شناسهٔ خبر: 66706910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

امام جمعه اردبیل:

رییس جمهور در افتتاح «قیزقلعه سی» به مدیریت منابع آب توجه کند

اردبیل- امام جمعه اردبیل گفت: رییس جمهور در افتتاح قیزقلعه سی وضعیت مدیریت مستقل منابع آب اردبیل را بررسی و محدوده مشترک آب آذربایجان شرقی و اردبیل را مشاهده کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهر اردبیل اظهار کرد: آقای رئیس جمهور روز یکشنبه از طریق فرودگاه پارس آباد به افتتاح سد قیزقلعه سی خواهد رفت این سد انحرافی مثل سد خداآفرین از شاهکارهای بزرگ جمهوری اسلامی در منطقه ماست و سطح عظیمی از اراضی پایین دست با این آب زیر کشت می‌رود و ثروت عظیمی تولید و به تبع آن عزت اهالی به طور کامل تأمین می‌شود.

امام جمعه اردبیل بیان کرد: از آقای رئیس جمهور می‌خواهم هنگام حرکت از اراضی مغان به طرف سد به اراضی پایین دست سد به چشم دقت نگاه کند تا متوجه شود که اکثر این آب در اراضی استان اردبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در نتیجه معقول نیست که مدیریت کانال‌ها و سد در دست دو استان باشد.

عاملی ادامه داد: با احداث سد و کانال ۴۲ هزار هکتار زمین زیر کشت می‌رود ۳۸ هزار هکتار آن در استان اردبیل و ۴ یا ۵ هکتار در آذربایجان شرقی است آیا معقول است مدیریت و معیشت ۳۸ هزار هکتار و مدیریت بیش از ۳۰۰ هزار نفر که از این اراضی ارتزاق می‌کنند به استان دیگر سپرده شود.

وی تصریح کرد: تعدد مدیریت ضربه‌های مهمی به اهالی شمال استان می‌زند و عقل مدیریتی می‌گوید مدیریت کانال و سد، مثل کانال‌های دیگر کشور و مثل کشورهای دیگر باید در دست یک مجموعه واحد باشد.

امام جمعه اردبیل گفت: مسئولان وزارت نیرو با این اقدام کاملاً اشتباه سبب اختلاف بین دو استان شده‌اند و دود اختلاف هم به چشم کشاورز می‌رود بارها مدیریت سد، آب را به عللی که ما نمی‌دانیم به حد کافی باز نکرده و سبب از بین رفتن محصول کشاورزان شده است طبق قانون کشاورزان با امور آب قرارداد بسته‌اند تا سر وقت به آنها آب تحویل دهد پول نیز پرداخت شده است ولی امور آب نمی‌تواند آب را تحویل دهد و می‌گوید آذربایجان شرقی آب نمی‌دهد.

نمایندگان به سنگر اصلی خود در قانونگذاری تمرکز کنند

امام جمعه اردبیل افزود: از شرکت پرشور اهالی شمال استان در انتخابات مرحله دوم تشکر می‌کنیم و همچنین از دو بزرگوار که از سر تکلیف، خود را در معرض انتخابات قرار دادند تشکر می‌کنم به نماینده منتخب تبریک و برای عزیز دیگرمان توفیق خدمت در عرصه‌های حساس دیگر را دارم از مسئولین ارشد استان می‌خواهم با حل مشکلات منطقه نمایندگان را به سنگر اصلی خودشان که قانون گذاری آرمانی و نظارت آرمانی است سوق دهند.

وی به بخشی از مشکلات شمال و جنوب استان اشاره کرد و گفت: پخش شدن بذر نامرغوب و هزینه سنگین کشاورزان برای سموم و عدم تأثیر سموم، کمبود آب، بیمه محصولات کشاورزی، حل مشکلات سند عشایر و واگذاری زمین به دیگر حائزین شرایط عشایر در محدوده هر دو شرکت پارس و مغان تلاش برای احیای حقابه مغان و در نتیجه اعطای مجوز کشت دوم به کشاورزان و تسریع در راه سازی در شمال و جنوب استان از جمله راه کلور و درام از جمله این مشکلات است.

شهرستان شدن جعفرآباد اعلام می‌شود

امام جمعه اردبیل ادامه داد: شهرستان شدن جعفرآباد دیر یا زود اعلام خواهد شد ولی چقدر شایسته بود که مسئولان استانی مقدمات کار را فراهم می‌کردند تا رئیس جمهور که به مغان می‌آید در عرض چند دقیقه با اعطا امتیاز شهرستان، اهالی را غرق در سرور و خوشحالی می‌کرد.

آیت الله عاملی در بخش دیگری از خطبه‌ها خاطرنشان کرد: از رئیس جمهور می‌خواهم به وزیر آموزش و پرورش دستور دهد هرچه سریع‌تر معوقات رتبه‌بندی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ فرهنگیان را پرداخت نماید به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش از مشکلات معیشتی معلمین عزیز اطلاع ندارد وگرنه ساکت نمی‌نشست این گونه معامله با قشری که کل جامعه کنار سفره آنهاست در شأن جمهوری اسلامی نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تبیین ابعاد اجتماع اخیر سران کشورهای عربی اظهار کرد: این هفته سران کشورهای عربی در منامه بحرین اجتماع و برای مشکل اصلی عالم اسلام یعنی فلسطین نسخه و راه حل نوشتند.

عاملی گفت: این کنفرانس ظهور ذلت فوق العاده بود تا حال دولت‌های عربی این گونه ذلیل نشده بودند همه ملت‌های عربی می‌گویند ای کاش این کنفرانس برگزار نمی‌شد سر تا پا ننگ و عار و رسوایی کامل بود.

وی بیان کرد: نشست سران عرب در منامه بحرین کاملاً معلوم کرد که چرا امت به این حالت ذلت رسیده است کشورهای عربی در منامه جمع شدند و حماس و جهاد اسلامی را تروریست معرفی و طوفان‌الاقصی را محکوم کردند. مخصوصاً محمود عباس که دست نشانده اسرائیل و هم نوا با بلینکن است بدترین اهانت را به حماس کرد هرچند ۱۲ رئیس جمهور عربی به این کنفرانس ذلت و خیانت نیامده بودند ولی همه نماینده فرستاده بودند.

نظر شما