شناسهٔ خبر: 66695964 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

العالم فی 60 ثانیه

از بازگشت «راس الصدر» امارات تا تولیدکنندگان خرمای جهان

شرکت ادنوک 75 سال پس از حفاری اولین چاه اکتشافی در ابوظبی، که شاهد ایجاد بخش نفت در خاورمیانه بود، بازگشت خود را به کار در میدان «راس الصدر» برای آغاز تولید گاز اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز، با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین رسانه‌های خبرگزاری رسمی سوریه‌، البیان، الفرات نیوز، عکاظ عربستان و الخلیج اونلاین.

البیان: بهره‌برداری از میدان گازی راس الصدر امارات

شرکت ادنوک 75 سال پس از حفاری اولین چاه اکتشافی در ابوظبی، که شاهد ایجاد بخش نفت در خاورمیانه بود، بازگشت خود را به کار در میدان «راس الصدر» برای آغاز تولید گاز اعلام کرد.

اگرچه چاه اکتشافی خشک بود و آغاز تولید تجاری نفت در ابوظبی از میدان دیگری بود، اما راس الصدر جایی است که صنعت نفت و گاز در این امارت آغاز شد.

در حال حاضر، ادنوک با استفاده از فناوری پیشرفته و تکنیک‌های پیشگام این شرکت، موفق به کشف وجود ذخایر نفت و گازی شده است که قبلاً در اولین فرآیند اکتشاف در این میدان در ۷۵ سال پیش یافت نشده بود.

میدان راس الصدر قرار است روزانه تا 100 میلیون فوت مکعب استاندارد گاز تولید کند.

پروازها میان بحرین و سوریه ازسرگرفته شد

وزارت حمل و نقل بحرین اعلام کرد که پروازهای منظم با سوریه از سرگرفته شد. سازمان هواپیمایی بحرین اشاره کرد که به زودی جزئیات موعد پروازها که پس از تکمیل تمامی اقدامات و صدور مجوزهای رسمی در این خصوص راه اندازی می شود، اعلام خواهد شد.

این سازمان اشاره کرد که این تصمیم برای افزودن مقاصد جدید و تامین انتخاب‌های بهتر برای مسافران از طریق فرودگاه بین المللی بحرین اتخاذ شده است.

از طرفی دیگر وزارت حمل و نقل سوریه از تصمیم وزارت حمل و نقل بحرین برای ازسرگیری پروازها میان سوریه و بحرین از طریق هواپیمایی سوریه استقبال کرد.

الفرات نیوز: افزایش ذخایر آبی عراق 

وزارت منابع آبی عراق اعلام کرد که وضعیت ذخایر آبی کشور در مقایسه با سال گذشته بسیار بهتر است. «عون ذیاب عبدالله» وزیر منابع آبی کشور، گفت که سطح ذخایر آب سد موصل که بزرگترین سد در میان سد‌های کشور به شمار می‌آید افزایش یافته و به 11 میلیارد متر مکعب رسیده است.

عبدالله افزود که بخش زیادی از موج سیل جاری شده از طریق دریچه‌های تنظیم کننده «الثرثار» به دریاچه این منطقه هدایت شده تا ذخیره آب افزایش یابد و سپس بخشی از آن نیز از طریق دیگر تنظیم‌کننده‌ها به رودخانه «فرات» منتقل شده است.

او ادامه داد: ورودی کنونی آب به سد موصل بیش از 319 مترمکعب بر ثانیه است و تلاش می‌کنیم تا با توجه به حد مجاز ذخیره‌سازی آب در دریاچه موصل، آن را به 325 مترمکعب بر ثانیه برسانیم.

عکاظ عربستان: آغاز نمایشگاه «کروما» در جده

هنرمندان زن و مرد در نمایشگاهی با عنوان «کروما» که اخیراً در مرکز هنرهای زیبای عربستان سعودی در جده راه‌اندازی شده بود، به رقابت پرداختند.

این نمایشگاه 71 هنرمند مرد و زن را از مناطق و استان‌های مختلف عربستان گرد هم می‌آورد و در تجربه‌ای که تا حدودی در هنر عربستان سعودی جدید است، فضایی را به خود اختصاص داده است.

لازم به ذکر است این نمایشگاه با استقبال زیادی از سوی تماشاگران مواجه شد. نمایشگاه «کروما» که در مرکز هنری عربستان برگزار شد، از نظر مفهومی و اجرا اولین نمایشگاه در نوع خود است، زیرا تمرکز آن بر برجسته کردن تجربه و قدرت رنگ هنرمند است.

الخلیج اونلاین: عراق چهارمین کشور تولیدکننده خرما در جهان

کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای عربی به علت محیط مناسب برای کاشت خرما، در تولید این محصول سرآمد دیگر کشورهای جهان هستند.

بر اساس گزارش مرکز ملی نخل و خرمای عربستان، تولید خرما تنها به کشورهای عربی محدود نمی‌شود بلکه چندین کشور افریقایی، جنوب شرق آسیا، امریکا و امریکای جنوبی در فهرست کشورهای تولیدکننده خرما در جهان قرار دارند.

براساس داده‌های گزارش صادر شده از مرکز مذکور، مصر، با تولید سالانه 1.747.715 تن خرما، بزرگ ترین کشور در جهان از لحاظ تولید خرما است وعربستان با تولید سالانه 1.565.830 تن خرما، پس از مصر در جایگاه دوم و سپس الجزایر با تولید سالانه 1.188.803 تن خرما در جایگاه سوم و همچنین کشور عراق سالانه 750.225 تن خرما تولید می‌کند و جایگاه چهارم را در میان کشورهای تولید کننده خرما در جهان، به خود اختصاص داده است.

نظر شما