شناسهٔ خبر: 66691687 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

افزایش تورم چه تاثیری بربازدهی وانگیزه نیروکاردستمزدی دارد؟

در خصوص اینکه تورم چه تأثیری می تواند روی انگیزه و دستمزد کارگران و کارمندان داشته باشد خب قاعدتا عامل انگیزشی که برای نیروی کار مطرح هست.

صاحب‌خبر -

به گزارش بولتن نیوز - خشایار نادی کارشناس سیاسی و اقتصادی نوشت، در خصوص اینکه تورم چه تأثیری می تواند روی انگیزه و دستمزد کارگران و کارمندان داشته باشد خب قاعدتا عامل انگیزشی که برای نیروی کار مطرح هست، قیمت دستمزدش است. یعنی تابع مستقیمی بین دستمزد دریافتی که جبران خدمات نیروی کار محسوب می شود با انگیزه نیروی کار برقرار است. حالا در شرایطی که وضعیت کشور تورمی است و تورم تقریبا ۴۰ درصد و در بخشی از زیر گروه ها و گروه ها حتی بیشتر هم است. یک مسئله بسیار مهمی که در خصوص نیروی کار می شود صحبت کرد و انگیزه نیروی کار را متأثر می کند و آن دستمزد دریافتی یا جبرانی خدماتش است و زمانیکه نسبت مستقیمی بین دستمزد دریافتی با انگیزه نیروی کار وجود دارد و حال اگر ارزش دستمزد کارگر و کارمند هر روز و هر لحظه کم شود یا هر سال قدرت خریدش کاهش پیدا کند یعنی تقلیل قدرت خرید دستمزد نیروی کار که به طبع بروز تورم در کشور هست باعث می شود کارگر، کارمند و نیروی انسانی کشور قاعدتأ دچار یک بی انگیزگی بشود. هر چه که بیشتر می دود کمتر می رسد و این حاصل تصمیماتی نیست، بلکه حاصل تورمی است که به او تحمیل شده است. یعنی در بهترین حالت ۲۰ درصد افزایش حقوق دارد در حالیکه حداقل ۴۰ درصد افزایش تورم وجود دارد. همیشه طبقه کارگر و کارمند نیروی کار را عرضه می کنند و دستمزد ثابتی دارند. یعنی طبقه حقوق بگیر با دستمزد ثابت و با توجه به وضعیت تورمی که در کشور داریم دیگر انگیزه چندانی برای نیروی کار ما باقی نمی ماند تا تلاش و کار بیشتری داشته باشد و کیفیت کارش بیشتر باشد. چون ما می دانیم که بهره وری تابعی از انگیزه نیروی کار است. وقتی کارگر و کارمند انگیزه کمی دارد نتیجتا بهره وری نیروی کار پایین می آید. ما می دانیم که یکی از عوامل مؤثر در رشد متأثر از بهره وری است و می تواند ناشی از بهره وری انسانی باشد. اگر افزایش دستمزد نیروی کار متناسب با تورم نباشد انگیزه ها کاهش پیدا می کند و شوق و اشتیاقی برای اینکه نوآوری داشته باشد و هزینه ها را کم بکند و کار آمدیش در کار بیشتر بشود که برآیند آن بهره وری بالا می شود از بین می رود. احساس می کند دونده ای است که هر چه بیشتر زحمت می کشد و می دود و تلاش می کند ولی از خط پایان دورتر می شود قطعا انگیزه اش از بین می رود. این رابطه مستقیمی است که به واسطه تورم به نیروی کار در کشور وارد می شود

اگر دستمزد کارگر و کارمند متناسب با تورم افزایش پیدا کند فشار کمتری بر این قشر زحمتکش وارد می شود و تجربه نشان داده است که افزایش دستمزد این قشر زحمتکش تأثیر ناچیزی بر تورم دارد و قابل چشم پوشی است. ولی باعث می شود انگیزه آنها افزایش پیدا کرده و راندمان بهتری بدست بیاید.

نظر شما