شناسهٔ خبر: 66700442 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل شیلات خوزستان:

۱۵۸ واحد مشاغل خرد روستایی در خوزستان به بهره برداری می‌رسد

خرمشهر- مدیرکل شیلات خوزستان از بهره برداری ۱۵۸ واحد مشاغل خرد روستایی در ۱۴ شهرستان استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی سوری بعد از ظهر امروز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران شیلات استان خوزستان تاکید کرد: اگر توقع جهش را در سال جاری داشته باشیم باید به دنبال فعالیت‌های چابک، زودبازده و کم هزینه باشیم تا بتوانیم با مشارکت مردم اهداف جهش تولید را محقق کنیم.

وی اضافه کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، پرورش میگو و ماهیان دریایی در آب‌های نامتعارف، فعال سازی مراکز شیلاتی راکد و توسعه مشاغل خُرد که به طور کشت تلفیقی کشاورزی توأم با آبزی پروری و مزارع متراکم خانگی یا روستایی است از مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت اداره کل شیلات خوزستان است.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: شیلات استان ۲ موضوع اصلی صید و صیادی و آبزی پروری را پیگیری می‌کند و در زمینه صید و صیادی با توجه به محدودیت ذخایر طبیعی آبزیان به دنبال پایداری صید در استان هستیم و انتظار داریم جهش تولید در حوزه آبزی پروری و صنایع مرتبط کلید بخورد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۴ شهرستان در خوزستان در زمینه توسعه مشاغل روستایی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: ۱۵۸ واحد آماده بهره برداری است و ۳۰۰ نقطه در استان برای احداث استخرهای دو منظوره و تلفیقی با فعالیت کشاورزی تشکیل پرونده داده‌اند و این امر در دست پیگیری است.

سوری با اشاره به توسعه پرورش ماهی در قفس در خوزستان بیان کرد: مزایده ۲ ظرفیت ۱۰۰ و ۲۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد مارون بهبهان در سال جاری برگزار شده و در مرحله عقد قرارداد با سازمان آب و برق استان است و همچنین مزایده یک ظرفیت ۴۰۰ تنی در سد مارون در حال برگزاری است.

وی در رابطه با پرورش ماهی در قفس در دریا یادآور شد: ۹ متقاضی در این خصوص به سازمان نظام مهندسی معرفی و در حال اخذ موافقت اصولی هستند و یک مورد پروانه بهره برداری صادر شده و ۲ متقاضی پرورش ماهی در قفس در دریا و خوریات در مراحل نهایی کسب پروانه بهره برداری هستند.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: در راستای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نفت و گاز اروندان که شامل فعالیت‌های آبزی پروری در حوزه غرب کارون است در زمینه پرورش میگو و ماهیان دریایی در آب‌های نامتعارف و همچنین بهسازی و بازسازی ذخایر آبزیان اقدامات خوبی صورت گیرد.

وی با تاکید بر بومی سازی قفس‌های دریایی در خوزستان گفت: بستر دریا و خوریات خوزستان به لحاظ عمق، جریانات آبی، شیب سواحل با سایر استان‌ها متفاوت است و باید قفس‌های دریایی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه طراحی و ساخته شوند.

سوری اضافه کرد: در مناطقی که آب‌های عمیق در نزدیک سواحل وجود دارد، قفس‌های بزرگ‌تر و با ظرفیت بالاتر ساخته و به بهره برداری می‌رسد و در خوزستان قفس‌های کوچک‌تر و نزدیک به سواحل پیشنهاد می‌شود که به لحاظ دسترسی و حراست بهره بردار از قفس‌ها مناسب و کم هزینه خواهد بود.

وی عنوان کرد: هدایت جامعه صیادی به سمت پرورش ماهی در قفس و آبزی پروری دریایی علاوه بر کاهش فشار بر ذخایر آبزیان نیز موجب تأمین پروتئین سالم و کمک به اقتصاد و معیشت خانواده‌های ساحل نشین می‌شود.

نظر شما