آن اجرا می‌شود. جمعیت همچنان زیاد و زیادتر می‌شود. همه طرف‌های میدان بسته است و جلوی ورود موتورسیکلت‌ها را هم می‌گیرند. غرفه‌ها در این میدان تمام نمی‌شوند و در 3سمت دیگر همچنان ادامه دارند. با نزدیکی غروب آفتاب جمعیت باز هم بیشتر می‌شود. درون ایستگاه بزرگ میدان ولیعصر (عج) مأموران مسافر‌ها را راهنمایی می‌کنند تا از یک خروجی مشخص به جشن بپیوندند. در استیج بزرگ میدان ولیعصر (عج) که پایین نقاشی معروف این میدان نصب شده است، مجری شعری درباره زیارت حرم امام رضا(ع) می‌‌خواند و از مردم می‌خواهد که برای توفیق زیارت دعا کنند.


پاکسازی همزمان مسیر اجتماع بزرگ‌ امام رضایی‌ها  با تلاش هزار‌ پاکبان
مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: پاکسازی و نظافت مسیر برگزاری اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها از میدان حضرت ولیعصر(عج) تا میدان هفتم‌تیر به‌صورت همزمان با تلاش هزار نیروی پاکبان در کنار نیروهای نوماند انجام شده است.
 علیرضا جعفری افزود: ۸۷دستگاه خودروی نوماند، ۴۰دستگاه فان و ۴۰دستگاه خودروی سازمان مدیریت پسماند برای جمع‌آوری زباله و همچنین ۶۰ نیروی شهربان، ۱۶دستگاه خودرو و ۶دستگاه موتورسیکلت شرکت شهربان و حریم‌بان در مسیر اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها مستقر شدند.
وی همچنین تصریح کرد: علاوه بر اینها ۷۰آتشنشان با ۱۲دستگاه خودروی سنگین، ۱۰دستگاه خودروی سبک و 8دستگاه موتورسیکلت در طول مسیر حضور داشتند.
وی ادامه داد: به ازای هزار نفر پاکبان ۵۰۰مخزن زباله ۱۲۰لیتری پیش‌بینی شده بود و از هر 2پاکبان یک نفر این مخازن را در طول مسیر به همراه داشت.
مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: از زمان پایان مراسم و تخلیه مسیر تا 3ساعت پس از آن نیز مرحله نهایی و پاکسازی کامل با حضور پاکبانان انجام شد.

استقرار نیرو‌های خدمتگزار
مغازه‌ها و اداره‌های 2طرف خیابان بسته‌اند و کرکره‌ها را هم کشیده‌اند؛ فقط داروخانه 13آبان مشغول کار است و چند نفر از آنجا وارد و خارج می‌شوند. از ابتدای مسیر نیرو‌های انتظامی با خودرو‌های ویژه مستقر شده‌اند و در طول راه گشت می‌زنند. خودرو‌های اورژانس هم در فواصل مشخص پارک کرده‌اند. بستن خیابان‌های اطراف باعث شده است که رفت‌وآمد پیاده‌ها در خیابان کریمخان ساده باشد. وانت‌های نوماند هم در کنار خیابان پارک شده‌اند. مبلغان طرح نوماند با جلیقه‌های آبی‌رنگ در میان جمعیت حرکت می‌کنند و با مردم درباره طرح جدید شهرداری برای جمع‌آوری پسماند صحبت می‌کنند؛ «باید شهرزاد رو نصب کنین. بعد خودشون میان پسماند‌های خشک رو می‌برن.» از ابتدای پل کریمخان جمعیت کمتر می‌شود. زیر پل پلیس راهور مسیر خیابان قرنی را باز کرده است تا خودرو‌ها بتوانند عبور کنند. اینجا هیچ غرفه و موکبی مستقر نشده است تا حرکت جمعیت سریع‌تر باشد. بعد از پل دوباره صدای سرود و آهنگ‌های دهه کرامت از غرفه‌ها به گوش می‌رسد.

اکرام ایتام
روی سایه‌بانی نوشته شده «بهشت خانه اهل سخاوت است». میز زیر این سایه‌بان محل ثبت‌نام طرح حمایت از ایتام است. تصاویر بچه‌ها روی برگه‌هایی نصب شده است؛ نام و سال تولد آنها دیده می‌شود. بیشتر دهه‌نودی‌اند و تعدادی هم بزرگ‌تر و دهه‌هشتادی. چند نفر دور میز جمع شده‌اند و به مشخصات بچه‌ها نگاه می‌کنند.
 میز‌های خیرات نان هم از سوی چند نهاد مردمی در راهپیمایی مستقر شده که تنها تجهیزات آن یک دستگاه پوز است. به هر مبلغی می‌توان در این دستگاه‌ها کارت کشید و مبلغ جمع‌آوری‌شده صرف خرید نان برای نیازمندان می‌شود.


دارت و فوتبال‌دستی
نرسیده به میدان ولیعصر در بخشی از جنوب خیابان غرفه‌های سازمان‌های پسماند و ورزش شهرداری قرار دارد. بیشترین استقبال از فوتبال‌دستی و دارت است. یک بچه به سمت زنی که کارت عوامل اجرایی را به گردن دارد می‌دود. «خاله یه توپ بده»؛ زن توپ سفیدرنگی به او می‌دهد. دسته بچه‌ها دور تا دور یک میز فوتبال دستی جمع می‌شوند و هرکدام یکی از دسته‌ها را می‌گیرند. معلوم نیست چه‌کسی می‌تواند به توپ ضربه بزند؛ اما بالاخره یک طرف گل می‌زند و میله امتیاز‌های کنار میز را جابه‌جا می‌کند. برای پرتاب دارت خانواده‌ها جمع می‌شوند. ترامبولین‌های کوچک‌ مخصوص بچه‌هاست و حفاظ توری پارچه‌ای دارد تا ایمنی‌شان حفظ شود.



 

نظر شما