شناسهٔ خبر: 66695075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

«ضرورت شکستن کلیشه‌های کهنه درباره روابط عمومی»؛ نوشتاری از معصومه نصیری

صاحب‌خبر -

شفقنارسانه_ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران با توجه به هفته ارتباطات و روابط عمومی ها بر شکستن کلیشه‌های کهنه درباره روابط عمومی ها تاکید کرد و بر مهارت افزایی آنها و چگونگی اثربخشی روابط عمومی ها در کشور اشاره کرد.

معصومه نصیری،  رییس اندیشکده عصر هوشمندی  در یادداشتی که در اختیار شفقنا قرار داده است، نوشت: هفته ارتباطات و روابط عمومی ها را تبریک می گویم.  متاسفانه نگاه به اصحاب رسانه و روابط عمومی‌ها بیشتر ارائه گزارش نهادها و دستگاه ها به مردم است، در حالی که براساس اصول حرفه‌ای و نوینی که امروز در دنیا به آن‌پرداخته می‌شود، روابط عمومی خود محوری مهم جهت ساخت جریانات روشنگر افکار عمومی در جامعه است و حکم حلقه واسط میان افکار عمومی و سازمانها را ایفا کرده و البته این رابطه را از حالت خطی خارج کرده و دایره ای به آن می‌نگرد.

اگر ما از ارکان مهندسی افکار عمومی توقعاتی غیردقیق داشته باشیم عملا کارکرد آنها را گرفته ایم. در این حالت در بزنگاه ها و مواقعی که این نهادهای ارتباطی و روابط عمومی ها باید مرجعیت داشته و نقش آفرینی کنند، دیگر فاقد اثر شده و جای خود را به تولیدکنندگان افکار معارض و دستکاری شده می‌دهند.

امروز که صحبت از توسعه هوش مصنوعی و جایگزینی آن با انسان ها در برخی مشاغل است، باید بر ارتقای مهارتهای تفکری و راهبردی تاکید کنیم، مهارتهایی که با علم به فرامتنها، تولیدکننده سناریوی اثربخش باشد و از موقعیت دستوری به موقعیت تاثیر فکر کند.

نگاه غیرحرفه‌ای، زینت الایامی، غیر کارشناسی و … به روابط عمومی‌ها و اساسا جامعه ارتباطی در میان مدت و بلندمدت آثار غیرقابل جبرانی بر جای خواهد گذاشت. لذا ضروری است که طبق اصول پیش رویم و سقف کنشگری و اثربخشی این گروه مهم را کوتاه نکنیم.

البته هم افزایی هرچه بیشتر جامعه ارتباطی و روابط عمومی ها با یکدیگر و پرهیز از رقابتهای کاذب که کاهنده سرعت حرکت به سمت تحقق اهداف است ضرورتی حتمی است. این فضا برای اثربخشی با طول موج بالا و عمق موثر نیاز دارد که از درگیری‌ها فاصله گرفته و بر مسیر و افق پیش رو متمرکز شود. امروز شاید یکی از دلایل کم اثری این بخش رقابتهایی است که تمرکززدا بوده و انرژی بر است.

باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران طبق شعار بین المللی تعیین شده برای این روز و توجه به اهداف هفته ارتباطات و روابط امیدوار است با استفاده از این فرصت، گفتمان جدیدی شکل گرفته و شاهد تحولات قابل توجهی در عرصه ارتباطات و روابط عمومی باشیم.

نظر شما