شناسهٔ خبر: 66702441 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دهقان در گفت‌وگو با مهر:

لغو حضور رژیم صهیونیستی در المپیک خواسته‌ کشورها است

معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: لغو حضور رژیم صهیونیستی در المپیک از خواسته‌های اصلی کشورهای دنیا است، چرا که این رژیم به هیچ کدام از قواعد بین‌المللی پایبند نیست.

صاحب‌خبر -

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مطالبه حذف رژیم صهیونیستی از بازی‌های ورزشی از جمله المپیک ۲۰۲۴ پاریس، گفت: جا دارد که سازمان ملل اقدامات جدی‌تری را علیه رژیم صهیونیستی در دستور کار خود قرار داده و به آن عمل کند و در نتیجه این رژیم را از سازمان ملل اخراج کند. در عین حال ضرورت دارد این رژیم را از بازی‌های ورزشی در همه عرصه‌های جهانی تحریم کرده و محروم کند.

وی با اشاره به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس، افزود: به طریق اولی لغو حضور رژیم صهیونیستی در بازی‌های المپیک از خواسته‌های اصلی همه کشورهای دنیا است، زیرا ما مشاهده کردیم، زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد بلافاصله این کشور را از بازی‌های المپیک حذف کردند. درست است که روسیه مرتکب جنگ و تجاوز شد و ما هیچ گاه آن را تأیید نکردیم، اما کاری که رژیم صهیونیستی انجام داد در مقایسه با اقداماتی که روسیه انجام داد، هزاران برابر بیشتر است؛ به گونه‌ای که در باریکه غزه نسل کشی انجام شده و به تنهایی بیش از ۲۰ هزار زن و کودک کشته شده‌اند.

دهقان با اشاره به ماهیت وجودی رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی یک کشور و دولت نیست بلکه رژیمی جعلی است و ما آن را اصلاً به رسمیت نمی‌شناسیم زیرا بر اثر اشتباهاتی که در گذشته صورت گرفته است، به عنوان عضو سازمان ملل تلقی شده است.

رژیم صهیونیستی به هیچ کدام از قواعد بین‌المللی پایبند نیست

معاون حقوقی رئیس جمهور اذعان کرد: وجود این رژیم با تمام موازین بین‌المللی در تعارض است، به گونه‌ای که نماینده این رژیم در سازمان ملل منشور این سازمان را در دستگاه خردکن گذاشته و آن را از بین برد. همین نشان می‌دهد که این رژیم به هیچ کدام از قواعد بین‌المللی از جمله قوانین سازمان ملل پایبند نیست.

دهقان خاطر نشان کرد: جا دارد اعضای سازمان ملل پیگیری کنند تا از ادامه عضویت رژیم صهیونیستی در این سازمان جلوگیری کرده و آن را لغو کنند؛ زیرا زمانی که کشوری منشور سازمان ملل متحد را قبول ندارد، به هیچ کدام از موازین آن پایبند نیست و مرتکب جنایات متعدد و جنگی از جمله موضوع نسل کشی می‌شود که به صورت بی‌سابقه‌ای در حال انجام است و همچنان به انجام آن اصرار می‌ورزد. ضرورت دارد دبیرکل سازمان ملل جلسه تشکیل دهد و این رژیم را از عضویت سازمان ملل محروم کند.

معاون حقوقی رئیس جمهور بیان کرد: لازم است این رژیم را در شوراهای مربوط به حقوق بشر از جمله شوراهای مربوط در سازمان ملل و نیز کمیته‌ها و کمیسیون‌هایی که در این خصوص شکل گرفته محروم کنند تا تنبیه شود.

معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت ایران در مورد ایجاد محرومیت علیه رژیم صهیونیستی، اذعان کرد: دولت هم طبیعتاً به واسطه تلاش‌های وزارت خارجه کشورمان و نیز معاونت حقوقی دولت در این زمینه فعال است و آن را پیگیری می‌کنیم.

نظر شما