شناسهٔ خبر: 66702833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

عملیات خنثی‌سازی حملات اوکراین توسط روسیه

اقتصادنیوز: وزارت دفاع روسیه از دفع موجی از حملات اوکراین با ده‌ها پهپاد و شهپاد به خاک خود خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت دفاع روسیه امروز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد سامانه‌های پدافند هوایی و نیروهای ناوگان دریای سیاه ارتش روسیه ۱۰۲ پهپاد را رهگیری و ۶ شهپاد را شبانه منهدم کردند.

در بیانیه‌ای که وزارت دفاع روسیه منتشر کرد، تصریح شد: «رژیم کی‌یف شب گذشته تلاش‌هایی متعدد به منظور اجرای حملات تروریستی با استفاده از پرنده‌های هدایت پذیر از راه دور (پهپاد) و قایق‌های بدون سرنشین (شهپاد) نیروی دریایی به خاک فدراسیون روسیه داشت که خنثی شدند.»

این وزارتخانه اعلام کرد پدافند هوایی روسیه ۵۱ پهپاد را بر فراز کریمه، ۴۴ پهپاد را بر فراز منطقه کراسنودار، ۶ پهپاد را بر فراز منطقه بلگورود و یک پهپاد را در آسمان منطقه کورسک رهگیری کرد. همچنین جنگنده‌ها روسیه ۶ شهپاد را در آبهای دریای سیاه از بین بردند.

همچنین به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» میخائیل رازووژایف،‌ فرماندار منطقه «سواستوپل» روسیه نیز روز جمعه اعلام کرد ارتش این کشور با موفقیت حمله بزرگ اوکراین به این بندر را دفع کرده و ده‌ها پهپاد و پنج شهپادی که اوکراین برای این حمله استفاده کرد را از بین برده است.

او در بیانیه‌ای در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «من از ارتش کشورمان که با موفقیت حمله بزرگ دشمن را به سواستوپل دفع کرد تشکر می‌کنم. در این حمله ده‌ها پهپاد و پنج شهپاد منهدم شدند. سرویس امداد و نجات شهر سواستوپل اعلام کرد که این حمله هیچ تلفاتی نداشته است.»

رازووژایف اضافه کرد، وضعیت تحت رصد بوده و همه سرویس‌های مخصوص پاسخ‌دهی در حالت آماده باش هستند. متخصصان روند برقراری مجدد جریان برق را آغاز کرده‌اند چون به دنبال سقوط قطعات پهپادهای نابود شده به روی یک پست برق، بخشی از منطقه در تاریکی فرو رفت.

این تلاش‌های اوکراین برای اجرای حملات به خاک روسیه در حالی صورت گرفتند که در عرصه میدان نبرد، موج جدید حملات و پیشروی‌های روسیه به ویژه در منطقه خارکیف نگرانی کی‌یف و متحدان غربی‌اش را نسبت به نزدیک شدن به شکست در جنگ در پی داشته است.

در پی پیشروی‌های بی‌سابقه روسیه در روزهای اخیر در خط مقدم جنگ اوکراین رئیس اطلاعات نظامی کی‌یف چند روز پیش در مصاحبه‌ با روزنامه آمریکایی گفت کشورش «روی لبه» شکست در جنگ قرار گرفته است.

«کریل بودانوف» مسئول اطلاعات ارتش اوکراین با اذعان به شکننده بودن وضعیت کشورش در میدان نبرد با روسیه پیش‌بینی کرد که در آینده نزدیک وضعیت حتی بدتر نیز شود.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی به نگرانی آمریکا از دستاوردهای اخیر روسیه در میدان نبرد اشاره و اذعان کرد که واشنگتن سعی دارد قبل از آنکه دیر شود، حمایت خود از اوکراین را افزایش دهد.

مقامات آمریکایی مدعی هستند که در صورت تحویل کمک‌های نظامی جدید آمریکا به اوکراین، این کشور می‌تواند بخشی از پیشروی‌های روسیه در این مدت را خنثی کرده و ارتش روسیه را به عقب براند، اما حتی آمریکایی‌ها هم از ارائه تصویری نسبتا دقیق از وضعیت خطوط مقدم در آینده نزدیک هراس دارند و مشخص نیست زلنسکی می‌تواند در سال آینده بالاخره ضدحمله‌ای موفقی علیه روسیه به اجرا بگذارد یا نه.

 

نظر شما