شناسهٔ خبر: 66695955 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیت‌ الله اعرافی در جمع خیرین مدرسه ساز:

آموزش و پرورش هسته اصلی و کانون تربیت و آینده سازی است / ضرورت توجه به معماری اسلامی در ساخت و سازها

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور در جشنواره خیرین مدرسه ساز استان قم گفت: در مدرسه سازی و معماری آن باید در مسیری حرکت کرد که منطق الهی و آموزه‌های دینی در آن مجسم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه کشور امروز پنجشنبه ۲۷ اردیبشهت ماه در بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان قم که در اردوگاه دانش آموزی شهدای ۱۵ خرداد برگزار شد، با تبریک دهه کرامت و گرامیداشت یاد مرحومین مدرسه ساز، اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی و تلاش و مجاهدت خادمین نظام و انقلاب حرکت بزرگ مدرسه سازی در کشور رونق گرفته است و در این میان نباید گذشتگان این عرصه را فراموش کرد.

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: اگر شخصیت انسان را دارای یک ساختمان تصور کنیم در این ساختمان عواملی تأثیرگذار هستند که در تعالیم دینی و آموزه های علمی به آن اشاره دارد که یک سری عوامل بر ساختمان شخصیت انسان مؤثر است که شامل تاریخ گذشته، وراثت و عوامل ژنتیکی، خانواده، محیط اجتماعی و طبیعی، زیست فردی، خانوادگی و اجتماعی، محیط زندگی فرد، محیط تحصیل و کار از جمله عواملی هستند که از ۱۰ تا ۷۰ درصد بر ساختمان شخصیت انسان تأثیر می گذارند.

رئیس ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: در میان این عوامل اراده فرد و زیست آگاهانه، نقش ممتازی در ساختمان شخصیت او دارد، لذا نباید نسبت به خودمان غفلت کنیم و برای خودمان و برای دیگران باید نقش اثرگذار، آگاهانه و سازنده‌ای داشته باشیم. از نقش دستگاه تعلیم و تربیت گرفته تا استاد، مربی، طراح و برنامه ریز همه به دنبال سوق دادن این عوامل برای شگل گیری و شخصت دهی به ساختمان فکر و اندیشه انسان هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: خداوند متعال انسان را با عقل و اراده مواخذه می‌کند و ثواب می‌دهد. این اراده ای که خیرین را پای این نهضت بزرگ آورده است، این اراده و عقل ارزشمند است. ما امروز اینجا جمع شده ایم تا در برابر عقل و اراده نیک‌خواهانه خیرین و همه معلمان، مربیان و هادیان فرزندانمان تواضع کنیم، آن عقل و اراده ارزش دارد. اون فهم عالی و راهبردی، دقیق و درست و تصمیم و اراده خوب، این دو اساس سعادت بشریت است. دین در سایه آنها شکل می گیرد، پایه دین، عقل است.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: ما نه از محدثان اشعری هستیم و نه از رویکردهای اخباری تبعیت می‌کنیم؛ ما معتقدیم به عقل، حکمت، بنیاد فکری هستیم و دین بر پایه عقل استوار است و اگر کسی دین را منهای عقل تفسیر کند اشتباه است. ما با همه وجود وبرهان های قاطع اساس دین را اثابت می کنیم و بر پایه آن پیش می رویم، این عقل و اراده خوب بنیان کار است؛ معلمین و برنامه ریزان باید تلاش کنند بچه ها را عاقل، البته نه به عقل ابزاری پوزیتیویستی غرب بلکه با عقل عمیق حکمی و الهی تربیت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما ملتی هستیم که در اعصار پیشین سبک شهر، معماری و ساختمان ویژه خودمان را داشته ایم، فکر الهی و اندیشه های الهی از خانه تا مکتبخانه و مسجد تا محیط شهر و فضای زیستی ما، انعکاس داشته؛ موج نوسازی‌ها به جای خود محفوظ، ما هیچ تجربه بشری را در اصل آن بد نمی دانیم، ولی همه اینها باید در شعاع اندیشه اخلاقی، معنوی، الهی و اسلامی قرار بگیرد. این خلائی است که ما در این دوران پس از انقلاب با آن مواجه هستیم. ما با همه تحولاتی که انقلاب در ایران و جهان رقم زده، سبک معماری و شهرسازی متناسب با دنیای امروز و منعکس کننده اخلاق و آداب دینی هنوز نداریم، هر چه است همانی است که در عهد صفویه پایه ریزی شد و سرآمد معماران آن شیخ بهایی(ره) بود، دانشنمدی که سرآمد علم، اخلاق، معنویت، عرفان، فقه و حکمت اسلامی بود و در عین حال تمام فنون معماری و شهرسازی را می دانست، این دانشمند اینچنین الگوهای جدید خلق کرد. خواجه نصیرطوسی، فیلسوف، حکیم، فقیه، متکلم و در عین حال معمار بزرگ عصر خودش بود، اجتماع اینها موجب خلق الگوهای جدید شد.

مدیر حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: در مدرسه سازی باید منطق الهی را مجسم کنیم. سال ۶۱ دوماه در مدرسه چهارباغ اصفهان بودم، گاهی اوقات تنها بودم، درس می گفتم، هنوز یادم نمیرود که این مدرسه با انسان صحبت می کرد، آن فکر الهی که شیخ بهایی در معماری تجلی کرده بود، روح داد به معماری که در اصفهان و جهان نیز منعکس شد، انتظار داریم دوستان وزارت و سطوح راه و شهرسازی و دولت هم در خیرین این نگاه تقویت شود. البته این کمبود این بخش به حوزه و دانشگاه برمی گرد، حوزه و دانشگاه ما باید در کنار هم الگوهای نو و خوب ، به‌روز، ولی با روح معنوی در شهرسازی، خانه سازی، محیط سازی، مدرسه سازی پیدا نکردند و اجرا نکردند، لذا باید قدم برداریم.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: «عقل و اراده»، آدم، عالم و جهان را می سازد و اگر درست سامان پیدا کند، ما را به سمت دین و معارف الهی سوق می دهد، لذا با این نکاتی که ذکر شد، کارخیرین کار بزرگی است. رویکرد معماری اسلامی، بومی و فضای روح بخش تربیت کننده را باید در معماری مورد توجه قرار دهیم، چرا که بر روی شکل گیری شخصیت بسیار مؤثر است، فضایی که افراد را به سمت اخلاق و معنویت سوق می دهد. الان گاهی شاهد هستیم در برخی نقاط مسجد ساخته اند ولی  روح ندارد؛ معماری روح می خواهد و این روح باید برآمده از فکر الهی، معارف دینی و ارزش های جامعه ما باشد که ان شاءالله خیرین در قم این پیشاهنگی را داشته باشند.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: نگاه دنیا به انقلاب اسلامی هستیم و در انقلاب اسلامی نگاه‌ها به قم، اما وقتی به قم می آییم این آفاق، امواج و جهان پیرامون را نمی بیینم؛ باید بدانیم که نقش قم در دنیا چه تأثیری دارد.

وی با اشاره به سخنرانی در اجتماع بزرگ حوزویان در پی عملیات غرورآفرین «وعده صادق» یادآور شد: وقتی در آن روز به جایگاه سخنرانی فیضه رفتم، دیدم در همان سکو، ۶۱ سال پیش امام امت سخنرانی کردند و وظیفه الهی خود را انجام دادند. ۶۱سال پیش مردم قم، حوزه قم، تئوری و بنیان جدیدی را گذاشت که همینطور موجش در حال توسعه است و وعده صادق یکی از امواج آن است. در این موج دانشمندان، دانشمندان شهید، سپاه مقتدر، نیروهای مسلح، جوانان و مردم عزیر و خیرین بزرگوار همه در ساختن این موج سهیم هستید وباید ادامه داشته باشد.

امام جمعه قم با بیان اینکه کار نیک ضمن اینکه نیک است اما فرق دارد، گفت: مهمترین کار نیک، کار نیک در حوزه فرهنگ، علم و دانش است و تعاون در آموزش و پرورش ریشه تمام خوبی هاست. بارها این جمله را گفته ام، همه باید خود را وامدار آموزش و پرورش بدانند. آموزش و پرورش و نخبگان باید مورد توجه جدی قرار گیرند. تمام کسانی که دور میز دولت می نشیند به اتفاق باید همگی بگویند ما وامدار آموزش و پرورش هستیم، تمام مردم و خانواده همینطور؛ آموزش و پرورش هسته اصلی و کانون تربیت و آینده سازی است، نهایت کرامت را باید برای آموزش و پرورش قائل بود. البته مسئولیت آموزش و پرورش هم سنگین است، آن ماده اصلی حیات آینده بشر و ایران دست آموزش و پرورش که باید نسلی را تربیت کند برای آمال، آفاق و آینده ایران، اسلام و انقلاب، این کار بسیار سنگین است و لذا همگی باید در خدمت این حرکت باشیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به نقش و جایگاه معلم و دستگاه تعلیم وتربیت اشاره کرد و گفت: باید تأکید کرد بر رسالت سنگین معلمان و دستگاه فرهنگ و آموزش وپرورش. مسئولیت بی نظیری برعهده معلمان، مربیان، مدیران عزیز است؛ کلام، سخن، رفتار و تعامل شما با فرزندان این ملت و کودکان و نوجوانان گاهی آثار ماندگاری تا پایان عمر بچه‌ها دارد. یک سخن صحیح یا خدای ناکرده ناصحیح معلم سرنوشت شخص را رقم می زند. این مسئولیت، مسئولیت بسیار سنگینی است، همانطور که امام راحل فرمودند، معلمی شغل انبیا و کار اولیای الهی است، تمام آینده فرزندان این ملت در دستان با کفایت شما معلمان، مربیان و مدیران و برنامه ریزان آموزش وپرورش است. این رسالت الهی را خواهران و برادران معلم و برنامه ریزان و مدیران بسیار مهم بشمارند، رسالتی بسیار جاویدان است و آثار آن در حیات ابدی بچه ها باقی می ماند و این کار ساده ای نیست.

مدیرحوزه های علمیه خطاب به خیرین مدرسه ساز گفت: شما در خدمت بهترین کارها هستید و البته بهترین شدن آن در دست آموزش و پرورش است که به بهترین وجه اجرا کنند، قم باید در تمام شاخص ها اول باشد.

انتهای پیام

نظر شما