شناسهٔ خبر: 66687918 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

نگاهی به نظرات نمایندگان مخالف و موافق مصوبه تعطیلی «شنبه‌ها»

پایانی بر چالش تعطیلی آغاز هفته؟

یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته روزهای پرچالش و در عین حال خسته‌کننده‌ای برای نمایندگان خانه ملت بود.

صاحب‌خبر -

نمایندگان در روزهای پایانی کار دوازدهمین مجلس، به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری موسوم به لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری کارمندان پرداختند، اما هیچ یک از پیشنهادهای آن‌ها رأی لازم را برای تصویب نیاورد.
به همین دلیل در ادامه رسیدگی به این موضوع یک‌بار دیگر در جلسه علنی دیروز گرد هم آمدند و پس از بحث و بررسی نفسگیر در این خصوص؛ در نهایت با ۷۵رأی موافق، ۱۳۲رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه با پیشنهاد تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کردند.
در ادامه جلسه نیز تعطیلی شنبه‌ها با ۱۳۶رأی موافق، ۶۶رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. در مصوبه دیروز نمایندگان آمده است: تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی موظف‌ هستند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنجشنبه تنظیم کنند. فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
به هر حال مصوبه دیروز یعنی تعطیلی شنبه‌ها در صورتی اجرایی خواهد شد که از سوی شورای نگهبان تأیید شود و در صورت تأیید، شاید آن‌طور که اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته اگر شورای نگهبان در ۱۰روز آینده، مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته‌ها را تأیید و رئیس مجلس ابلاغ کند تعطیلی شنبه‌ها از اواخر خرداد امسال اجرایی شود.
بررسی نظرات و دیدگاه‌های تنی چند از نمایندگان موافق و مخالف در خصوص مصوبه دیروز، ما را با چرایی مخالفت و موافقت آن‌ها بیشتر آشنا خواهد کرد.

نمی‌توانیم این فرهنگ نهادینه شده را در کشور تغییر دهیم
حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی جزو 66 نماینده‌ای است که نگاهی منفی به مصوبه یاد شده دارد. وی به قدس می‌گوید: تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها به ضرر واحدهای تولیدی ما به‌ویژه واحدهای تولیدی کوچک تمام می‌شود؛ علاوه بر این موجب رکود گردشگری داخلی خواهد شد.
میرتاج‌الدینی که در جریان بررسی طرح یاد شده در صحن مجلس شورای اسلامی از تعطیلی روز پنجشنبه دفاع می‌کرد، در ادامه می‌افزاید: با توجه به اینکه روزهای شنبه و یکشنبه در کشورهای دیگر تعطیل است اگر پنجشنبه‌ها در کشور تعطیل باشد این موضوع در جذب گردشگر خارجی هم مفید واقع می‌شود و با توجه به اینکه در دنیای امروز تجارت به صورت مجازی و الکترونیکی انجام می‌شود، تعطیلی روز شنبه نه تنها هیچ فایده‌ای برای کشور از لحاظ تجاری نخواهد داشت بلکه با توجه به اینکه روز پنجشنبه هم به‌طور رسمی نیمه تعطیل هستیم نمی‌توانیم این فرهنگ نهادینه شده را در کشور تغییر دهیم و نتیجه اینکه عملاً در هفته سه روز را تعطیل خواهیم بود و این موضوع همان‌طور که اشاره شد به ضرر کسب‌وکارها و تولید در کشور است.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص کاهش ساعت کاری کارکنان دولت از 44 به 40 ساعت در هفته هم گفت: این موضوع چون فرصت بیشتری برای استراحت کارکنان ایجاد می‌کند ان‌شاءالله  موجب ارتقای بهره‌وری و بازده کاری می‌شود.  

سبک زندگی ملت را فراموش کرده‌ایم؟
عباس گودرزی، نماینده مردم بروجرد در مجلس ترجیح می‌دهد از منظر دیگری غیر از موضوعات اقتصادی، این مصوبه را به چالش بکشد و می‌گوید: مگر این لایحه تنها بعد اقتصادی دارد که تنها مسائل اقتصادی را مطرح می‌کنید؟ ما موظف هستیم به سنت‌ها، آداب، آیین و سبک زندگی ملت متمدن ایران اسلامی بها دهیم. در حالی که مرکز پژوهش‌های مجلس نظرسنجی کرده و بیشتر مردم موافق تعطیلی پنجشنبه هستند، چرا قصد دارید مناسک دینی، سبک زندگی و سنت‌های مردم ایران را زیرسؤال ببرید؟
تصمیمی بگیریم که به بعد فرهنگ ایران عزیزمان آسیب نزند؛ اقتصاد ما از این مسئله آسیب نمی‌بیند. اقتصاد ما از تنبلی، تن‌پروری، نبود روحیه جهادی و انقلابی‌گری آسیب می‌بیند. سال‌هاست تهران پنجشنبه‌ها تعطیل بوده، آیا به اقتصاد کشور اشکالی وارد شده است؟

تعطیلی شنبه‌ها در راستای ساختن ایرانی بهتر است
اما معصومه پاشایی بهرام، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نگاه مثبتی به تصمیم دیروز اکثریت نمایندگان مجلس و طرح تعطیلی شنبه‌ها دارد و در خصوص اهمیت و تأثیرات این مصوبه به قدس می‌گوید: باید با اقتصاد دنیا هماهنگ باشیم؛ در حال حاضر پنجشنبه و جمعه‌های ما تعطیل است و از سوی دیگر در بیشتر کشورها نیز روزهای شنبه و یکشنبه  تعطیل است. در واقع ما در تجارت جهانی چهار روز را از دست می‌دهیم و نمی‌توانیم با دنیا تبادلات تجاری داشته باشیم؛ یعنی در هفته فقط سه روز فرصت فعالیت تجاری با دنیا را داریم که همین موضوع موجب می‌شود چه به لحاظ منابع انسانی و چه از نظر مالی، بسیاری از ظرفیت‌هایمان هدر برود.
وی مصوبه مجلس برای تعطیلی روز شنبه را یک اتفاق بسیار خوب برای کشور می‌داند و می‌گوید: با این مصوبه، عدم تطابق روزهای تعطیل ما با دیگر کشورها به دو روز می‌رسد که روز جمعه ما و  روز یکشنبه آن‌هاست. به همین دلیل تعطیلی شنبه‌ها در کشور در برخی امور ازجمله ارتباطات بین‌المللی خیلی ایجاد گشایش خواهد کرد به‌طوری که سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشورها از این پس برای فعالیت‌هایشان کمتر دچار مشکل می‌شوند. به هرحال این مصوبه یکی از اقدامات بسیار خوب و بجای مجلس شورای اسلامی در راستای ساختن آینده‌ای بهتر برای ایران است که امیدواریم به تأیید شورای نگهبان هم برسد تا آن را به عنوان یک هدیه تقدیم همه فعالان اقتصادی و ملت شریف ایران کنیم.
وی در واکنش به کسانی که معتقدند تعطیلی پنجشنبه‌ها در کشور نهادینه و به سنت تبدیل شده است و به همین دلیل جایگزینی آن با شنبه‌ها به لحاظ فرهنگی چندان مفید واقع نخواهد شد، گفت: این‌طور نیست، به هرحال ایستایی و عدم توسعه در هر موضوعی موجب عقب‌افتادگی کشورها می‌شود. فکر نمی‌کنم این مصوبه  از جنبه فرهنگی مشکل خاصی داشته باشد؛ از بُعد فرهنگی تأکید بیشتر روی روز جمعه و نماز جمعه است. روز پنجشنبه هم به عنوان یک روز تعطیلی محسوب می‌شد. ضمن اینکه فرهنگ هم چیزی است که فکر می‌کنم باید به‌روزرسانی شود. به هرحال تعطیلی شنبه‌ها  تفاوت چندانی در بحث‌های فرهنگی ما ایجاد نخواهد کرد.  

تأثیرات یک تصمیم؛ از مراودات اقتصادی تا تسهیل گردشگری
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس، از دیگر موافقان تصمیم نمایندگان پارلمان نیز با بیان اینکه از سال‌ها پیش کشورهای حوزه خلیج‌فارس تعطیلات خود را از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه تغییر داده‌اند، می‌گوید: تعطیلی شنبه ارجحیت‌ها و اولویت‌های بسیاری نسبت به تعطیلی پنجشنبه دارد؛ در مجلس، موافقان و مخالفان، دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در نهایت با تدبیر جمعی و لحاظ شرایط و مصالح کشور، تعطیلی شنبه به تصویب نمایندگان رسید.
حسین حاتمی در گفت‌وگو با قدس به فراهم شدن امکان مناسبات اقتصادی و تجاری بیشتر در بازارهای جهانی و مراودات فرامرزی و همچنین هماهنگ شدن با بازار دادوستدهای اقتصاد جهانی در نتیجه تعطیلی شنبه‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: جمع‌بندی نمایندگان این بود تعطیلی شنبه در بازارهای جهانی و ارتباط گیری تجار و بازرگانان با بازارهای جهانی مؤثر خواهد بود.
 وی با بیان اینکه پیش از این و با مشکل مغایرت در روزهای تعطیل به علاوه اختلاف ساعاتی که وجود دارد عملاً تنها سه روز امکان مراودات با بازارهای جهانی وجود داشت، می‌گوید: چنان‌که پیش از این تهران به عنوان مرکز ثقل مراودات بین‌المللی در کشور، پنجشنبه‌ها نیمه تعطیل بود که با تصویب تعطیلی شنبه‌ها، عملاً پنجشنبه به یک روز کاری مشخص تبدیل می‌شود .
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه اتخاذ رویکردی که تعطیلات آخر هفته در کشور را با بیشتر کشورهای دنیا هماهنگ کند، ضروری و عاقلانه خواهد بود، ادامه می‌دهد: آنچه ضرورت این تعطیلی را افزایش می‌دهد، هماهنگی و کاهش فاصله زمانی در مراودات منطقه‌‌ای و تعاملات با کشورهای مسلمان حوزه خلیج فارس است.
این نماینده مجلس به تأثیر تعطیلی شنبه‌ها بر رونق حوزه گردشگری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: تعطیلی یک روز دیگر در کنار جمعه‌‌ها در کنار مزایای دیگر، برای گردشگری نیز مفید است؛ چرا که اوقات فراغت برای افراد و به‌خصوص شاغلان و زنان به منظور تفریح و بازدید از اماکن گردشگری و دیدنی بیشتر خواهد شد و مردم می‌توانند از تعطیلات آخرهفته برای سفر و گردشگری بهره ببرند.
حاتمی ادامه می‌دهد: پنجشنبه‌ها بعد از ظهر خانواده‌ها بساط سفر را می‌بندند، پیش از این مجبور بودند جمعه بعد از ظهر برگردند، اما با تعطیلی شنبه‌ها، پنجشنبه عصر سر جای خود باقی خواهد ماند و افراد می‌توانند یک روز بیشتر در کنار خانواده به تفریح بپردازند.
وی به فعال‌سازی ظرفیت‌های گردشگری و نهادینه شدن فرهنگ سفر در نتیجه تعطیلی شنبه‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: امکان شب‌مانی در محدوده‌های گردشگری با این دو روز تعطیلی بیشتر می‌شود و به ترویج فرهنگ گردشگری و افزایش درآمدها و خدمات گردشگری در کنار دیگر آورده‌هایی که خواهد داشت، کمک خواهد کرد.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین به تأثیر تعطیلی دو روز در هفته بر حوزه مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری اشاره می‌کند و می‌افزاید: وقتی ادارات و ساختارهای اداری وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دو روز کامل تعطیل باشند، مراجعه به ادارات هم نخواهیم داشت و با کاهش ترددهای بین‌شهری و جاده‌ای شاهد کاهش آلودگی خواهیم بود، ضمن آنکه این موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی و بهره‌وری بیشتر را نیز در پی خواهد داشت.
حاتمی همچنین به آرامش روانی خانواده‌ها با در کنار هم بودن بیشتر و درنتیجه، استحکام بنیان خانواده در پی این تعطیلی اشاره و بیان می‌کند: در نتیجه این قانون، کسانی که خانواده آن‌ها در شهرستان‌ها هستند و به مراکز استان‌ها و پایتخت تردد می‌کنند، یک روز بیشتر می‌توانند در کنار خانواده‌های خود بمانند و این موضوع به تحکیم بنیان خانواده کمک خواهد کرد.
وی به تغییر رفتار و سبک زندگی در نتیجه این تعطیلی هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: درست است که روز پنجشنبه روز آیینی خانواده‌های ایرانی است، اما می‌توان این سبک زندگی را به بعد از ظهر پنجشنبه و یا حتی جمعه‌ها تغییر داد و با تمرین و تکرار، سبک تازه‌ای از مراودات خانوادگی را شکل داد.
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید براینکه تعطیلی شنبه‌ها هیچ مغایرت و کراهتی با شرع و قانون ندارد و روز تعطیلی رسمی ما همچنان همان روز جمعه خواهد بود، می‌گوید: تعطیلی شنبه‌ها یک تعطیلی کاری است و در واقع تعطیلی رسمی نیست، همان‌گونه که قبلاً پنجشنبه‌ها تهران تعطیل بود و هیچ مغایرتی هم با شرع و قانون نداشت.
وی ادامه می‌دهد: ملاحظاتی در میان نمایندگان از منظر فرهنگ آیینی و سبک زندگی ایرانی وجود داشت که در مجموع استدلال موافقان بر استدلال مخالفان چیره شد و در نتیجه مشکلی هم برای این قانون پیش نخواهد آمد و شورای نگهبان هم به نظر نمی‌رسد مغایرت و ایرادی در این خصوص ببیند.

تعطیلی شنبه‌ها؛ اقدامی ضروری و قابل دفاع 
ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم مصوبه تعطیلی شنبه‌ها را مثبت ارزیابی می‌کند و به قدس می‌گوید: یکی از تصمیمات درستی که مجلس شورای اسلامی گرفت تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌هاست.
وی با اشاره به اینکه روز جمعه، روز مقدس مسلمانان است، می‌افزاید: این روز  در ایران و دیگر کشورهای اسلامی تعطیل است، اما پنجشنبه برای ما نه جنبه مذهبی و نه فرهنگی دارد،  بنابراین تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها با توجه به اینکه موجب تسهیل در فعالیت‌های تجاری ما در سطح بازارهای جهانی خواهد شد، اقدامی ضروری، مفید و کاملاً قابل دفاع است.
 نماینده مردم سراوان و مهرستان در مجلس در خصوص کاهش ساعت کاری کارکنان دولت از 44 به 40 ساعت در هفته هم گفت: اگر کارکنان  دولت  طبق آنچه در قانون آمده، دست‌کم 6 ساعت کار مفید و مؤثر انجام دهند قطعاً کیفیت کار افزایش می‌یابد و به این شکل کاهش چهار ساعت کاری در هفته آسیبی را متوجه کشور نمی‌کند.

خبرنگار: محمود مصدق- مهدی توحیدی

نظر شما