شناسهٔ خبر: 66699015 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

غرفه سمنان در سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران؛

کتابخواني با چاشني فناوري در «سمنان پايتخت کتاب ايران»/ اينجا آينده کتابخواني با تکنولوژي روشن است

صاحب‌خبر -
کتابخواني با چاشني فناوري در «سمنان پايتخت کتاب ايران»/ اينجا آينده کتابخواني با تکنولوژي روشن است
خبرگزاری آریا - غرفه سمنان به عنوان پایتخت کتاب ایران، با نمایش محصولات مروج کتابخوانی مبتنی بر فناوری و نوآوری می‌تواند نظر هر مخاطبی را به دنیای جدید کتاب و کتابخوانی جلب کند.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، اینجا سمنان است، کتاب به وقت خلاقیت! وقتی وارد غرفه «سمنان پایتخت کتاب ایران» می‌شوید در هر گوشه، یک محصول مروج کتابخوانی می‌بینی، از یک گردونه بزرگ که ویژه ارائه کتاب طراحی شده، تا کتابخانه‌هایی کوچک و ساده که در نگاه اول کارآیی آن چندان مشهود نیست. یک دستگاه دیجیتالی و یک ربات کوچک هم در غرفه سمنان جلب نظر می‌کند؛ طراحی غرفه هم متفاوت است، انگار فضای پیاده‌راه و خیابان را بازنمایی کردند. خیلی زود با مسئول غرفه به گفت‌وگو نشستم؛ صحبتی که چندان به درازا نینجامید اما پس از اتمام آن هنوز حرف و روایت و پرسش‌های بسیاری بی‌پاسخ مانده بود؛ این‌طور بعد از معرفی محصولات هوشمند و خلاقانه داستان‌های جذابی از فعالیت‌های فرهنگی و ادبی سمنان را با فیلم‌های آنها به تماشا نشستم. در ادامه تا حد امکان از محفوظات ذهنی‌ام برایتان می‌نویسم اما بهتر است ابتدا توضیحات رضا شمس‌خانی، دبیر پایتخت کتاب ایران را بخوانید:
رضا شمس‌خانی با مرور اینکه سمنان برای پایتخت کتاب ایران داوطلب شد، گفت: با هدف‌گذاری سمنان برای پایتخت کتاب ایران از طریق نظرسنجی گسترده حضور و مجازی از مردم پرسیدیم «آیا تمایل دارید سمنان پایتخت کتاب ایران شود؟» بعد از آنکه 49 درصد مخاطبان به این موضوع ابراز تمایل کردند، کار را دنبال کردیم. ابتدا دبیرخانه «پایتخت کتاب ایران» در یک نهاد غیر دولتی به نام «آرمان روشن» و خارج از دولت تشکیل شد.
وی ادامه داد: «آرمان روشن» به نام شهید والامقام علمی کشورمان، «شهید احمدی‌روشن» مزین شده است که مجموعه دانش‌بنیان مردمی است. در مسیر برنامه‌های «پایتخت کتاب ایران» گروه‌های مردمی بسیاری در دبیرخانه مردمی پایتخت کتاب، ثبت نام کردند.
موفقیت ما در ارتباط موثر با مردم برای ترویج کتابخوانی بود
دبیر پایتخت کتاب ایران، دبیرخانه مردمی را موجب شتاب گرفتن فعالیت‌های فرهنگی و ادبی در سمنان دانست و گفت: تاثیر این دبیرخانه مردمی به حدی بود که قبل از تشکیل آن و فراخوان عمومی، تعداد باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان استان سمنان، 44 باشگاه بود و در حال حاضر 600 باشگاه را پشت سر گذاشتیم و برای جشن هزارمین باشگاه کتابخوانی، خودمان را آماده می‌کنیم و این نشان دهنده این است که چه مقدار در برقراری ارتباط با مردم موفق بودیم.
شمس‌خانی به محتوای فعالیت‌های باشگاه‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان سمنان اشاره کرد و افزود: از همان ابتدای فعالیت‌های باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، اعضاء مصرف‌کننده تولیدات، بزرگسالان نبودند بلکه بچه‌ها خودشان ایده‌پرداز طرح‌های ترویجی کتاب بودند. بچه‌ها از کتابخوانه‌ها و کانون‌های پروش فکری در اتاق‌های فکر شرکت می‌کردند و رویاهای بچه‌ها را برای ما جمع آوری کردند.
آرزوی دختر هشت‌ساله، چرخ و فلک کتاب
وی ایجاد چرخ فلک کتاب را رویای دختری هشت‌ساله عنوان کرد و ادامه داد: دختر هشت‌ساله‌ای دوست داشت یک چرخ و فلک شادی وجود داشته باشد که کار آن تحویل دادن کتاب باشد و از دل این رویا اولین کتابگردان الکترونیک جهان، به نام «نامک» متولد شد. این کارها فعالیت‌های جالبی را دنبال می‌کند از جمله آنکه کتاب‌های اهدایی را دریافت می‌کند و جابه‌جایی آن در موقعیت‌های مختلف و در طول زمان قابل رصد است. در واقع می‌توان متوجه شد، کتابی که به این دستگاه اهدا شده، به کدام دستگاه رسیده و تا کنون چند نفر این کتاب را مطالعه کردند و چه نظرهایی درباره آن ثبت کردند.
تحقق رویای پسر یازده‌ساله با ربات کوچولوی مهربان
دبیر پایتخت کتاب ایران، ربات کوچولو و مهربان «الکاب» را عینی شدن رویای پسربچه یازده‌ساله خواند و گفت: این ربات به قدری مورد توجه بازدیدکنندگان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قرار گرفت که سفرای کشورهای مختلف با فرهنگ‌های متفاوت در مورد این ربات هوشمند یک نظر واحد را بیان می‌کردند و می‌گفتند با دیدن این ربات خستگی ما در رفت! از پیاده‌روی مسیر و دوری راه و بازدید در فضای بزرگ نمایشگاه خسته شده بودند. این نشان دهنده این است که آنها سرذوق آمده و با دیدن ربات کوچولوی معرفی کتاب، که بسیار هم ارزان قیمت است، شاد شدند.
شمس‌خانی درباره نحوه کارکردن ربات مرج کتاب «الکاب»، بیان کرد: این ربات با سوال از کودک و نوجوان درباره موضوع مورد علاقه او با استفاده از کارت هوشمند کتاب، سابقه مطالعه کودک را بررسی می‌کند و متوجه می‌شود تا کنون چه کتاب‌هایی را از کتابخانه مرکزی یا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به امانت گرفته و با در نظر گرفتن تازه‌های نشر، دو کتاب معرفی می‌کند.
ماکت اولین خیابان کتابخانه ایران در نمایشگاه کتاب تهران
«کتابخانه شهری نیپک» دیگر محصولی بود که در غرفه «سمنان پایتخت کتاب ایران» عرضه شده بود و علاوه بر ظاهر کلاسیک ساده و چوبی‌اش، یک دستگاه هوشمند بود. این کتابخانه کوچک هوشمند فضای تعاملی برای شهروندان را فراهم می‌کند تا با خواندن متن پشت جلد کتاب، صدای خود را به این شبکه و به دیگر شهروندان، هدیه دهند؛ اینطور هنگام استفاده از دستگاه به محض انتخاب کتاب برای مطالعه با اسکن شدن بارکد آن، فایل صوتی معرفی کتاب پخش می‌شود. «بکتا» هم بانک کتاب تاکسی و اتوبوس است و دسترسی بالایی برای علاقمندان به کتابخوانی و عموم شهروندان ایجاد می‌کند. همچنین در دسترس بودن و کوچک بودنش مزیت بالایی به حساب می‌آید.
اینجا غرفه‌ای است که به طور نمادین اولین خیابان کتابخانه ایران را به تصویر کشیده است. خیابانی که با انواع محصولات هوشمندِ مروج کتاب تجهیز شده و قرار است مدل واقعی آن در سمنان راه‌اندازی شود. خوب است بدانید این غرفه با همکاری نوجوانان کتابخوان و کتاب‌دوست سمنانی در نمایشگاه کتاب برپا شده است و حس و حال زندگی و همکاری در آن با حضور آنها موج می‌زند. برای شناخت و ارتباط بهتر با محصولات دانش‌بنیان و مروج کتاب در غرفه سمنان بهتر است تا فرصت باقی است به نمایشگاه کتاب بیایید و از نزدیک نحوه کار این محصولات را ببینید و از دنیای تکنولوژی و خلاقیت جوانان ایرانی، لذت ببرید.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما