شناسهٔ خبر: 66687890 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح کرد:

نمايشگاه‌ها نمادي از قدرت توليد علم در کشور هستند

صاحب‌خبر -
نمايشگاه‌ها نمادي از قدرت توليد علم در کشور هستند
خبرگزاری آریا - یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نمایشگاه‌های کشور را نمادی از قدرت تولید علم دانست.

به گزارش ستاد خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در هشتمین روز از نمایشگاه کتاب تهران مورخ چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 در دیدار با یاسر احمدوند، رئیس این نمایشگاه، درخصوص مسائل جاری گفت‌وگو کردند. 
احمدوند ضمن خوشامدگویی به معاون وزیر بهداشت و حاضران، به روند روبه‌رشد صنعت نشر و نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: نمایشگاه در سال‌های اخیر به لحاظ مساحت و تعداد غرفه‌ها بیشتر شده است. بخش‌های عمومی، اختصاصی و خارجی در نمایشگاه مستقر هستند. امیدواریم که در ادامه با همکاری شما و دیگر دستگاه‌ها اتفاقات خوبی برای نمایشگاه رخ دهد. 
او افزود: نمی‌توان مرزهای دانش را در فضای مجازی پیدا کرد. کتاب در داخل کشور نسبت به دیگر اجناس ارزان است. البته منکر گرانی کتاب نیستیم، اما موضوعات مهم‌تر دیگری در حوزه نشر مطرح است. 
تلاش برای تالیف کتاب‌های مرجع داخلی
یونس پناهی، معاون وزیر بهداشت کتاب را مهم‌ترین رکن تولید علم توصیف کرد و گفت: به دلایل مختلفی، کتاب‌هایی که منجر به سیاست‌گذاری کلان در حوزه بهداشت می‌شود کم است. ما علاقه‌مندیم در بردهای تخصصی حوزه سلامت، کتاب‌های تالیف داخل داشته باشیم تا فقط کتاب‌های خارجی مرجع نباشند. چون مثلا وقتی یک بیماری یا اختلالی در کشور ما بیشتر و فراگیرتر از کشور دیگر می‌شود، نیاز است که کتابی با حال و هوای ما نگارش شود. 
وی افزود: نمایشگاه‌ها نمادی از قدرت تولید علم در کشور هستند. به نظرم خیلی خوب است اگر دستگاه‌ها و وزارت بهداشت حمایت کنند تا کتب حوزه درمان و بهداشت با تخفیف مناسب به دست مصرف کننده برسد. سال گذشته این موضوع را دنبال کردیم اما چندان نتیجه بخش نبود؛ با این‌حال تلاش می‌کنیم که سال آینده این اتفاق محقق شود. 
پناهی عنوان کرد: به خاطر تحریم‌ها، دسترسی به منابع اصیل علمی کم است و محققان راحت به کتب اورجینال دسترسی ندارند. البته دوستان سال گذشته با یک ناشر هندی هماهنگ کرده بودند که تعدادی از کتاب‌های اصیل وارد ایران شود اما در گمرک گیر کرد. ما در موضوع عادات غذایی کتاب‌های قوی نداریم. کتاب کلاسیک که مناسب استفاده مردم باشد، چندان موجود نیست. بهترین راه برای پیشگیری در حوزه سلامت افزایش آگاهی مردم است.
سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

نظر شما