شناسهٔ خبر: 66694567 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

“وزارت کار از دخالت در امور تشکل‌ها دست بردارد”

صاحب‌خبر -

یک فعال کارگری گفت: اگر قرار است نقش تشکل‌ها را اینگونه بی‌اثر کنیم، پیشنهاد می‌کنیم که وزارت کار انتخاباتِ تشکل‌ها را حذف کند و به جای این همه جار و جنجال، افراد مورد نظر خود را انتصاب و خواسته‌های خود را بر جامعه کارگری تحمیل کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح‌اله محمدی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی بندرگز) در اعتراض به عملکرد دولت در قبال تشکل‌های کارگری گفت: متأسفانه دخالت در امور تشکل‌ها، از انجمن‌ها گرفته تا کانون‌های استانی و کشوری افزایش یافته است. این دخالت‌ها به جایی رسیده که ادارات کل تابعه به صورت سلیقه‌ای قانون اجرا می‌کنند، یعنی بعضی از ایرادات در برگزاری مجامع و مدیریت انجمنها در استان و شهرستانی تخلف محسوب شده و باعث ابطال مجمع و چالش کشیده شدن آن انجمن یا کانون می‌شود ولی در استان یا شهرستان دیگر ایراد محسوب نمی‌شود. 

وی گفت: کار ادارات کل به جایی رسیده که اگر افراد مورد نظر ادارات کل به هیات مدیره راه نیابند، آن مجموعه به چالش کشیده می‌شود. اگر قرار است نقش تشکل‌ها را اینگونه بی‌اثر کنیم، پیشنهاد می‌کنیم که وزارت کار انتخاباتِ تشکل‌ها را حذف کند و به جای این همه جار و جنجال، افراد مورد نظر خود را انتصاب و خواسته‌های خود را بر جامعه کارگری تحمیل کند. 

محمدی تاکید کرد: مقاوله‌نامه شماره ۸۷ مصوب سال ۱۹۴۸، چهار اصل را به عنوان تضمین اجرای آزادانه حقوق سندیکایی مقرر داشته است که دو اصل اول آن رعایت نمی‌شود: نخست آنکه کارگران و کارفرمایان حق دارند بدون آنکه نیازی به اجازه قبلی داشته باشند سازمان‌های مورد نظر خود را تشکیل دهند به عضویت آن‌ها در آیند. دوم آنکه این سازمان‌ها می‌توانند اساسنامه و آیین‌نامه خود را تنظیم، نمایندگان خود را انتخاب، امور خود را اداره و برنامه کار خویش را تعیین کنند. 

وی بیان کرد: متاسفانه با امنیتی کردن تشکل‌ها، ضربه بزرگی به جامعه کارگری در کشور وارد شده و کسی پاسخگوی این مشکلات نیست. وزیر کار نیز با انتصاب افراد نامناسب در موضوع روابط کار و تشکل‌ها در وزارت خانه و ادارات کل، تابعه باعث هرج و مرج در اداره امور انجمن‌ها و کانون‌ها شده که این امر باعث متضرر شدن جامعه کارگری می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما