شناسهٔ خبر: 66701510 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

مراقب این غذاهای سمی باشید؛احتمال مرگ هم وجود دارد

اقتصادنیوز :بوتولیسم یک بیماری خطرناک است که توسط نوعی باکتری ایجاد می‌شود؛ این باکتری می‌تواند از طریق برخی مواد غذایی منتقل شود؛ علیرغم راهکارهای ساده‌ای که برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد سال گذشته ۲۲۷ نفر در کشور به بوتولیسم مبتلا شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، «بوتولیسم» نوعی بیماری است که توسط سم قوی و کشنده به‌نام سم بوتولینوم ایجاد می‌شود. این سم توسط نوعی باکتری‌ تحت عنوان "کلوستریدیوم بوتولینوم" ترشح می‌شود.

باکتری‌های سازنده سم بوتولینوم به‌طور طبیعی در بسیاری از نقاط یافت می‌شوند و به‌ندرت مردم را بیمار می‌کنند اما در مواردی که بیماری‌زایی ایجاد می‌کنند می‌توانند مرگبار باشند. درواقع بوتولیسم یک بیماری کشنده است که با توجه به اهمیت موضوع و مرگ و میر ناشی از آن، ﻫﺮ ﻣﻮرد از ابتلا به این بیماری به عنوان یک ﻓﻮرﻳﺖ پزشکی در سطح ملی محسوب می‌شود زیرا مواد غذایی آلوده ممکن است توسط سایر افراد نیز مورد استفاده قرار گیرد و طغیان بوتولیسم ناشی از غذا رخ دهد.

توکسین (سم) بوتولینوم سمی بسیار قوی و یکی از کشنده‌ترین مواد و سموم شناخته شده است که به اعصاب بدن حمله می‌‌کند و با مسدود کردن عملکرد اعصاب، باعث بروز فلج شل پیشرونده به صورت ضعف در عضلات چشم، صورت، دهان، گلو و بروز علائم افتادگی پلک، دو بینی، تاری دید، اختلال در بلع و اختلال در تکلم می‌شود.

این ضعف ممکن است به گردن، بازوها، تنه و پاها نیز منتشر و منجر به دشواری در تنفس فلج عضلات و حتی مرگ شود.

علائم و نشانه‌های بوتولیسم به‌صورت تأخیری و 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف غذای آلوده به باکتری ظاهر می‌شود؛ البته این فاصله زمانی ممکن است بین4 ساعت تا 10 روز نیز باشد.

افراد مبتلا به بوتولیسم ممکن است همه این علائم را یکباره نشان ندهند.

عمدتا ًکسانی که از غذاهای تهیه شده آماده از منابع نا‌معلوم (کنسروها و سایر غذاهایی که به صورت خانگی و بدون کنترل بهداشتی تهیه شده‌اند) استفاده می‌کنند یا غذاهای کنسرو شده را قبل از مصرف به خوبی حرارت نمی‌دهند، بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

همچنین شیرخواران کمتر از یکسال که به آنها عسل داده می شود در معرض خطر بالاتری برای ابتلای به بوتولیسم شیرخواران قرار دارند.

براساس اعلام وزارت بهداشت، در سال 1402 در مجموع 227 مورد تحت عنوان موارد مشکوک، محتمل یا قطعی بوتولیسم در کشور گزارش شده است.

حدود 73 درصد موارد در مناطق شهری و 27 درصد در مناطق روستایی سکونت داشته‌اند و حدود نیمی از موارد گزارش شده در گروه سنی کمتر از 30 سال  بوده‌اند.

از مجموع موارد گزارش شده 224 مورد به عنوان موارد مشکوک یا محتمل طبقه بندی شده و در 3 مورد ابتلا به بوتولیسم به روش آزمایشگاهی تایید قطعی شده است.

نمودار زیر روند بیماری بوتولیسم در سال‌های 1394 تا 1402 را نشان می‌دهد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما