شناسهٔ خبر: 66707164 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

افشاگری یک دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی

دیپلمات کهنه کار آمریکایی روابط چین و روسیه را گرم و عمیق توصیف کرد و گفت سیاست‌های خصمانه آمریکا موجب تعمیق این رابطه شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «چاس فریمن» دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی درباره سفر اخیر «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به چین، گفت پکن و مسکو حالا رابطه عمیق و گرمی دارند و روابط اقتصادی آنها در درازمدت در بستر سیاست‌های خصمانه آمریکا ادامه خواهد یافت.

این دیپلمات سابق آمریکا گفت: «آنها متحد یکدیگر نیستند، اما رابطه‌ای حسنه و شراکتی دارند که سیاست‌های خصمانه آمریکا آن را پرورده و گسترش داده است.»

فریمن با بیان اینکه مناقشه اوکراین - که شکست کی‌یف در آن انکارناپذیر است - در دستور کار اصلی سران دو کشور قرار داشت، تصریح کرد که این دیدار تنها حول محور تحولات کنونی برگزار نشد.

این سفیر سابق آمریکا در عربستان با اشاره به اینکه آمریکا سعی دارد با سیاست‌های خود آینده چین و روسیه را نابود کند، گفت: «جای تعجب ندارد که دولت‌های این دو کشور متحد شده‌اند تا در برابر آمریکا و متحدانش از خود دفاع کنند.»

او گفت همکاری‌های میان روسیه و چین حالا حوزه‌های کشاورزی، آموزش، فرهنگ، صنعت، علوم، فناوری و حوزه نظامی را در بر می‌گیرد.

فریمن گفت: «روابط تجاری دوجانبه میان دو کشور در حال شکوفایی است. تضادی که میان تعمیق روابط این دو کشور و وخامت روابط آنها با آمریکا وجود دارد، حیرت برانگیز است.»

به گفته این دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی، روابط میان مسکو و پکن دیرینه است و سران این دو کشور بر تاسیس نهادها و همکاری نزدیکی که چندین دهه یا حتی چندین نسل ادامه داشته باشد، متمرکز شده‌اند.

رئیس‌جمهور روسیه اخیراً در سفر به چین همکاری میان این دو کشور را یکی از عوامل اصلی دانست که صحنه بین‌الملل را با ثبات می‌کند.

او تاکید کرد که پکن و مسکو در همکاری با یکدیگر از اصول یک نظم جهانی عادلانه و دموکراتیک حمایت می‌کنند که نمایانگر ظهور نظم جهانی چند قطبی است.

برچسب‌ها:

نظر شما