شناسهٔ خبر: 66692558 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آمریکا؛ اولین کاهش مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد در 6 سال گذشته ثبت شد

صاحب‌خبر -

شفقنا- برای اولین بار در شش سال گذشته، آمریکا شاهد کاهش تلفات ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ رویترز نوشت: بر اساس داده های اولیه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) که روز چهارشنبه منتشر شد، تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در سال 2023 نسبت به سال قبل 3 درصد کاهش یافت و به 107543 نفر رسید.

این داده ها نشان می دهد که ایالت هایی از جمله نبراسکا، کانزاس، ایندیانا و مِین شاهد کاهش 15 درصدی یا بیشتر در چنین مرگ و میرهایی بودند که عمدتاً ناشی از مواد افیونی است، در حالی که آلاسکا، واشنگتن و اورگان افزایش قابل توجه حداقل 27 درصدی را در مقایسه با سال 2022 گزارش کردند.

ین اولین کاهش سالانه مرگ و میر ناشی از سوءمصرف مواد مخدر از سال 2018 است. فنتانیل عامل اصلی مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده است. آمریکا ادعا می کند چین منبع اولیه مواد شیمیایی پیش ساز سنتز شده به فنتانیل توسط کارتل های مواد مخدر در مکزیک است؛ اتهامی که چین و مکزیک آن را رد می‌کنند.

گفتنی است تعداد مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد مواد مخدر در ایالات متحده برای اولین بار در سال 2021 از مرز 100000 عبور کرد، زمانی که همه گیری کووید منجر به انزوای بیشتر در بین مصرف کنندگان مواد و اختلال در مراقبت های پزشکی اورژانسی شد. بر اساس داده های دولتی، افزایش دسترسی به داروهای کشنده مانند فنتانیل و نسخه های مصنوعی قوی، وضعیت را بدتر کرده است.

این خبر را در رویترز ببینید

نظر شما