شناسهٔ خبر: 66709554 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

برچسب‌ها بیشتر بخوانید نظر شما آخرین اخبار وبگردی

پائین شهر خانه چقدر است؟

مالک واحد ۴۰ متری و یکخوابه در محدوده جوادیه تهران در ازای دریافت ۲۵۰ میلیون به‌شکل رهن کامل دنبال مشتری می‌گردد. از این دست فایل‌ها در محله‌های جنوب تهران کم نیست

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو؛ داده‌های جدید بانک مرکزی عددی نزدیک ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را به‌عنوان متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران نشان می‌دهد که درمقایسه با اسفند سال گذشته و فروردین پارسال به‌معنی رشد دودهم درصدی و ۲۳ درصدی است. با این حال وقتی سراغ ارزان‌ترین نقاط بازار مسکن تهران می‌رویم، به‌جای متوسط قیمت متری ۸۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، تقریبا با نصف این ارقام روبرو می‌شویم. در همین محدوده از شهر که مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ واقع شده، اجاره واحدهای نقلی و یکخوابه با پول پیشی زیر ۳۰۰ میلیون و اجاره ماهانه کمتر از پنج میلیون امکان‌پذیر است و متوسط قیمت خانه‌ها از متری ۴۷ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان فراتر نرفته است.

قیمت مسکن در منطقه ۱۶ طبق آخرین آمارهای رسمی به‌طور متوسط متری ۴۴ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود و از این حیث با پنجمین نقطه ارزانقیمت بازار مسکن تهران سروکار داریم. محدوده از شهر که در حدفاصل بزرگراه آزادگان و خیابان شوش قرار می‌گیرد و در آن محله‌های معروفی مثل میدان بهمن وجود دارد.

اجاره آپارتمان در منطقه ۱۶ تهران با بودجه‌ای کمتر از ۳۰۰ میلیون امکان‌پذیر است و می‌شود با همین مقدار پول سراغ رهن کامل واحدهای نقلی رفت. مثلا مالک آپارتمان ۴۰ متری در جوادیه رهن کامل را ۲۵۰ میلیون تومان تعیین کرده است. واحدی که البته بدون امکاناتی مثل آسانسور، انباری و پارکینگ اجاره داده می‌شود و تقریبا ۲۵ سال از زمان ساختش می‌گذرد.

اجاره آپارتمان ۵۰ متری و یکخوابه در محدوده بریانک که بخشی از منطقه ۱۷ تهران محسوب می‌شود، علاوه بر رقم ۲۸۰ میلیونی ودیعه، به ماهی سه میلیون تومان برای اجاره احتیاج دارد. عمربنا واحد به ۱۵ سال می‌رسد و به‌جز انباری، چیز دیگری به‌عنوان امکانات دیده نمی‌شود. از این دست فایل‌های مسکونی برای اجاره آپارتمان در منطقه ۱۷ تهران کم نیست و بخش قابل توجهی از مالکان واحدهای یکخوابه و نقلی با پول پیش زیر ۳۰۰ میلیون و اجاره‌ماهانه کمتر از پنج میلیون در شروع فصل جابجایی دنبال مستاجر می‌گردند.

قیمت آپارتمان در منطقه ۱۷ تهران طبق آمارهای بانک مرکزی به‌طور متوسط به متری ۴۷ میلیون و ۴۲۰ هزار تومان رسیده و همین عدد نشان می‌دهد خرید آپارتمان نقلی و ۵۰ متری در این بخش شهر حول‌وحوش دو میلیارد و ۳۷۰ میلیون آب می‌خورد و قیمت خانه ۱۰۰ متری به‌طور متوسط چهار میلیارد و ۷۴۲ میلیون تومان تخمین زده می‌شود. فراموش نکنید درباره متوسط قیمت‌ها صحبت می‌کنیم و نوسازبودن و داشتن امکاناتی مثل آسانسور، انباری و پارکینگ می‌تواند در تعیین قیمت نهایی موثر باشد.

اجاره واحدهای نقلی و یکخوابه در پنج منطقه جنوبی تهران با پول پیشی زیر ۳۰۰ میلیون و اجاره ماهانه کمتر از پنج میلیون امکان‌پذیر است

ارزان‌ترین منطقه تهران در بازار مسکن طبق آمارهای رسمی منطقه ۱۸ است. داده‌های بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران به متری ۴۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسیده که این عدد از ۲۱ منطقه دیگر کمتر است.

اجاره آپارتمان در منطقه ۱۸ و شرایط مستاجران در این بخش شهر به‌شکلی است که قاعدتا باید هزینه کمتری به خانه‌به‌دوش‌ها تحمیل شود. واحد ۵۰ متری و یکخوابه در یافت‌آباد تهران درحالی آگهی شده که رقم ودیعه و اجاره ماهانه به‌ترتیب ۲۰۰ و ماهی دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه‌تراشی می‌کند و تا دلتان بخواهد می‌شود از این دست آگهی‌ها در محله یافت‌آباد، شادآباد، ابراهیم‌آباد و ... پیدا می‌شود.

اجاره آپارتمان ۴۰ متری در خانی‌آباد نو که یکی از محله‌های منطقه ۱۹ تهران است، شامل ودیعه ۲۸۰ میلیونی و اجاره ماهانه دو میلیونی می‌شود. دقیقا ۱۰ سال از عمر بنا ساختمان می‌گذرد و بااینکه واحد طبقه سوم واقع شده، خبری از آسانسور نیست. علاوه بر آن، نبود پارکینگ و انباری هم باعث شده جزو اقتصادی‌ترین گزینه‌ها برای اجاره آپارتمان در محله‌های جنوبی تهران باشد.

واحد ۵۰ متری مشابه دیگری همان حوالی درحالی آگهی شده که صاحبخانه ۱۴۰ میلیون پول پیش دریافت می‌کند و بابت اجاره ماهانه، یک میلیون تومان می‌خواهد. با این حال وقتی سراغ گزینه‌هایی با عمر بنای کمتر و آپشن‌های بیشتری می‌رویم، طبیعتا عددورقم‌های درخواستی صاحبخانه‌ها بالاتر می‌رود. مثل خانه ۵۰ متری که پنج سال قبل ساخته شده و به‌قول املاکی‌ها فول‌امکانات است. رقم ودیعه این یکی ۳۴۰ میلیون تومان است و مستاجر باید ماهی هفت میلیون تومان هم بابت پول پیش کنار بگذارد. بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران را متری ۴۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت مسکن در منطقه ۲۰ تهران یعنی جایی که شهرری قرار دارد، متری ۴۵ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان محاسبه شده است. این عدد را بانک مرکزی با زیرنظر گرفتن معاملات رسمی فروردین امسال منتشر کرده و از این نظر می‌توانیم منطقه ۲۰ و شهرری را چهارمین نقطه ارزانقیمت بازار مسکن تهران معرفی می‌کنیم.

اجاره آپارتمانی ۴۵ متری و یکخوابه در شهرری، طبق اطلاعاتی که صاحبخانه ارائه کرده، ۳۰۰ میلیون تومان پول پیش احتیاج دارد. جدای رقم ودیعه مستاجر باید ماهی سه میلیون بابت اجاره‌خانه کنار بگذارد و با تبدیل رقم ۳۰۰ میلیونی ودیعه به ۲۰۰ میلیون، رقم اجاره‌خانه به شش میلیون تومان تبدیل می‌شود. واحدی که درباره آن صحبت می‌کنیم ۱۵ سال قبل ساخته شده و بدون آسانسور، انباری و پارکینگ به مستاجر تحویل داده می‌شود.

اجاره مسکن در پنج منطقه پایین‌ شهر تهران

نظر شما