شناسهٔ خبر: 66690036 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

«فرهیختگان» بررسی می‌کند: 5 تیم در خطر سقوط از لیگ برتر در صورت تساوی امتیازات چه شرایطی پیدا می‌کنند؟

پیچیده مثل انتهای جدول

سه هفته جذاب و نفس‌گیر از لیگ برتر باقی مانده و به جز رقابت جذاب استقلال و پرسپولیس در صدر جدول، شرایط تیم‌ها در انتهای جدول نیز بسیار حساس و پیچیده شده است.

صاحب‌خبر -
پیچیده مثل انتهای جدول

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: این احتمال وجود دارد که در پایان فصل دو یا چند تیم هم‌امتیاز شده و شرایط سقوط سخت شود. همین حالا هم هنوز دو بازی رودرروی فولاد مقابل تیم‌های پیکان و نساجی باقی مانده‌ است. اگر شرایط جدول به همین شکل ادامه پیدا کند بدون شک صنعت نفت تیم سقوط کرده است اما نتایج هفته‌های اخیر شرایط انتهای جدول را بسیار غیرقابل پیش‌بینی کرده است. تفاضل گل پیکان و نساجی به شکلی است که اگر بازی‌ها مساوی شوند احتمالا این دو تیم دست بالا را دارند. اما ملاک اصلا تفاضل گل نیست و در وهله اول این بازی‌های رودرروست که وضعیت تیم سقوط‌کننده را مشخص می‌کند. اگر همین حالا بخواهیم جدولی استخراجی از بازی این ۵ تیم در مقابل یکدیگر را بررسی کنیم؛ فولاد اول، نساجی دوم، پیکان سوم، صنعت نفت چهارم و استقلال خوزستان پنجم است. در شرایط فعلی اما تشکیل چنین جدولی جایز نیست؛ چراکه دو بازی رودرروی دیگر باقی مانده و هر تیم هنوز ۳ بازی حساس در پیش دارد.

شانس کدام تیم بیشتر است
اگر پیکان نتواند به شکست‌های پی‌درپی اخیرش پایان دهد و مقابل تراکتور، فولاد و استقلال نتیجه نگیرد چه‌بسا سقوط کند؛ چراکه با انتهای جدول فقط ۵ امتیاز فاصله دارد. نساجی به حاشیه امنیتی رسیده اما همچنان بازی‌های سختی مقابل استقلال، هوادار و فولاد دارد که می‌تواند این تیم را پایین بکشد. استقلال خوزستان در ادامه مسابقات باید مقابل پرسپولیس، مس و هوادار به میدان برود. بازی بعدی آنها مقابل پرسپولیس که برای تصاحب جام قهرمانی تلاش می‌کند بسیار سخت است و اگر نتوانند در این بازی امتیاز بگیرند، سقوط نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. فولاد خوزستان در صورت برد در هر ۳ بازی پیش رو ۳۱ امتیازی می‌شود و این شانس را دارد که در صورت شکست همه رقبایش، حتی با یک برد هم در لیگ برتر بماند. از آنجا که بازی هفته بیست‌ونهم و سی‌ام فولاد به ترتیب مقابل پیکان و نساجی است، نتایج این دو بازی در بقای این تیم بسیار تاثیرگذار است. کار صنعت نفت اما نسبت به سایر رقبا سخت‌تر است. این تیم در صورت پیروزی در یک بازی هم درصورتی‌که استقلال خوزستان و فولاد در ۳ بازی پیش رو شکست بخورند در لیگ برتر می‌ماند اما این اتفاق کمی بعید است. جایگاه تیم‌ها در انتهای جدول به‌قدری به هم نزدیک است که حتی هفته بیست‌وهشتم نیز نمی‌تواند تکلیف آنها را مشخص کند و هر نتیجه‌ای رقم بخورد باز هم همه تیم‌ها احتمال سقوط دارند. با این حال می‌توانیم شرایط تیم‌ها را درصورتی‌که در انتهای فصل هر ۵ تیم به امتیاز مساوی برسند، بررسی کنیم.

پیچیده؛ مثل انتهای جدول
در شرایط فعلی که پیکان و نساجی هم‌امتیاز هستند و بازی‌های رودرروی این دو تیم نیز با تساوی یک بر یک به پایان رسیده، فقط این تفاضل گل در جدول کلی است که می‌تواند جایگاه دو تیم را مشخص کند. در مورد استقلال خوزستان و فولاد نیز در شرایط فعلی همین وضعیت حاکم است و با وجود اینکه هر دو تیم ۲۲ امتیازی هستند اما چون در بازی رفت در هفته ششم فولاد یک بر صفر نساجی را شکست داده و در بازی برگشت به تساوی بدون گل رسیدند، این فولاد است که بالاتر از استقلال خوزستان قرار می‌گیرد حتی با وجود اینکه تفاضل گل تیم استقلال خوزستان بهتر است. در شرایط فعلی و درحالی‌که هنوز سه هفته به پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی مانده تساوی امتیازات این تیم‌ها اصلا اهمیتی ندارد و تنها درصورتی مهم می‌شود که در پایان فصل هر ۵ تیم یا تعدادی از آنها امتیازات‌شان مساوی شود. در چنین شرایطی است که با توجه به آیین‌نامه وضعیت پیچیده‌ای به وجود می‌آید و باید جدولی فقط مخصوص بازی‌های رودرروی این تیم‌ها در نظر گرفته شود. با این حال در شرایطی که هنوز بازی رودرروی فولاد مقابل پیکان و نساجی طی هفته‌های بیست‌ونهم و سی‌ام باقی است نمی‌توان دیدگاه مشخصی در مورد شرایط تیم‌ها لحاظ کرد و باید تا آخرین هفته منتظر نتایج مسابقات باقی بمانیم. از طرفی با توجه به مسابقاتی که طی هفته‌های گذشته برگزار شده و نتایجی که رقم خورده است می‌توان شرایط آنها در انتهای جدول در صورت هم‌امتیاز شدن هر پنج تیم را تخمین زد.

پیکان – نساجی؛ همه‌چیز مساوی می‌شود؟
درصورتی‌که پیکان و نساجی هم‌امتیاز شوند و قرار باشد یکی از دو تیم برای سقوط مشخص شود، شرایط بسیار سخت‌تر است؛ چراکه دو تیم در هر دو بازی رفت و برگشت به تساوی یک - یک رسیدند. از این رو تنها تفاضل گل است که می‌تواند یکی از آنها را به‌عنوان تیم برتر انتخاب کند. جالب است که در شرایط فعلی تفاضل گل پیکان منفی ۱۱ و نساجی منفی ۱۳ است و شاید تا پایان فصل این مورد نیز به تساوی بینجامد. در این صورت باید تعداد گل‌های زده در مسابقات گروهی لحاظ شود که باز هم کار برای پیکان و نساجی سخت است؛ چراکه پیکان ۲۳ و نساجی ۲۲ گل زده است. اگر این دو با توجه به شرایط نزدیکی که به هم دارند، در همه موارد در انتهای فصل کارشان به تساوی بکشد، مجبورند مسابقه‌ای در زمین بی‌طرف به شکل حذفی برگزار کنند.

پیکان-استقلال خوزستان؛ دست بالاتر پیکان
اما اگر این شرایط برای پیکان و استقلال خوزستان به وجود بیاید با توجه به اینکه پیکان در هر دو بازی رودررو مقابل استقلال خوزستان پیروز شده تکلیف مشخص است و استقلال خوزستان سقوط می‌کند.

پیکان- فولاد؛ فعلا مساوی
در صورت تساوی امتیازات پیکان و فولاد شرایط پیچیده است؛ چراکه هنوز بازی هفته بیست‌ونهم بین دو تیم برگزار نشده و نمی‌توان نظر قطعی داد. از طرفی بازی دور رفت آنها نیز به تساوی بدون گل رسیده است. بنابراین پیروزی هر یک از دو تیم در بازی هفته بیست‌ونهم به معنی بقای آن تیم است، مگر اینکه باز هم بازی به تساوی بینجامد و آن وقت است که تفاضل گل تعیین‌کننده خواهد بود.

پیکان -صنعت‌نفت؛ تفاضل بد نفتی‌ها
حال تصور کنیم اگر پیکان با صنعت نفت هم‌امتیاز شود، به این ترتیب با توجه به اینکه بازی رفت دو تیم یک - یک مساوی شده و در بازی برگشت نیز دو تیم به تساوی ۲ - ۲ رسیدند، این تفاضل گل است که مشخص می‌کند کدام تیم صعود خواهد کرد. در حال حاضر صنعت نفت با تفاضل منفی ۲۱ وضعیت بدی در جدول دارد و بعید است بتواند در ۳ بازی باقی‌مانده تفاضل گل ۱۰ رقمی خود با پیکان را جبران کند.

نساجی-استقلال خوزستان؛ برد مهم با 4 گل
اگر نساجی با استقلال خوزستان در پایان فصل هم‌امتیاز شود و قرار باشد یکی از دو تیم به لیگ پایین‌تر سقوط کند باز هم شرایط پیچیده می‌شود؛ چراکه نساجی در بازی رفت یک بر صفر از استقلال خوزستان شکست خورده اما در بازی برگشت این تیم را ۴ بر یک شکست داده است. به این ترتیب باید تفاضل گل بیشتر بین دو تیم در نظر گرفته شود که به این ترتیب با توجه به پیروزی اخیر ۴ بر یک نساجی مقابل استقلال خوزستان شانس آنها بیشتر است.

نساجی- فولاد؛ فعلا وضع تیم جنوبی بهتر است
درصورتی‌که نساجی و فولاد هم‌امتیاز شوند با توجه به اینکه بازی هفته سی‌ام دو تیم هنوز برگزار نشده نمی‌توان نظر قطعی داد؛ هرچند فولاد موفق شد در هفته پانزدهم نساجی را یک بر صفر شکست دهد اما هنوز یک بازی دیگر باقی مانده و نتیجه آن بازی در سرنوشت دو تیم بسیار تعیین‌کننده است. به این ترتیب در صورت هم‌امتیاز شدن نساجی و فولاد در هفته پایانی نساجی باید با تعداد گل‌های بیشتری حریف خوزستانی خود را شکست دهد تا در لیگ برتر باقی بماند.

نساجی -صنعت‌نفت؛ خیال راحت تیم شمالی
درصورتی‌که در پایان فصل صنعت نفت بتواند خود را به نساجی مازندران رسانده و با این تیم هم‌امتیاز شود، تیم سقوط‌کننده صنعت نفت است؛ چراکه نساجی در بازی هفته چهارم دور رفت موفق به شکست سه بر یک صنعت نفت شد و در بازی برگشت نیز دو تیم به تساوی یک - یک رسیدند. از این رو نساجی برنده تقابل با صنعت نفت است و در لیگ می‌ماند.

استقلال خوزستان- فولاد؛ قرمزها شرایط خوبی دارند
استقلال خوزستان در صورت هم‌امتیاز شدن با فولاد سقوط می‌کند؛ چراکه در هفته ششم از این تیم شکست خورده و در بازی برگشت نیز به تساوی بدون گل تن داده است.

استقلال خوزستان -صنعت‌نفت؛ اوضاع برای نفت خوب نیست
در تقابل با صنعت نفت اما شرایط برای استقلال خوزستان فرق می‌کند. اگر دو تیم هم‌امتیاز شوند استقلال خوزستان به دلیل پیروزی اخیر ۲ بر یک مقابل صنعت نفت و با توجه به تساوی یک بر یک در هفته هشتم، در لیگ برتر باقی می‌ماند و تیم سقوط‌کننده صنعت نفت است.

فولاد -صنعت‌نفت؛ جدال حذفی برای بقا؟
حالا تصور کنید فولاد و صنعت نفت در پایان فصل هم‌امتیاز شوند. این دو که در حال حاضر با توجه به شرایط جدول کاندیدای اصلی سقوط هستند، درصورتی‌که هم‌امتیاز شوند نیز شرایط پیچیده‌ای دارند؛ چراکه صنعت‌نفت در بازی رفت موفق به شکست 2 بر یک فولاد شد اما در بازی برگشت این تیم فولاد بود که با همین نتیجه صنعت نفت را شکست داد. درنتیجه دو تیم علاوه‌بر اینکه در تقابل با یکدیگر هم‌امتیاز هستند در تفاضل گل مختص بازی‌های رودررو نیز شرایط مشابه و یکسانی دارند. از این رو تفاضل کلی باید برای دو تیم لحاظ شود. همین حالا با نگاه به جدول رده‌بندی تفاضل گل فولاد منفی ۲۲ و صنعت نفت منفی ۲۱ است. بسیار محتمل است که دو تیم در انتهای فصل حتی در تفاضل گل نیز مساوی شوند. در آن صورت بازی رودررو حذفی بین این دو تعیین‌کننده خواهد بود.

شرایط سخت در هفته سی‌ام
شرایط تیم‌ها در انتهای جدول رده‌بندی بسیار پیچیده و عجیب است و سرنوشت تیم‌ها به‌شدت به‌هم گره خورده است. حتی این احتمال وجود دارد که هر پنج تیم در پایان فصل امتیازات مشابهی داشته باشند که در این صورت جدولی جداگانه و استخراجی برای تیم‌های هم‌امتیاز در نظر گرفته می‌شود و بدون در نظر گرفتن شرایط این تیم‌ها در جدول کلی سرنوشت آنها مشخص خواهد شد. تنها در صورتی بر اساس جدول استخراجی در مورد آنها قضاوت نمی‌کنند که در این جدول نیز شرایط مشابهی پیدا کنند و آن وقت است که کار به تفاضل گل جدول کلی و درنهایت به بازی رودرروی حذفی می‌انجامد.

نظر شما