شناسهٔ خبر: 66699018 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

بازی برای کسب درآمد بازی برای کسب درآمد

این روزها دیگر بازی‌کردن یک تفریح نیست و برای بسیاری از جوانان به یک شغل و محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است. در کل صنعت بازی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و در برخی از کشورها در تولیدناخالص داخلی هم دخیل بوده است. در بسته پیشنهادی این هفته فن‌ویک هم کتاب و فیلم و پادکستی معرفی

صاحب‌خبر -

این روزها دیگر بازی‌کردن یک تفریح نیست و برای بسیاری از جوانان به یک شغل و محلی برای کسب درآمد تبدیل شده است. در کل صنعت بازی در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته و در برخی از کشورها در تولیدناخالص داخلی هم دخیل بوده است. در بسته پیشنهادی این هفته فن‌ویک هم کتاب و فیلم و پادکستی معرفی می‌کنیم که پشت پرده‌ها شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی و اتفاق‌هایی که در این حوزه رخ می‌دهد را در برمی‌گیرد. مانند فیلم تتریس که نبرد شرکت‌های بزرگ و سازمان امنیت روسیه برای کسب حقوق مالکیت معنوی بازی تتریس را به تصویر می‌کشد یا کتاب «از گیم تا فیلم» که جاسمین کالی به بررسی تاثیر نقش بازی در دگرگونی‌های شکلی سینمای امروز می‌پردازد.

پادکست گیم تیستر هم به صورت خودمانی و بدون سانسور حوزه‌های مختلف صنعت بازی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اپلیکشن Eureka هم چالش‌ها و مینی‌گیم‌هایی عرضه می‌کند که باعث تقویت ذهن شما می‌شود.

فیلم تتریس/ حق مالکیت بازی برای چه کسی است؟

بازی‌های آتاری دستی برای دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها خاطره‌ است. به خصوص دورانی که تمام روز سعی داشتیم بازی تتریس یا همان خانه‌بازی را شکست دهیم. طراحی و برنامه‌نویسی این بازی توسط طراح بازی روسی الکسی پاژیتنوف انجام شد و در ۶ ژوئن ۱۹۸۴ منتشر شد. البته ما تنها گیمرهای تتریس بودیم و این بازی برای اینکه به دست علاقمندان به بازی در سراسر دنیا برسد، راه پرفراز و نشیبی را طی کرده است. این موضوع را شما می‌توانید در فیلم انگلیسی تتریس ساخته جان اس. برد ببینید. این فیلم در سال ۲۰۲۳ و در ژانر درام- بیوگرافی تولید شد و داستانی واقعی درباره نبرد حقوقی پرمخاطره هنک راجرز از شرکت نرم‌افزای ضد گلوله و شرکت‌های متعدد و آژانس امنیتی روسیه برای به دست آوردن حقوق مالکیت معنوی بازی تتریس در زمان جنگ سرد است. این فیلم نحوه دوستی هنک راجرز و الکسی پاژیتنوف را هم به تصویر کشیده است.

به گفته جان اس.برد داستان هنک راجرز و الکسی در این فیلم ۱۰۰ درصد واقعی است، اما بدیهی است که سازندگان فیلم مجبور شدند برای اینکه داستان هیجان‌انگیزتر پیش رود، به قول معروف کمی «هالیود» به آن اضافه کنند.

جان اس.برد درمورد دلیل ساخت چنین فیلمی به thedailytexan گفت: «این خود بازی نیست که من به آن توجه کردم چون من گیمر بزرگی نیستم. بیشتر رفاقت (هنک و الکسی) برای من جالب بود. اینکه یک داستان واقعی و باورنکردنی است زیرا هردوی آنها برای رساندن این بازی به دنیا ریسک خیلی بزرگی کردند و این واقعا من را جذب کرد. من فارغ‌التحصیل رشته سیاست هستم. من در طول جنگ سرد و در خلال فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حضور داشتم و آن‌زمان را به یاد دارم. تمام این مسائل باعث شد این فیلم را بسازم.»

جان اس. برد به سراغ داستانی رفته است که کمتر مردم در مورد آن می‌دانستند. موضوع جدید و نحوه بازی‌ بازیگران هم باعث استقبال مردم و هم منتقدان شد. به‌صورتی که نامزد دریافت جایزه از انجمن منتقدان هالیوود و ۴ جشنواره دیگر شد.

کتاب از گیم تا فیلم/ تاثیرات متقابل سینما و گیم

در سال‌های اخیر شاهد ساخت فیلم‌ها و سریال‌های بسیار براساس بازی‌های ویدیویی بودیم. آخرین سریالی که در این زمینه دیدم، سریال آخرین بازمانده از ما (the last of us) بود. سریالی که بسیاری آن را بهترین اقتباس از یک بازی ویدیویی نامیدند. البته در این سال‌ها بسیاری از این نوع فیلم‌ها هم اقتباس‌های ضعیفی بودند، اما درکل بازی توانسته تاثیر بسیاری روی سینما بگذارد، با اینکه سن سینما بیشتر از گیم است و شاید فکر می‌کردیم باید تاثیرات از سینما به بازی باشد، اما بازی هم در تغییر شکل سینمای معاصر دخیل بوده است. جاسمین کالی، در کتاب خود به نام «از گیم تا فیلم» هم به بررسی تاثیر نقش بازی در دگرگونی‌های شکلی سینمای امروز می‌پردازد. از گیم تا فیلم نخستین کتابی است که در حوزه تاثیرات متقابل گیم و سینما به فارسی ترجمه می‌شود. 

آنطور که در این کتاب آمده است: « در چند دهه‌ی گذشته دو صنعت مهم گیم (بازی) و سینما پیشرفت‌های وسیعی داشته‌اند و تحت تأثیر این پیشرفت‌ها هر دو حوزه تعاملات و تأثیرات متقابلی روی یکدیگر داشته‌اند. اقتباس‌های داستانی متقابلی که گیم‌ها و فیلم‌ها از یکدیگر داشته‌اند تا پیشرفت‌های گرافیکی و نزدیک‌تر شدن رابط‌های کاربری هر دو حوزه و شیوه‌های تماشای دو بعدی و سه‌بعدی در سینما و بازی همه و همه از تأثیر و تعامل این دو صنعت بر یکدیگر حکایت می‌کنند.»

درکتاب از گیم تا فیلم همچنین به تفاوت فیلم و گیم هم پرداخته می‌شود. از جمله تفاوت‌های این ۲ می‌توان تعاملی بودن آنها دانست. یعنی فیلم‌ها تماشا می‌شوند و با کاربران تعاملی ندارد، اما در گیم،تعامل بین کاربران صورت می‌گیرد.

کالی درفصل اول این کتاب رویکردهای تازه و درحال تحول نسبت به حضور کامپیوترها و گیم‌های کامپیوتری در روایت‌‌های سینمایی را بررسی می‌کند. فصل دوم با نحوه نمایش گیم‌ها در روایت‌های سینمایی آغاز می‌شود و در ادامه بررسی می‌کند که گیم از نظر ساختاری چه تاثیراتی برسینما داشته است. 

جاسمین کالی نویسنده، کارگردان انیمیشن، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده‌ی تلویزیونی اهل کشور کرواسی است. او مدرک دکترای خود را در رشته‌ی فیلمنامه‌نویسی تعاملی از دانشگاه دوبلین دریافت کرد و سپس به تحقیق و نوشتن درباره‌ی مطالعات دیجیتال به‌ویژه رابطه‌ی سینما و بازی‌های کامپیوتری پرداخت. این کتاب را می‌توانید از طاقچه، فیدیبو، کتابراه، انتشارات بیدگل، ایران کتاب و انتشارات آگاه تهیه کنید.

پادکست گیم تیستر/صنعت بازی بدون سانسور

اگر علاقمند به حوزه گیم و اتفاق‌هایی که در صنعت بازی در دنیا رخ می‌دهد، هستید، پیشنهاد ما در فن‌ویک این هفته پادکست «گیم تیستر» است.

آنطور که در بخش جزئیات این پادکست آمده است، پادکست گیم تیستر به صورت خودمانی و بدون سانسور درباره ویدیوگیم و مسائل مختلف مربوط به این صنعت صحبت می‌کند.

امیرحسین نوربخش میزبان پادکست گیم‌تیستر است. نوربخش گیمر حرفه‌ای، تولیدکننده محتوا و یوتیوبر است که پادکست گیم‌تیستر هم تهیه و تدوین می‌کند.

نوربخش در پادکست گیم تیستر هم به صورت انفرادی و هم گفت‌وگو محور موضوعات مربوط به صنعت بازی و شرکت‌های بازی‌سازی را تحلیل و بررسی می‌کند. یکی دیگر از موضوعاتی که او در این پادکست به آن توجه می‌کند، نظرات مردم است و در ابتدای پادکست‌های خود، به برخی از آنها اشاره می‌کند. این تعامل باعث بازخورد مثبت کاربران شده است.

تاکنون ۵۲ قسمت از این پادکست منتشر شده است و آخرین اپیزود هم مربوط به ۲۸ آوریل امسال است. این پادکست در کست‌باکس ۵۴۱ دنبال‌کننده دارد و ۱۲.۳ هزار شنیده شده است. ۳۴۶ نظر هم زیر اپیزودها ثبت شده است. این پادکست را تنها می‌توانید در کست‌باکس گوش کنید.

اپلیکیشن eureka/ بازی‌هایی برای تقویت ذهن

در طول روز با مشغله‌های بسیاری سروکار داریم و روزمرگی باعث شده تنها ذهن خود را روی یک یا چند موضوع تمرکز کنیم. در حالیکه ذهن مدام باید تقویت شود تا در آینده دچار بیماری‌هایی مانند آلزایمر نشویم. یکی از این راه‌های تقویت، حل سودوکو و جدول و خواندن کتاب است، اما به تازگی اپلیکیشن‌هایی منتشر شده است که بازی‌هایی برای تقویت ذهن شما ارائه می‌دهند. یوریکا یکی از این اپلیکیشن‌ها است.

یوریکا یک بازی پازل و فکری است که برای دستگاه‌های اندروید منتشر شده است. پس از ورود به این اپلیکیشن، باید مراحل بسیار متنوعی را بگذرانید. در این مراحل با چالش‌هایی روبرو می‌شوید که مربوط به قسمت مشخصی از قشر خاکستری مغز شما می‌شود؛ مانند معماهای ریاضی، معماهای اشکال هندسی، معماهای رنگ‌ها و ......

مانند بسیاری از بازی‌ها وقتی شما از هر مینی‌گیم عبور می‌کنید، در مراحل بعدی چالش‌ها دشوارتر می‌شود.بازی یوریکا توسط استودیو بازی‌سازی InfinityGames.io توسعه داده شده است و شما می‌توانید آن را از مایکت و گوگل‌استور و کافه‌بازار دریافت کنید.

 

منبع: sharghdaily-930976

نظر شما