شناسهٔ خبر: 66704743 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

نینوا؛ سرطان‌خیزترین استان عراق که فاقد بیمارستانی تخصصی است

صاحب‌خبر -

شفقنا-استان نینوای عراق با وضعیت غم‌انگیز و فاجعه‌باری از نظر تعداد بالای موارد ابتلا به سرطان و در عین حال نبود بیمارستان تخصصی در این زمینه مواجه است.

به گزارش شفقنا به نقل از العربی الجدید، «صالح الحسناوی»، وزیر بهداشت عراق در سخنانی تاکید کرد: استان نینوا (شمال عراق) که مرکز آن شهر موصل است، بالاترین میزان ابتلا به بیماری‌های سرطانی را دارد، نه استان بصره همانطور که تصور می‌شد.

کارشناسان بهداشت، تعداد موارد سرطان در نینوا را «غافلگیرکننده» توصیف کردند، به خصوص که این شهر فاقد بیمارستان تخصصی برای درمان این بیماری و کمبود تجهیزات برای ارائه خدمات پرتودرمانی به بیماران است.

بیماران سرطانی در نینوا مجبورند برای پرتو درمانی به استان‌های همجوار در اقلیم کردستان یا پایتخت و یا استان‌های جنوبی سفر کنند. مقامات مربوطه پیشتر قول داده بودند پس از بازپس‌گیری موصل از چنگال گروه تروریستی داعش در سال 2017 میلادی بیمارستانی تخصصی برای بیماران سرطانی در آنجا بسازند.

«عبدالقادر سالم»، رئیس بیمارستان انکولوژی و طب اتمی نینوا در گفت‌وگو با العربی الجدید توضیح داد: آمار مبتلایان به سرطان که در سال جاری صادر شده، مربوط به سال 2022 میلادی است و وزارت بهداشت هر سال آمار بهداشتی دو سال پیش را اعلام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: «موارد ابتلا به سرطان بر اساس تعداد بیماران محاسبه نمی‌شود بلکه تعداد ابتلاها با توجه به رشد جمعیت تغییر می‌کند.درصد ابتلا به این بیماری در عراق 64 مورد در هر 100 هزار نفر است و در نینوا 64 مورد در 100 هزار نفر اما در محاسبه تعداد بیماران در نینوا به نظر می‌رسد عدد و رقم بیشتر باشد زیرا جمعیت آن 10 درصد از جمعیت عراق را تشکیل می‌دهد و این درصد نسبت به جمعیت استان‌های دیگر مانند نجف بسیار بیشتر است.

سالم اظهار داشت: نینوا در آخرین آمار وزارت بهداشت در سال 2022، 2,926 مورد سرطان را ثبت کرده است، در حالی که 39,000 مورد در سراسر عراق ثبت شده است.

وی تاکید می‌کند: «در عراق و نینوا که هنوز نرخ آن در حد نرمال سالانه است، هیچ افزایشی در تعداد مبتلایان مشاهده نشده است. افزایشی که ثبت شد از یک سو به افزایش جمعیت و از سوی دیگر به افزایش نرخ تشخیص بیماری مرتبط است.

سالم در مورد تعداد فوتی‌ها می‌گوید: «عراق در سال 2022، 11421 مورد فوتی را به ثبت رساند که شامل 989 مورد در نینوا می‌شود، این مرگ و میرها شامل همه موارد ابتلا ثبت‌شده نیست بلکه همچنین ابتلاهایی را هم دربر می‌گیرد که در سال‌های گذشته ثبت شده است.»

وی درخصوص نبود مرکز پزشکی تخصصی برای درمان بیماری سرطان در نینوا می‌گوید: «بیمارستان تخصصی این استان از سال‌ها پیش در حال ساخت است و کار آن با تأخیر قابل‌توجهی روبرو بوده است، زیرا با کمک مالی سازمان ملل (UNDP) ساخته می‌شود. این بیمارستان که در شهر موصل واقع شده قرار بود در سال 2022 تکمیل شود، اما این اتفاق نیفتاد و میزان پیشرفت کار به 70 درصد رسیده و امیدواریم این اتفاق تا پایان سال جاری بیفتد تا پس از آن، تجهیز بیمارستان به دستگاه‌های پزشکی لازم نجام شود.

در حال حاضر، اگر شرایط مالی بیماران اجازه دهد، آنها برای درمان به خارج از عراق می‌روند اما افرادی که مشکل مالی دارند تنها می‌توانند به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند و در آنجا هم تنها بخش کوچکی از خدمات درمانی ارائه می‌شود.

یک منبع در اداره بهداشت استان نینوا که از افشای نام خود خودداری کرد، به العربی الجدید گفت: بیماران سرطانی مجبور به استفاده از دوزهای پرتودرمانی در بیمارستان‌های خصوصی در بغداد، اقلیم کردستان و استان‌های جنوبی هستند زیرا در بیمارستان‌های دولتی به دلیل مراجعان زیاد وقت‌دهی برای پرتودرمانی گاهی به چند ماه می‌رسد.

وی گفت: هزینه‌های پرتودرمانی در بیمارستان‌های خصوصی از 6 میلیون دینار (4000 دلار) شروع و به 22 میلیون دینار (15000 دلار) می‌رسد. بسیاری از افراد مبتلا شیمی درمانی را با هزینه دولتی دریافت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر مجبور به خرید دوزهای شیمی درمانی با هزینه شخصی خود با قیمت های بین 100 تا 400 دلار در هر دوز هستند که دلیل آن نبود همیشگی این داروها در ادارات بهداشت دولتی است.

متن این خبر در العربی الجدید

نظر شما