شناسهٔ خبر: 66701632 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

پیشنهاد ترکمنستان برای تدوین یک ابتکار اسلامی مشترک

"رئیس ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان با تأکید بر اهمیت نقش روسیه و کشورهای اسلامی در تحولات بین‌المللی و تأثیرگذاری آنها بر مسائل سیاسی، اقتصادی و اصول و ارزشهای اخلاقی و انسانی دنیا، تدوین یک ابتکار اسلامی مشترک را خواستار شد.

صاحب‌خبر - به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، "قربانقلی بردی محمداف" در  کنفرانس "نظم جهانی عادلانه و چند قطبی و توسعه ایمن"که از سوی مجموعه چشم انداز راهبردی روسیه و جهان اسلام برگزار شد، اظهار داشت:  تاتارستان و "مجموعه چشم انداز راهبردی روسیه و جهان اسلام" سهم بزرگی در تقویت روابط با کشورهای اسلامی دارند.

وی با اشاره به توانایی تاتارستان در برقراری روابط سازنده و ثمربخش بین روسیه و کشورهای اسلامی، گفت: این کنفرانس و تعداد بالای مشارکت کنندگان در آن بیانگر نقش تاتارستان در این زمینه است.

"محمداف" تأکید کرد: روابط روسیه و کشورهای اسلامی با سرعت بسیاری در حال گسترش است و ما اهدافی مشترک و توانایی‌هایی بسیاری در این زمینه داریم. این واقعیتی است که دلیل و ریشه آن تجربه تاریخی و طولانی ما در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، معنوی و درک مشترک ما از اصول اخلاقی ملت‌هایمان است.

رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان خاطرنشان کرد: روسیه و کشورهای اسلامی طی عصرهای مختلف در حال ایجاد کمربندی متمدنانه و گسترده بوده‌اند که غرب و شرق را در کنار یکدیگر جمع می‌کند. این روابط مبتنی بر احترام متقابل و تفاهم بین طرفین بوده است و اکنون این گذشته تاریخی، به ما کمک می‌کند، روابط روسیه و کشورهای اسلامی به الگویی برای روابط بین‌الملل تبدیل شود که مبتنی بر عدالت، احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر است.

محمداف تأکید کرد: روسیه و کشورهای اسلامی می‌توانند با یکپارچه کردن تلاش‌هایشان، در تحولات بین‌المللی و مسائل سیاسی و اقتصادی و اصول و ارزش‌های اخلاقی و انسانی تأثیرگذار باشند.

وی افزود: معتقدیم که کشورهای اسلامی می‌توانند نقش بارز و بزرگی در افزایش اعتماد متقابل در روابط بین‌الملل ایفا کنند.

رئیس ملی ترکمنستان پیشنهاد کرد که با اجماع کشورهای اسلامی، تدوین ابتکار اسلامی مشترکی در دستور کار قرار بگیرد که مبتنی بر اصول اسلامی و از جمله آنها صلح، عدالت و احترام متقابل باشد، تا بتوان آن را در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرد.


گفتنی است، کنفرانس "نظم جهانی عادلانه و چند قطبی و توسعه ایمن" دیروز (پنج‌شنبه) با حضور و سخنرانی دکتر شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در قازان پایتخت تاتارستان برگزار شد.
 

نظر شما