شناسهٔ خبر: 66693313 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

رئیس انجمن گلخانه داران کشور در گفتگو با بازار:

هزینه های بالای احداث؛ مانعی بر سر راه توسعه گلخانه های کشور| وضعیت تخصیص تسهیلات نامطلوب است

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور با بیان اینکه احداث یک هکتار گلخانه ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: تصمیمات دولت در تخصیص تسهیلات و نرخ سود تسهیلات متناقض با طرح توسعه گلخانه ها است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه کشاورزی: با توجه به بحران کم آبی و خشکسالی در کشور، سالها است بر روی توسعه گلخانه های کشور تاکید می شود، با این وجود تولید کنندگان و گلخانه داران با مشکلات و موانع عدیده ای مواجه هستند. به طوری که نوسان قیمت تجهیزات و روند رو به رشدی که قیمت ها دارد موجب شده استقبال چندانی از احداث و راه اندازی گلخانه در کشور نشود. به این ترتیب به نظر می رسید در شرایطی که وضعیت تخصیص تسهیلات هم چندان رو به راه نیست و آنگونه که انتظار می رود گلخانه داران به تسهیلات ویژه دسترسی ندارند، توسعه سطح زیرکشت گلخانه ها طبق برنامه های تعیین شده پیش نخواهد رفت.

هزینه احداث هر هکتار گلخانه ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان

محمد بلاغی رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور در گفتگو با بازار در خصوص قیمت سازه ها و تجهیزات گلخانه ای در سال جدید گفت: امسال هنوز تغییری به آن صورت نکرده است چون هنوز پروژه های چندانی اجرا نشده تغییرات قیمتی ملموس نیست اما قائدتا هزینه احداث و راه اندازی گلخانه های سنتی و نه های‌تکنیک، به طور میانگین هکتاری بین ۱۲ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه بر است.

بلاغی افزود: با این تفاسیر احداث و راه اندازی گلخانه با این قیمت ها نمی صرفد و توسعه چندانی نداریم یعنی از چند وقت پیش که تسهیلات بانکی جمع شد و از آن طرف هم نرخ سود بانکی بالا رفت، برای کشاورزی سخت است بتواند گلخانه احداث کند.

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور: تصمیمات دولت در مورد تخصیص تسهیلات و نرخ سود تسهیلات متناقض با طرح توسعه گلخانه ها و وضعیت منابع آبی کشور است

وی ادامه داد: در واقع با وضعیت منابع آبی که داریم و با این تصمیم دولتی که در مورد تخصیص تسهیلات و نرخ سود تسهیلات گرفته شده متناقض با طرح توسعه گلخانه ها است.

سال قبل فقط به پروژه هایی که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشتند تسهیلات دادند

رئیس هیات مدیره انجمن گلخانه داران کشور همچنین در خصوص نرخ تسهیلات نیز گفت: نرخ تسهیلات در سال قبل از محل منابع داخلی بانکها پرداخت می شد و از ۲۱ تا ۲۴ درصد نرخ سود تسهیلات است. ضمن اینکه فقط به پروژه هایی که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند مقدار اندکی تسهیلات دادند.

بلاغی همچنین در پاسخ به این سوال که گلخانه های موجود در ایران از نظر تکنولوژی قابل مقایسه با کدام کشورها است، گفت: تکنولوژی که الان در گلخانه های های‌تکنیک ما در زنجان، تبریز و لرستان است با تکنولوژی های کشورهایی همچون هلند برابری می کند. منتها هزینه احداث ها بسیار بالا است. به طوری که بر فرض پروژه زنجان یک هکتار بود بالغ بر یک همت سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری شد.

وی ادامه داد: بنابراین به دلیل نبود منابع تسهیلاتی در دسترسی نمی توان چندان گلخانه های هی‌تکنیک در کشور احداث کرد.

وی همچنین در خصوص میزان سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در کشور گفت: امار دقیقی در دسترس نیست اما مقامات دولتی سطح زیر کشت را در کل کشور۲۲ هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان می کنند که این امار صد درصد درستی نیست.

نظر شما