شناسهٔ خبر: 66697585 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

شورای رقابت خبر داد

ایده جدید قیمت گذاری خودرو لو رفت‌/ بازار با این شیوه کنار می‌آید؟

اقتصادنیوز: شورای رقابت از ایده‌ای جدید برای تعیین قیمت خودرو در کارخانه رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، سخنگوی شورای رقابت از آزادسازی قیمت خودروهای برقی خبر داد.

براساس اظهارات سپهر دادجوی توکلی قیمت گذاری خودروی برقی از محصوبه ۵۴۳ شورای رقابت خارج شده است.

آن طور که سخنگوی شورای رقابت گفت: «اعضای این شورا به اتفاق آرا تصویب کردند تا شیوه قیمت گذاری خودروهای برقی از ذیل مصوبه ۵۴۳ خارج شده و شرکت های واردکننده و شرکت های خودروساز خود به طور مستقل نسبت به تعیین قیمت محصولات تولیدی خود اقدام کنند.»

عرضه آسان‌تر و افزایش رقابت‌پذیری در بازار خودرو از مهم‌ترین دلایل این تصمیم بوده است.

اما به نظر می رسد علاوه بر دلایل یاد شده شورای رقابت به دنبال این بوده تا آزادسازی قیمت خودرو را نیز به صورت پایلوت امتحان کند و چنانچه این ایده در بازار خودروهای برقی جواب داد به تدریج و با یک برنامه زمان بندی قیمت محصولات پُرتقاضا را هم در مبدا آزاد کند.

نزدیک به دو ماه از سال ۱۴۰۳ می گذرد و شرکت های بزرگ خودروسازی همچنان موفق نشده اند تا مجوز افزایش قیمت محصولات تولیدی خود را از وزات صمت دریافت کنند.

افزایش پیدا نکردن قیمت کارخانه ای در شرایطی رقم خورده که شاهد هستیم بیش از یک سال از آخرین مجوز صادر شده برای افزایش قیمت محصوبات شرکت های خودروساز می گذرد و صورت های مالی این شرکت ها نیز تا پایان آذر سال گذشته در مجموع زیان انباشته حدود ۱۷۴ هزار میلیارد تومانی را ثبت کرده است. کارشناسان پیش بینی می کنند زیان انباشته این شرکت ها با انتشار صورت های مالی تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به حوالی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی برسد. 

کارشناسان تاکید می کنند بنابراین سیاست گذار چاره ای ندارد تا فکر به حال شیوه قیمت گذاری خودرو در مبدا کند.

اما تحلیلگران معتقدند مدیران صمت جسارت آزادسازی قیمت محصولات شرکت های خودروساز را ندارند و این مساله تنها مربوط به دولت سیزدهم نیست.

این تحلیگران ادامه می دهند اما با توجه به وضعیت خودروسازان به نظر می رسد دیگر سیاست قیمت گذاری دستوری پاسخگو نیست و سیاست گذار باید فکر دیگر برای خودروسازان کند.

پیش بینی می شود آزادسازی قیمت خودرو در کوتاه مدت روی قیمت های بازاری خودرو اثر منفی گذاشته اما به تدریج با قوی شدن بنیه مالی خودروسازان و افزایش تیراژ، خودروسازان بتوانند به تمام تقاضاهایی که به سمتشان می آید پاسخ مثبت دهند. بنابراین منحنی قیمت خودرو در بازار نزولی شده و متقاضیان به جای خرید از بازار راه خود را به سمت دفاتر فروش شرکت های خودروساز کج می کنند.

بنابراین ایده آزادسازی قیمت خودروهای برقی می تواند تمرینی برای آزادسازی قیمت خودروهای پُرتقاضا باشد.

 

نظر شما