شناسهٔ خبر: 66712002 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرا:

مردم به کتاب‌هاي صوتي علاقه‌ دارند

صاحب‌خبر -
مردم به کتاب‌هاي صوتي علاقه‌ دارند
خبرگزاری آریا - عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرا، گفت: انتشار کتاب‌های صوتی را توصیه می‌کنم، زیرا سلیقه مخاطب تغییر کرده و این روزها کتاب‌های صوتی فروش و مخاطب بیشتری دارند.

عبدالجبار کاکایی، شاعر و ترانه‌سرا در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اینکه آمار انتشار کتاب‌های ادبی آشکارا پایین آمده است گفت: امروز مردم از راه‌های دیگری به ادبیات دسترسی پیدا می‌کنند و چاپ کتاب صرفا به رزومه‌ای برای شاعر تبدیل شده است.
وی با اشاره به اقبال مردم نسبت به کتاب‌های صوتی افزود: من انتشار کتاب‌های صوتی را توصیه می‌کنم، زیرا سلیقه مخاطب تغییر کرده و این روزها کتاب‌های صوتی فروش و مخاطب بیشتری دارند. 
این شاعر و ترانه‌سرای ایرانی با اشاره به تغییر شرایط تاریخی کشور گفت: شرایط تاریخی امروز دیگر مانند گذشته نیست، شاید ما پیش‌بینی این وضعیت را نداشتیم، ولی حالا که این اتفاق افتاده، می‌توانیم خودمان را با این شرایط همراه کنیم و تطبیق دهیم و در مسیری حرکت کنیم که مردم دوست دارند و می‌پسندند.
کاکایی ادامه داد: امروز دیگر داشتن کتاب فیزیکی و در دست گرفتن آن اهمیت ندارد. داشتن فیزیک کتاب مانند یک عشق سنتی است، مثل اینکه خیلی‌ها دوست دارند پشتی‌های ترکمنی را در خانه‌شان داشته باشند. این در مورد کتاب هم هست و بعد از این کتاب به زینت تبدیل می‌شود و به عنوان نمای خانه و زیبایی از آن استفاده می‌شود.
عبدالجبار کاکایی با اشار به حضورش در نمایشگاه کتاب تهران گفت: من به شخصه فضای نمایشگاه کتاب را دوست دارم و امیدوارم در طول سال چندین بار برگزار شود. زیرا استقبال مردم خوب است و خیلی‌ها حتی اگر قصد خرید کتاب را هم نداشته‌ باشند، دلشان می‌خواهد به نمایشگاه بیابند و گشت‌و‌گذاری در این فضا داشته باشند؛ زیرا قدم‌زدن در این فضا مثل قدم‌زدن در باغ و پارک لذت‌بخش است.
وی با اشاره به تعیین‌کننده بودن ذائقه مردم برای سرودن شعر بیان کرد: به نظرم ذائقه عمومی تعیین می‌کند که سطح شعر در چه حدی باشد و اتفاقات اجتماعی مانند بحران‌های اجتماعی، وضعیت موسیقی و شعر را تغییر می‌دهند.
کاکایی ادامه داد: شاعر وضعیت اجتماعی و ذائقه مخاطب خود را رصد می‌کند و وقتی مخاطب سرد و ناامید باشد روی شعر شاعر هم اثر می‌گذارد، زیرا او محتوایش را از نگاه و فهم عمومی مردم می‌گیرد. پیش از انقلاب هم ما شاهد موسیقی‌های لاله‌زاری بودیم که رواج بسیاری بین عامه مردم داشت اما به یکباره فریدون و فرهاد آمدند و بر موسیقی سیطره پیدا کردند، زیرا مردم جامعه نقش اصلی را بازی می‌کنند.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما