شناسهٔ خبر: 66711933 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

ائمه جمعه اهل سنت گلستان:

عقوبت سنگینی در انتظار تارکان امر به معروف و نهی از منکر است

امامان و خطیبان جمعه اهل سنت استان گلستان با عنوان اینکه عقوبت و کیفر سنگینی در انتظار ترک کنندگان امر به معروف و نهی از منکر است بر انجام صحیح و به موقع این فریضه الهی در جامعه تأکید کردند.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، امام جمعه اهل سنت شهر تاتارعلیا، گفت: وظیفه انجام امر به معروف و نهی از منکر بر هر فرد مسلمانی واجب است.
 
آخوند «محمد جرجانی» در خطبه های این هفته نماز جمعه مسجد جامع شهر تاتارعلیا با اشاره به اهمیت این فریضه الهی در جامعه اسلامی، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم و بزرگ اسلامی به شمار می‌ رود و افرادی که این فریضه‌ بزرگ الهی را ترک می‌ کنند یا در برابر آن بی‌ تفاوت هستند گناهکار خواهند بود و کیفری سخت و سنگینی در انتظار آنها است.
 
به گفته وی؛ امر به معروف و نهی از منکر نه تنها به اعتقاد فقهای اسلام واجب است، بلکه اصل وجوب آن جزو ضروریات دین مبین اسلام محسوب می شود.
 
امام جمعه اهل سنت شهر تاتارعلیا با اذعان بر اینکه انجام صله رحم آثار و برکات فراوانی برای جامعه خواهد داشت، تصریح کرد: خداوند در آیه نخست سوره مبارکه «نساء» «وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا» فرموده است: و بترسید از خدایى که به نام او از یکدیگر مى‏پرسید (همگى به عظمت او اعتراف مى‏کنید و هرگاه مى‏خواهید از یکدیگرچیزى بپرسید و بگیرید، نام مقدس او را مطرح مى‏کنید و مى‏گویید تو را به خدا...) و از خویشاوندان بهراسید که مبادا قطع ‏رابطه کنید- همانا خداوند رقیب (و مراقب) شماست.
 
آخوند جرجانی با اشاره به زادروز شاعر و عارف نامدار ایرانی - ترکمن «مختومقلی فراغی»، اظهار کرد: این شخصیت شهیر  احیاگر زبان و ادبیات ترکمن است، مختومقلی فراغی شاعر صلح و وحدت میان ملت ها است.
 
وی افزود: این شاعر و عارف نامدار به مسائل اجتماعی و سیاسی اهمیت و توجه ویژه ای داشته و در مسائل زمان خود حساس بوده و مسئولانه قدم می گذاشته است.
 
به گفته وی؛ مختومقلی به اهل بیت عترت و طهارت علیهم السلام محبت و ارادت ویژه‌ای داشته و در دیوانش آورده است.
 
زکات از ستون های دین مبین اسلام است
امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون، گفت: ادای زکات از ارکان و ستون های دین مبین اسلام است.
 
آخوند «مدد آقا هوشمند» در خطبه های این هفته نماز جمعه مصلای شهر اینچه برون با اشاره به اهمیت پرداخت زکات در دین اسلام اظهار کرد: اجرای این امر مهم مزایایی دارد، حفظ جان، حفظ اموال از شر اشرار، دوری از آفات و بلایا و تداوم سلامتی از  مزایای پرداخت زکات است.
 
به گفته وی؛ مؤمن اگر اقامه نماز کند؛ ولی از پرداخت زکات به مستحقان خودداری کند نمازش مقبول حق تعالی قرار نخواهد گرفت.
 
امام جمعه اهل سنت شهر اینچه برون با تبریک سالروز ولادت امام رضا (ع) تصریح کرد: اهل بیت علیهم السلام در ادامه راه و سنت رسول اکرم (ص) بسیار تلاش کردند راه کسب سعادت، احترام و تبعیت از آنان است.
 
وی ادامه داد: سالروز ولادت مختومقلی فراغی شاعر، عارف و فیلسوف اهل عرفان نیز است، دیوان اشعارش عرفانی و اسلامی است.
 
به گفته وی؛ مختومقلی فراغی راه نجات انسان ها را پناه بردن به خداوند و بزرگان دین و زیارت خانه خدا دانسته است.
 
آخوند هوشمند با تبریک سالروز فتح خرمشهر خاطر نشان کرد: عنایت الهی، رشادت ها و ایثار رزمندگانمان باعث شد تا خرمشهر شهر خون و قیام آزاد شود، امام خمینی (ره) نیز در این باره فرموده بودند که «خرمشهر را خدا آزاد کرد».
 
ورود به مسائل دینی نیازمند داشتن تخصص است

امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه، گفت: ورود به مسائل دینی و اظهار نظر درباره آن نیازمند کسب تخصص لازم در این حوزه است.
 
آخوند «ناصر محمد قزل» در نماز جمعه این هفته مسجدالنبی قازان قایه، اظهار کرد: در مسائل دینی اگر کسی می ‌خواهد حکم بدهد اول باید به قرآن کریم بعد به کتب معروف حديث آشنایی داشته باشد، مطالعه باید بکند ابوحنیفه (ره) در حکم کردن آنقدر اهمیت می دادند که هم کتاب ها را مطالعه می کردند؛ ولی باز هم احتیاط فراوان می کردند که علمای گذشته چه حکمی کردند و تمام جوانب را در نظر می گرفت.
 
به گفته وی؛ مسائل دینی چیزی نیست که با یک دکمه گوشی و یا سرچ کردن در اینترنت بتوان به عمق آن دست یافت.
 
امام جمعه اهل سنت قازان قایه مراوه تپه با تأکید بر استفاده درست از فضای مجازی، ابراز کرد: در عصر کنونی فضای مجازی از مهمترین چیزهایی است که باید در آن تخصص و مهارت لازم را کسب کنیم.
 
وی ادامه داد: اينترنت ‌و ماهواره چیزی که ما امروزه در آن غرق شده ایم، جوانانی که تازه وارد فضای مجازی می شوند بدون اینکه علم لازم را داشته باشند به آن ها اعتماد کرده و با تأثیر گرفتن از محتوی فضای مجازی باورهای گذشته را از یاد می برند و می گویند ما اشتباه می کردیم و یا روحانیون ما اشتباه می گفتند و حتی علیه دین و مذهب خود حکم می کنند در حالی که احادیث و فرمایشات پیامبر اسلام (ص) مثل بنیان مرصوص به هم دیگر مربوط بوده و همدیگر را حمایت می کند.
 
به گفته وی؛ ورود به هر حوزه ای نیازمند کمک خواستن از افراد توانمند و متخصص در آن حوزه است و ماهم باید مسائل دین را از جامعه روحانیت که در آن تبحر لازم را دارند بپرسیم؛ مثلا اگر تفسیر سوره قریش را بدون اشاره به سوره فیل معنا کنیم در معنا به اشتباه می افتیم و این را علما و روحانیون و کسانی که به تمام آیات قرآن و کتب حدیث و فقه مسلط باشند به خوبی می دانند.
 
اهمیت کسب روزی حلال در زندگی مؤمن

خطیب جمعه اهل سنت محله قارقی سیمین شهر، گفت: کسب روزی حلال در زندگی انسان مؤمن از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
آخوند «عطا تراج» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع محله قارقی سیمین شهر، اظهار کرد: رسول گرامی اسلام (ص) درباره اهمیت روزی حلال فرموده است: «هر انسانی که رزق و روزی اش از حرام باشد خداوند در آخرت جایش را در دوزخ قرار می دهد».
 
به گفته وی؛ انسان همواره باید سعی کند در زندگی رزق حلال کسب کند و معیشت خانواده و فرزندان خود را از این طریق تربیت کند.
 
خطیب جمعه اهل سنت محله قارقی سیمین شهر با تأکید بر تبعیت از فرامین و دستورات الهی در زندگی، گفت: انسان باید از هر کاری که خداوند به آن امر کرده انجام دهد و از آنچه نهی کرده پرهیز کرده و به سمتش نرود.
 
وی افزود: خداوند عذابش شدید؛ ولی رحمتش وسیع است انسان صالح با افراد باتقوا و مومن هم نشینی می کند و از نشست با افراد بی تقوا که جز ضرر چیزی عایدش نمی شود دوری می کند.
 
انتهای پیام/
 

نظر شما