شناسهٔ خبر: 66711348 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

پیش‌بینی بورس فردا 29 اردیبهشت 1403 / افت شاخص کل متوقف شد، اما مثبت نشد! پیش‌بینی بورس فردا 29 اردیبهشت 1403 / افت شاخص کل متوقف شد، اما مثبت نشد!

به گزارش اکوایران، بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه 881 واحد منفی خورد تا نشان دهد که ترمز افت‌های سنگین کشیده است و بازار کمی عقب نشسته تا وضعیت جریانات و اتفاقات بازار را مورد بررسی قرار دهد که آیا شرایط برای ادامه نزولی همچنان پابرجاست یا شاهد تغییراتی برای برگشت بازار هستیم؟ ارزش

صاحب‌خبر -

به گزارش اکوایران، بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه 881 واحد منفی خورد تا نشان دهد که ترمز افت‌های سنگین کشیده است و بازار کمی عقب نشسته تا وضعیت جریانات و اتفاقات بازار را مورد بررسی قرار دهد که آیا شرایط برای ادامه نزولی همچنان پابرجاست یا شاهد تغییراتی برای برگشت بازار هستیم؟

ارزش معاملات در روز چهارشنبه بیش از 6300 میلیارد تومان رقم خودر که سهم معاملات خرد در بازار به عدد 2500 میلیارد تومان رسید که چندان فرقی با روزهای پیشین خود ندارد.

ارزش بازار نیز رقم 7 هزا رو 466 هزار میلیارد تومانی را به خود گرفت تا اردیبهشت ماه منفی به روز های پایانی خود برسد.

گروه انبوه سازی باز هم در صدر برترین ارزش معاملاتی در روز چهارشنبه بود تا در بازار هفته گذشته باز هم بازدهی خوبی را برای خود ایجاد کرده باشد.

ارزش معاملاتی این گروه 304 میلیارد تومان ثبت شد . گروه خودرویی  با 221 میلیارد تومان در جایگاه دوم و گروه دارویی نیز با ارزش معاملاتی 213 میلیارد تومانی در جایگاه سوم ایستاد تا نشان دهد بازار گروه شرکت های کوچک تر همچنان داغ است. بانکی ها از 7 گروه برتر بازار از منظر ارزش معاملاتی خارج شدند و فلزات اساسی در رتبه چهارم ایستادند. که نشانه خوبی برای نمادهای بزرگ بازار سرمایه نیست. این موضوع تفکرات معامله گران را در این روز های نشان می دهد که به چه چیز یا مواردی توجه دارند.

اما مهمترین خبر برای بازار سرمایه را شاید اهالی بازار سرمایه در خصوص اصلاحیه بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ بدانند و این موضوع می‌تواند به وضعیت بازار سرمایه نگاه ویژه‌تری داشته باشد. اما تحلیلگران بازار سرمایه به چیز دیگری نگاه می‌کنند.

اهالی بازار سرمایه خبر یک هفته پیش بازارهای جهانی را به عنوان درس عبرت روزهای آینده بازار مورد بررسی قرار می‌دهند: خبر شرکت گازپروم روسیه! این شرکت در پی کاهش صادرات ناشی از تحریم‌های غرب، اولین ضرر سالانه خود از سال ۱۹۹۹ را گزارش کرد و بعد از 25 سال به زیان رسید.

در شروع جنگ روسیه با اوکراین، پوتین تصور نمی‌کرد که اروپا با این سرعت برای نیازهای گازی خود اقدامات خوبی را انجام دهد. نیاز اروپا به گاز روسیه توسط LNG آمریکا، افزایش صادرات قطر و کشورهای حاشیه دریای خزر به اروپا تامین شد و اروپاییان نیز  در انرژی‌های سبز سرمایه گذاری انبوهی کردند و تولید برق از نیروگاه‌های بادی افزایش پیدا کرد. این موضوع به پوتین نشان داد که  سرمایه گذاری درست و اقتصادی، جنگ و ماشین کشتار را شکست می‌دهد.

طبق گزارش رویترز شرکت گازپروم در سال ۲۰۲۳ معادل ۶.۹ میلیارد دلار زیان کرده که اتفاقی بی‌سابقه در ۲۴ سال گذشته است. صادرات گاز روسیه به اروپا به کمتر از یک‌ پنجم کاهش پیدا کرد و از ۱۵۵ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ به ۲۸ میلیارد متر مکعب در ۲۰۲۳ رسید.

تقدیر دولتی‌ها از یکدیگر

اما در هفته اخیر، رییس سارمان بورس از وزیر اقتصاد و رییس سازمان امور مالیاتی قدردانی و تشکر کرد. مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور مورد تصویب قرار گرفتن بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳، از تلاش‌های سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی و همچنین سید محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی تشکر و قدردانی کرد.

همچنین در انتهای هفته گذشته و در جلسه هیئت دولت، سید ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور به وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس بانک مرکزی ماموریت داد تا تدابیر لازم برای رفع موانع تامین مالی مورد نیاز صنایع را اتخاذ کنند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه با افت 881 واحدی کار را تمام کرد و باید این طور گفت که بازار منفی نشد و این نکته مثبت روز چهارشنبه است. از منظر تکنیکالی اندیکاتور RSI برای شاخص کل تا حوالی 30 واحد کاهش پیدا کرد تا نشان دهد هیجان فروش بیش از اندازه در این بازار وجود دارد. از طرفی شکسته شدند حمایت میانگین 55 روزه و کمی قبل تر از آن سطح حمایتی 2.2 میلیون واحدی باعث شد تا اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه همچنان نگران برای برگشت شاخص به اعداد و اراقم بالاتر باشد.

البته که چند کندل اخیر در شاخص کل به احتمال خیلی ضعیف به عنوان کندل‌های برگشتی برای بازار در روزهای آینده عمل کنند اما این موضوع خیلی زود است که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

اهالی بنیادی کار بازار سرمایه نیز همچنان به ارزش معاملات اشاره می‌کنند. مشکل برق برای صنایع در تابستان جاری و همچنین اختلاف نرخ دلار آزاد و نیمایی از جمله مشکلات پیش روی بازار سرمایه است. هرچند که بند عجیب قانون بودجه 1403 اصلاح شد اما این تصور عمومی همچنان وجود دارد که هر لحظه ممکن است دولت دستور جدید و ضد بازار سرمایه صادر کند.

کل

 

 

منبع: ecoiran-63652

نظر شما