شناسهٔ خبر: 66712009 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

قورباغه‌ها در آزادی

نه فردیناند پورشه و نه حتی خود آدولف هیتلر که در دهه30 میلادی درست پیش از روشن شدن آتش جنگ جهانی دوم تصمیم گرفتند خودرویی مناسب جیب خانواده‌های عیال‌وار آلمانی با نام و برند فولکس واگن طراحی و تولید کنند، فکرش را نمی‌کردند حدود 85سال بعد، صبح یک جمعه اردیبهشتی، پای برج سنگی آزادی دهمین همایش سراسری فولکس واگن با شور و اشتیاقی که ریشه در خاطره و نوستالژی دارد

صاحب‌خبر -

سحر جعفریان- روزنامه نگار

نه فردیناند پورشه و نه حتی خود آدولف هیتلر که در دهه30 میلادی درست پیش از روشن شدن آتش جنگ جهانی دوم تصمیم گرفتند خودرویی مناسب جیب خانواده‌های عیال‌وار آلمانی با نام و برند فولکس واگن طراحی و تولید کنند، فکرش را نمی‌کردند حدود 85سال بعد، صبح یک جمعه اردیبهشتی، پای برج سنگی آزادی دهمین همایش سراسری فولکس واگن با شور و اشتیاقی که ریشه در خاطره و نوستالژی دارد، برگزار شود؛ همایشی که به‌صورت همزمان در 9مرکز استان از شیراز، اصفهان و مشهد گرفته تا تبریز و رشت، اعضای بسیاری از کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، انجمن وسایل نقلیه تاریخی کشور و نیز کلوپ فولکس‌سواران ایران را که اغلب ازجمله دوستداران و صاحبان خودروهای قدیمی هستند به میدان کشاند تا ضمن ثبت رویدادی متفاوت، مدل‌های مختلف فولکس واگن را با آن لوگوی نقره‌ای و معروف (وی‌دبلیو) به نمایش درآورند؛ نمایشی از خاطره‌های دور و شیرین فولکس واگن‌های قورباغه‌ای از جاده‌های شمال تا واحد نقلیه شهربانی و اداره‌های تعلیم رانندگی دهه40 که میدان آزادی پایتخت را در قرقی چندساعته به نمایشگاهی بزرگ از خودروهای تاریخی تبدیل کردند.

دلبرهای آهنی و قدیمی به دور آزادی

1-ساعت همایش در آگهی‌ها و تبلیغات آن، 10صبح اعلام شده بود، اما فولکس‌داران و بازدیدکنندگان مشتاق پیش از این ساعت، خود را به میدان آزادی رسانده بودند تا چیزی از خاطره فولکس واگن را که حدود دهه40 خورشیدی لاستیک‌هایش خیابان‌ها و جاده‌های ایران را درنوردید، از دست ندهند. دور تا دور محوطه داخلی میدان آزادی بیش از 300خودروی رنگارنگ فولکس واگن ردیف شده؛ فولکس‌واگن‌هایی از‌ مدل‌های نخست این کمپانی مانند کی‌دی‌اف-واگن یا بیتل که در ایران بیشتر به فولکس قورباغه‌ای، سوسکی یا باگ (کفشدوزکی) شهرت دارد و همچنین تی، گلف، سری ام‌کا، نسل2 و ون که هر کدامشان به سلیقه‌ای خاص و با هدفی ویژه مانند تکمیل کلکسیون شخصی، تزیین نمایشگاه خودرو، تجهیز کمپر، اجاره به مؤسسات تشریفات و فیلمسازی، اشتغال سیار (ون‌کافه و امثالهم) آراسته شده‌اند. فولکس‌های قورباغه‌ای و ون فولکس بیشترین تعداد را میان خودروهای هـمـایـش داشتند.

قدیمی‌ترین فولکس قورباغه‌ای

2-تاریخ قدیمی‌ترین خودروهای این رویداد، یکی به سال1956 بازمی‌گردد که فولکس واگن قورباغه‌ای سیاه رنگی با تجهیزات فول فابریک است که به سفارش صاحب نخست آن، فرمانش به طرح لوگوی فولکس واگن ساخته شده است. چند دست چرخیده و حالا سندش به نام آقا پیام است که از آن عشق‌بازهای ماشین است. او 30سال پیش هرچه داشت و نداشت، یک کیسه کرد تا آن را که دلبر آهنی نامیده، بخرد و بیندازد توی خیابان. البته گاهی هم که با زوجی نیازمند برخورد می‌کند خودش و دلبرش، رایگان تشریفات مراسم آنها را برعهده می‌گیرند. قدیمی‌ترین فولکس‌واگن‌های دیگر این همایش در سری بیتل و گلف به‌ترتیب در سال‌های 1972، 1975 و 1990 تولید شده‌اند.

کافه‌داری، آرایشگری و چند شغل فولکسی سیار دیگر

3-بعد از فولکس‌های قورباغه‌ای، این ون‌فولکس است که دل ماشین‌بازها یا صاحبان برخی مشاغل خرد و خاص را برده و دقیقا به همین علت است که قیمتش به طرز باورنکردنی‌ای بالا کشیده است. این را سامان می‌گوید که ون‌کافه‌اش را 2سال پیش راه انداخته و حالا گوشه‌ای از میدان آزادی مشغول پذیرایی از مشتریان با انواع قهوه و برش‌های کیک تازه است: «10سال پیش همین ون‌فولکس، 20میلیون تومان بود، اما حالا باید خوش‌اقبال باشی تا با 500میلیون تومان بتوانی یکی از آنها را بخری!» 27ون کافه، 5ون رستوران، 23ون‌کمپر، 11ون‌لوکس اجاره‌ای (تهیه کلیپ‌های عروسی و فیلم‌های سینمایی) و چندتایی هم ون آرایشگاه و ون تعمیرگاه لابه‌لای فولکس‌‌واگن‌های قدیمی دیده می‌شود. مهدی، آرایشگر است و بساط سلمانی‌اش از قیچی دسته‌طلا تا کرم خاویار اقیانوسی را درون ون مدل1997 خود که از پدرش به ارث رسیده، چیده است: «مشتری‌های خاص دارم از فوتبالیست تا بازیگر؛ در محفل زیبا شو!»

فولکس واگن کاستوم لگو و آقا سیاوش تعمیرکار

4- در ردیف فولکس واگن‌های گلفی که گرد آزادی جای گرفته‌اند، یکی از آنها که تاریخ تولیدش1991 میلادی ا‌ست و مدلش هم ام‌کا 2است، بیشتر خوش‌نمایی می‌کند. نشان به آن نشان که هر بازدیدکننده‌ای از راه می‌رسد چندتایی عکس و سلفی با آن برمی‌دارد. یاشار (صاحب آن) هم از دور ذوقش را می‌برد: «عاشق ماشین‌های قدیمی هستم و به جز این فولکس، یک ژیان هم دارم. روی هر دو ماشینم می‌خواهم طرح «کاستوم لگو» (سفارسی‌سازی به سبک اسباب‌بازی لگو) اجرا کنم و بعد پسرم که 18ساله شد، آنها را به او هدیه دهم.» با کمی فاصله، فولکس واگن نارنجی آقا سیاوش توقف دارد. 26سال است که فقط به‌طور تخصصی خودروهای فولکس واگن تعمیر می‌کند: «تعمیراتشان ارزان است و هنوز هم قطعات اصلی‌شان در بازار پیدا می‌شود. با اینکه دست‌کم هر یک از این خودروها 50سال قدمت دارند، ولی هنوز هم حریف جاده هستند.»

فولکس‌داران و بازدیدکنندگان مشتاق  خود را به میدان آزادی رساندند تا چیزی از خاطره فولکس واگن را که حدود دهه40 خورشیدی لاستیک‌هایش خیابان‌ها و جاده‌های ایران را درنوردید، از دست ندهند

 

نظر شما