شناسهٔ خبر: 66712033 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرمسئول مجمع علمی، فرهنگی مجد مطرح کرد؛

شهر آفتاب به هيچ وجه مناسب برگزاري نمايشگاه کتاب نيست/ نمايشگاه کتاب پيوست فرهنگي مصلي شود

صاحب‌خبر -
شهر آفتاب به هيچ وجه مناسب برگزاري نمايشگاه کتاب نيست/ نمايشگاه کتاب پيوست فرهنگي مصلي شود
خبرگزاری آریا - سیدعباس حسینی نیک گفت: مجموعه شهر آفتاب به هیچ وجه مناسب برگزاری نمایشگاه کتاب نیست و امکانات مناسب این رویداد را در اختیار ندارد. دور بودن آنجا نیز جذابیت آن برای عموم مردم را کاهش می‌دهد.

سید عباس حسینی نیک مدیرمسئول مجمع علمی، فرهنگی مجد در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در رابطه با جانمایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) اشاره کرد: من پیشتر در مقاله‌ای سه موقعیت مکانی را که ممکن است نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آنجا برگزار شود، با همدیگر مقایسه کرده‌ام که شامل موقعیت مجموعه فرهنگی مصلی امام خمینی(ره)، محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران و نمایشگاه شهر آفتاب است و آنها را با توجه به‌ سنجه‌های گوناگون به کمک کارشناس حوزه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دادم.
وی افزود: با بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که مجموعه فرهنگی، عبادی مصلی امام خمینی(ره) با توجه به همه مسائل مورد نیاز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، هنوز بهترین گزینه است.
مدیرمسئول مجمع علمی، فرهنگی مجد در مورد مشکلات برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران، بیان کرد: حجم ترافیک در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی با برگزاری نمایشگاه کتاب با وجود آنکه قابل مدیریت است، بالا می‌رود و لازم است خیابان صدا و سیما حد فاصل سئول و چمران، عریض و باز شود تا بین خیابان‌های اطراف ارتباط برقرار شود، از آنجائیکه چنین اقدامی انجام نشده، این موقعیت مناسب برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست.
حسینی نیک همچنین درباره مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب نیز اشاره کرد: نمایشگاه شهر آفتاب هیچ کدام از مزایای موقعیت‌های مصلی و نمایشگاه بین‌المللی تهران را ندارد. با وجود آنکه سازه فعلی مصلی ویژه نمایشگاه کتاب طراحی نشده، اما این مزیت بزرگ را دارد که فضای مسقف بسیاری دارد و از جهت تردد و ترافیک مشکلی ایجاد نمی‌کند چرا که خیابان‌های اطراف مصلی و ایستگاه‌های مترو در جوار مصلی شرایط تردد بسیار خوبی را برای مراجعین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ایجاد می‌کند.
شهرآفتاب فضا و امکانات مناسب نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران را ندارد
مدیرمسئول مجمع علمی، فرهنگی مجد در بخش دیگری از این گفت‌وگو به توضیح بیشتر درباره مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب پرداخت و ادامه داد: مجموعه شهر آفتاب هیچ یک از ویژگی‌های مصلی امام خمینی(ره) را برای برگزاری نمایشگاه کتاب ندارد، چرا که نه سازه مناسب و نه دسترسی به حمل و نقل عمومی متناسب با میزان حجم بازدیدکنندگان نمایشگاه بین‌المللی کتاب دارد و چه بسا سالن‌های این مجموعه به اندازه شبستان مصلی ظرفیت ندارند، بنابراین مابقی فضای مورد نیاز نمایشگاه کتاب باید زیر چادر باشد. همان گرفتاری و مشکلاتی که در دو دوره برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب داشتیم و این مشکلات در بخش سازه‌های نمایشگاهی، رفاهی و بهداشتی نظیر نبود سرویس بهداشتی ثابت همچنان باقیست.
حسینی نیک در رابطه با موقعیت ترافیکی شهر آفتاب در زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، عنوان کرد: شهر آفتاب در مسیر کریدور شمال به جنوب تهران قرار دارد و خود این مسیر ترافیک بسیار بالایی دارد. به همین دلیل در دوره‌ای که نمایشگاه کتاب در این مجموعه برگزار شد، ترافیک این مسیر بسیار بالا بود. این شرایط نه برای مراجعان مناسب بود و نه برای ناشران؛ در مجموع تا زمانیکه در شهر آفتاب سازه مناسب و مسیر مناسب به طور اختصاصی از جایی نظیر جاده ساوه و یا مشابه آن، دسترسی ایجاد نشود،‌ به هیچ وجه شهر آفتاب مناسب برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نخواهد بود.
وی افزود: ممکن است شهر آفتاب مناسب برگزاری نمایشگاه‌هایی در ابعاد کوچکتر و محتوایی متفاوت‌تر باشد نظیر نمایشگاه خودرو با میزان مراجعان کم و غرفه‌های کمتر که نیاز به فضای کمتری در مقیاس با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، دارند.
این ناشر در رابطه با نمایشگاه‌های کتاب در دیگر کشورها،‌ گفت: مشابه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کمتر کشور پیشرفته و یا کشورهای اروپایی برپا می‌شود. به طور مثال نمایشگاه کتاب فرانکفورت و یا نمایشگاه بولونیا در ایتالیا و یا نمایشگاه کتاب لندن حقوق نشر در آن به فروش می‌رسد و به طور عمومی مردم به این نمایشگاه‌های مراجعه نمی‌کنند و کتاب به صورت تک فروشی عرضه نمی‌شود؛ اما به هر حال نمایشگاه کتاب فرانکفورت وسط شهر فرانکفورت جانمایی شده است و در جوار آن خطوط اصلی مترو فرانکفورت به همه نقاط شهر و اطراف آن متصل است.
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت از ناشران خواست نسبت به شهرآفتاب مخالفت نکنند
حسینی‌نیک که در مقاطع مختلف مسئولیت‌های صنفی نظیر بازرس اتحادیه ناشران و مدیرمسئول ناشران دانشگاهی را بر عهده داشته، عنوان کرد: در دوره برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهرآفتاب در 2 دوره بازرس اتحادیه ناشران بودم و مخالفت خودمان را با برگزاری نمایشگاه در آنجا اعلام کردیم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت از ناشران خواست تا مخالفت خود را اعلام نکنند و مصاحبه‌ای انجام ندهند تا شهرداری تهران شهر آفتاب را طی یک تا دو سال تجهیز کند؛‌ ما نیز به این امید مخالفت خود را اعلام نکردیم.
مدیرمسئول مجمع علمی، فرهنگی مجد، ادامه داد: متأسفانه از آن همان سال‌ها تا اکنون شهرداری تهران عزم و اراده‌ای برای تجهیز نمایشگاه شهر آفتاب در سطح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،‌ نداشته است و هنوز هم ندارد. ضمن آنکه موقعیت جغرافیایی این نمایشگاه در گوشه جنوب پایتخت، مناسب برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست. مصلی در قلب تهران است و مراجعه همه تسهیل می‌شود و شهر آفتاب از نظر طول مسیر هیچ مزیتی نسبت به مصلی ندارد.
شهرآفتاب به شدت در فروش نمایشگاه کتاب اثر منفی داشت
حسینی‌نیک در رابطه با سابقه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهرآفتاب و تأثیر محل نمایشگاه،‌ گفت: در دوره نخست ناشران علاوه بر سکوت نسبت به اعلام مخالفت خود نسبت به محل برگزاری نمایشگاه کتاب؛ ضمن فعالیت مناسب تبلیغاتی، کمک کردند تا نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برگزار شود، اما در سال دوم برگزاری نمایشگاه کتاب، سالن‌های شهرآفتاب در اثر بارندگی دچار آبگرفتگی شد. آن زمان عضو شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه بودم. یادم است که چه شبی را گذراندیم؛ در سالن‌ها کابل‌های برق افتاده بود و در آب‌های کف سالن، جرقه می‌زد؛ با چه زحمتی مردم را از سالن کودک خارج کردیم تا اتفاقی برای کسی رخ ندهد. در نهایت این مسائل و بُعد مسافت به شدت در فروش کتاب تأثیر گذاشت.
مدیرمسئول مجمع علمی، فرهنگی مجد، افزود:‌ از نظر دوری راه،‌ امنیت و امکان تردد دانشجویان و دانش‌آموزان برگزاری نمایشگاه کتاب در نقطه‌ای دور به صلاح نبود. بنا بر توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شهرداری تهران مقرر بود که نمایشگاه شهرآفتاب در مدت یک تا دو سال به درستی تجهیز شود، اما این موضوع هرگز اتفاق نیفتاد. حتی قرار بود عوارضی شهر آفتاب را برچینند و موجب پس زدن ترافیک شوند، اما هنوز هم سازه‌های عوارضی وجود دارد، هر چند که پولی هم دریافت نمی‌شود. در مجموع شهر آفتاب برای نمایشگاه شلوغی مثل نمایشگاه کتاب مناسب نیست.
نمایشگاه کتاب پیوست فرهنگی مصلی شود
حسینی‌نیک در رابطه با برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی گفت: نام مصلی، مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) است، چه کاری فرهنگی‌تر از برگزاری نمایشگاه کتاب؟ می‌توان در بلند مدت مصلی را در قالب نمایشگاه کتاب تجهیز کرد. مدیران مصلی می‌توانند برای چشم‌انداز 10 تا 20 ساله خود پیوست فرهنگی متناسب با کتاب تعریف کنند. برای فضاهای در حال احداث، تجهیزات مورد نیاز برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی نظیر کتاب را در نظر بگیرند و می‌توان این پیشنهاد را با مدیران مصلی مطرح کرد. به نظرم خوب است که تأسیسات الکترونیکی مناسب برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی را در بخش‌های جدید مصلی پیش‌بینی کنند. معقول است که بودجه کشور صرف این امر شود.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما