شناسهٔ خبر: 66690925 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

مجلس با تعطیلی شنبه‌ها و کاهش ساعت کاری کارمندان به ۴۰ ساعت در هفته موافقت کرد؛

تسهیل مراودات تجاری و ارتقای بازدهی تولید

در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری‌ که مربوط به تغییر تعطیلی از پنج‌شنبه‌ها به شنبه است در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی موافقت کردند.

صاحب‌خبر -

در جلسه علنی روز چهارشنبه  مورخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری‌ که مربوط به تغییر تعطیلی از پنج‌شنبه‌ها به شنبه است در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها طبق مصوبه کمیسیون اجتماعی موافقت کردند. همچنین نمایندگان با تبصره‌های ۱ و ۲ این ماده موافقت کردند که ماده‌واحده به این شرح است: ماده‌واحده – ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸) با اصلاحات و الحاقات بعدی) و تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح می‌شود: ماده ۸۷ – ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی ۴۰ ساعت
در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت‌وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چارچوب دستورالعمل پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت‌وزیران می‌رسد بر عهده ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت‌علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل ذی‌ربط تعیین خواهد شد. تبصره -۱ کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرايی ساعات کار خود را تا یک‌چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت در هفته تقلیل دهند میزان حقوق و مزایا نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد. تبصره -٤ در تمامی قوانین و مقرراتی که از مبنای ۴۴ ساعت کار در هفته و ۱۷۶ ساعت کار در چهار هفته متوالی استفاده‌شده است نظیر قانون کار مصوب ۱۳۶۹/۸/۲۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاحات و الحاقات بعدی از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به ترتیب به ۴۰ ساعت در هفته و ۱۶۴ ساعت کار در چهار هفته متوالی اصلاح می‌شود و کاهش ساعات کاری موجب کاهش حقوق و دستمزد و مزایای قانونی کارکنان و کارگران موضوع این تبصره نمی‌گردد، اجرای حکم این تبصره در خصوص دستگاه‌هایی که مستقیما تحت نظر مقام معظم رهبری است منوط به اذن معظم له می‌باشد. شایان‌ذکر است تا بگوییم که توأمان با تصویب این روند، نمایندگان با تعطیلی شنبه‌ها موافقت کردند؛ امری که به نظر می‌رسد به‌صورت مکمل فرصتی ارزنده برای تسهیل مراودات تجاری شود و با کاهش ساعت کاری، انگیزه بیشتر کارکنان و ارتقا بازدهی کاری را شامل شود. محمدرضا
پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در صحن مجلس دراین‌باره اظهارکرد: گفتمان نمایندگان دو موضوع است. نخست رویکرد فرهنگی و دوم نگاه اقتصادی است. اما واقعیت میدانی این است که به دلیل تفاوت ایام تعطیل کشور با تعطیلی سایر کشورها متحمل ضرر اقتصادی می‌شویم. درحالی‌که امروز هجمه علیه جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و تصویب این موضوع سبب اقتدار نظام اسلامی خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برآیند این تصمیم اقتدار نظام جمهوری اسلامی است.در ادامه نماینده کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی دراین‌باره توضیح داد: دو بال بازرگانی بین‌المللی در کشور، اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی ایران است و باید به نظر متخصصان این موضوع توجه شود. از طرفی ۴۵ هزار نفر از فعالان اقتصادی امضا کردند که شنبه تعطیل شود. همچنین برخی از کشورها به دلیل عدم تعطیلی روز شنبه ۸ میلیارد دلار به کشور خسارت وارد می‌شود.وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۸ بیشتر حوزه‌های خلیج‌فارس و حتی افغانستان تعطیلی روزهای هفته خود را از پنج‌شنبه به شنبه تغییر دادند. همچنین سهم اقتصاد ایران در جهان فقط ۴ دهم درصد است و نباید اجازه دهیم اقتصاد کشور بیش از این آسیب ببیند. در بررسی بیشتر این موضوع و مزایای تعطیلی شنبه‌ها به گفت‌وگو با رسول فرخی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها و همچنین کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

رسول فرخی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها:
تعطیلی شنبه فرصت خوبی برای اقتصاد کشور  در حوزه تجارت بین‌المللی خواهد بود

رسول فرخی، نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درخصوص تصویب تعطیلی شنبه‌ها به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: به‌موجب تعطیلی‌ها شنبه‌ها فرصتی ارزنده برای خانواده‌ها رقم خواهد خورد تا بتوانند بیش‌ازپیش و پس از یک هفته کاری در کنار یکدیگر باشند و مسیر بازیابی فرصت‌های بیشتر در کنار خانواده‌ بودن را طی کنند. از طرفی دیگر به‌موجب این روند فرصت استراحت بیشتری برای افراد رقم خواهد خورد و بدین ترتیب بازدهی و بهره‌وری نیز ارتقا پیدا خواهد کرد چراکه افراد با آرامش خاطر بیشتری هفته کاری خود را آغاز خواهند کرد.
 وی بااشاره به افزایش تعاملات بین‌المللی در اثر تعطیلی شنبه‌ها افزود: از دیگر مزایای تعطیلی شنبه‌ها، افزایش فرصت تعامل با کشورهای دوست و همسایه است. براین اساس حضورمان در بازار بین‌المللی تقویت خواهد شد و غیبتمان در مبادلات با دنیا به یک روز کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین این روند بر حوزه اقتصادی اثرات حائزاهمیتی خواهد داشت و موجب‌ می‌گردد تا فعالیت‌های اقتصادی با آرامش خاطر و فرصت حضور بیشتر دنبال شود.
 فرخی تصریح کرد: تعطیلی روز شنبه کشور را با بازار‌های دادوستدهای اقتصاد جهانی هماهنگ‌تر خواهد کرد. بنابراین این روند می‌تواند بر تقویت تولید و درنتیجه بهبود اوضاع اقتصاد داخلی اثرگذار باشد.
 عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها با اشاره به افزایش ظرفیت‌های صادراتی همچنین خاطرنشان کرد: تعطیلی شنبه‌ها، افزایش هماهنگی در تجارت را سبب خواهد شد و امکان افزایش تعامل با کشورهای مختلف دنیا را تحقق خواهد بخشید. درنتیجه رقم خوردن این مهم، ورودمان به بازارهای بین‌المللی تقویت خواهد شد و چه‌بسا بازاریابی بین‌المللی خواهیم کرد و مبادی صادراتی بیشتری را به دست خواهیم آورد.
او اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون همواره از سوی استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی مورد هجمه سنگین قرارگرفته است  و هرروز با استفاده از ظرفیت‌های مختلف با عناوین متفاوت درصدد گسترش فشار اقتصادی در کشور هستند تا امکان استفاده از  ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را کاهش دهند و مهم‌ترین محور توسعه در کشور را که استفاده از ارزش‌افزوده اقتصادی و تجارت بین‌المللی وهمچنین استفاده از فرصت‌ها و تعاملات اقتصادی با جهان است را خدشه‌دار کنند، می‌توان عنوان داشت که تعطیلی روز شنبه فرصت خوبی برای اقتصاد کشور در حوزه تجارت بین‌المللی خواهد بود. 
فرخی بابیان اینکه مطابق با اصل ۹۴ قانون اساسی تأيید و اجرای نهایی تعطیلی شنبه‌ها  مطابق با نظر شورای نگهبان خواهد بود، تأکید کرد:  به طورحتم تصمیم‌گیری درخصوص تعطیلی شنبه‌ها همسو با فتوای مراجع بزرگوار است و بی‌شک این تصمیم به اقتدار نظام  جمهوری اسلامی در منطقه و جهان منتهی خواهد شد. 
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس یازدهم در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: بی‌شک رفع موانع اقتصادی گامی مؤثر است و موجب بهبود معیشت مردم خواهد شد. تعطیلی‌  شنبه‌ها همچنین به سبب افزایش ظرفیت‌های اقتصادی حائز اهمیت و فرصت‌آفرین تلقی می‌گردد.

کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم:
تعطیلی شنبه‌ها ،تقویت مبادلات و تعاملات تجاری را  سبب خواهد شد

کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم و نماینده مردم اهواز درباره تصویب تعطیلی‌ شنبه‌ها به خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: به طورحتم تصویب تعطیلی شنبه‌ها نظر مشترک دولت و مجلس بوده است. این لایحه توسط دولت به مجلس ارائه شد و بی‌شک در‌برگیرنده مزایای بسیار زیاد خواهد بود. کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم چندین نشست متعدد را پیرامون تصویب تعطیلی شنبه‌ها با کارشناسان و مسئولان مربوطه، مرکز پژوهش‌های مجلس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار کرد. خوشبختانه با جمع‌بندی نهایی بررسی‌ها، سرانجام این موضوع در نشست صحن روز چهارشنبه مورخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه مصوب شد. وی افزود: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دو روز در هفته (روز جمعه و شنبه) تعطیل خواهد بود. این امر تجربه موفقی را در سایر کشورها به همراه داشته است و بی‌شک دربرگیرنده مزیت‌های بسیاری خواهد بود چراکه به‌موجب تعطیلی دو روز در هفته، فرصت در کنار خانواده بودن برای مردم رقم خواهد خورد و فرصت‌های گردشگری نیز پدیدار خواهد شد. بدین ترتیب مردم می‌توانند به سفرهای کوتاه‌مدت بروند، مدت بیشتری را در کنار خانواده بمانند و در تربیت فرزندان نیز کوشاتر باشند. حسینی تصریح کرد: براساس مصوبه مجلس، روزهای هفته و ساعات کاری کاهش پیداکرده است. به‌عبارت‌دیگر کاهش کاری از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش پیدا کرد. این موضوع نشاط بیشتر را به همراه خواهد داشت و فرصتی حائزاهمیت برای ارتقا بازده کاری تلقی خواهد شد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: تعطیلی شنبه همگام با سایر کشورها خواهد بود و براین اساس فرصتی مثمرثمر برای تقویت مبادلات و تعاملات تجاری ایجاد خواهد شد. به‌موجب این امر فرصت ارتباطی‌مان افزایش پیدا خواهد کرد. نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه‌ها می‌تواند ثمرات فراوانی در حوزه اقتصادی داشته باشد. امروزه مشکلات اساسی جامعه مرتبط با حوزه اقتصادی است و براین اساس توجه به حوزه اقتصادی امری حائزاهمیت است. او یادآور شد: یکی از دلایلی که نمایندگان مجلس، نظرات کارشناسان موافق را پذیرفتند این بود که اگر معضلات حوزه اقتصادی برطرف شود، ثمرات خوبی ایجاد خواهد شد. حسینی همچنین ادامه داد: در فرآیند بررسی تعطیلی شنبه‌ها، نظرات اتاق‌های تعامل، اصناف و بازرگانی را جمع‌بندی کردیم و ۳۶ تشکل اقتصادی خواستار تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه درطرح افزایش تعطیلات آخرهفته شدند. وی گفت: تعطیلی شنبه‌ها کمک به حوزه اقتصادی است و موجب تقویت بنیان خانواده و حوزه‌های فرهنگی اجتماعی خواهد شد. از طرفی دیگر کارکنان فرصت استراحت بیشتری خواهند داشت و بدین ترتیب در روزهای کاری باانگیزه بیشتری حضور خواهند یافت‌. وی بابیان اینکه تعطیلی شنبه‌ها فرصت کار بیشتر و تولید بیشتر را به همراه خواهد داشت: براین اساس در حوزه تجارت بین‌الملل فرصت حضور بیشتری خواهیم داشت و قادر به افزایش تبادلات تجاری خواهیم بود. وی درخصوص زمان اجرای این مصوبه در پایان این گفت‌وگو بیان کرد: این مصوبه همچون سایر قوانین عادی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده باید به تأيید شورای نگهبان برسد. شورای نگهبان ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز مصوبه را بررسی و نتیجه را اعلام ‌خواهد کرد تا چنانچه ایرادی نداشته باشد، از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ گردد. رئیس‌جمهور نیز پس از دریافت مصوبه ابلاغ‌شده مجلس همچون سایر قوانین، مصوبه را به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ خواهد کرد.  پس از ابلاغ رئیس‌جمهور طرح مذکور عملیاتی و اجرا خواهد شد.

نظر شما