شناسهٔ خبر: 66687702 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

تورم ماهانه به ۸.۸ درصد رسید

چهارمین سرعت‌گیر تورم آرژانتین

دنیای اقتصاد: تورم ماهانه آرژانتین در آوریل برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت و به ۸.۸درصد رسید. این نخستین باری است که در دوران ریاست‌جمهوری خاویر میلی تورم ماهانه این کشور تک‌رقمی می‌شود. در این ماه مسکن، آب و برق، ارتباطات و پوشاک بیشترین تورم را تجربه ‌کرده‌اند. با‌این‌حال تورم سالانه این کشور در چهارمین ماه سال جاری به ۲۸۹درصد رسیده که بیشترین میزان از فوریه ۱۹۹۱ است. دلیل اصلی کاهش سرعت تورم در ماه‌های گذشته سیاست‌های انقباضی خاویر میلی، رئیس‌جمهور لیبرتارین آرژانتین، است. او با اعمال سیاست‌هایی نظیر حذف یارانه‌ها، کاهش بودجه‌های عمرانی و تعطیل کردن نیمی از وزارتخانه‌های این کشور از هزینه‌های دولت کاست. در‌حال‌حاضر بسیاری از افراد معتقدند که تداوم سیاست‌های میلی رکود را در این کشور حاکم خواهد کرد و احتمالا در ماه‌های آینده تعداد زیادی از کارگران ساختمانی اخراج شوند. اما اقتصاددانان می‌گویند اصلاحات عمیق اقتصادی و خروج از بحران فعلی آرژانتین چنین هزینه‌هایی را در بر خواهد داشت که برای رسیدن به هدفی مانند کاهش تورم اجتناب‌ناپذیر است.

صاحب‌خبر -

Untitled-1 copy

تصویر تورم آرژانتین

تورم ماهانه آرژانتین در ماه آوریل با کاهش 2.2درصدی نسبت به ماه مارس، به 8.8درصد رسیده است. در روزهای گذشته پیش‌‍‌بینی‌ها حاکی از آن بود که تورم ماه آوریل به 9درصد خواهد رسید. به صورت کلی می‌توان گفت سرعت رشد تورم آوریل به صورت قابل‌توجهی کاهش یافته است. تورم ماهانه آرژانتین در مواجهه با سیاست‌های انقباضی میلی در ابتدا در یک قله تاریخی قرار گرفت و در دسامبر سال گذشته به 25.5درصد رسید. با‌این‌حال سرعت رشد تورم در 4 ماه بعدی کاهش یافت و به سطح فعلی رسید. نگاهی به تورم سالانه آرژانتین نیز نشان می‌دهد عدد این شاخص در ماه آوریل به 289درصد رسیده که یک قله تاریخی محسوب می‌شود. نگاهی به جزئیات تورم ماهانه آوریل بیانگر آن است که پرچم‌دار افزایش قیمت ماه آوریل گروه مسکن، آب و برق با تورم 35درصدی بوده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این مساله حذف یارانه‌هایی است که تا پیش از این به آب و برق تعلق می‌گرفت. می‌توان گفت برخلاف گروه مسکن، آب و برق، تورم سایر گروه‌ها در آوریل نسبت ماه مارس کاهش یافته است. در این ماه تورم حمل‌و‌نقل 6.3درصد، تورم رستوران‌ها و هتل‌ها 7.3درصد و تورم مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیرالکلی معادل 6درصد بوده است. در چهارمین ماه سال 2024 تورم سلامت معادل 9.1درصد بوده و مشروبات الکلی و تنباکو تورم 5.5درصدی را تجربه کرده‌اند. تورم گروه ارتباطات در آوریل معادل 14.2درصد و تورم پوشاک معادل 9.6 درصد بوده است. بیشترین کاهش تورم در ماه مذکور مربوط به تحصیلات بوده که از 52.7درصد در ماه مارس به 8.6درصد در ماه آوریل رسیده است.

تاثیرات اولیه سیاست‌های انقباضی

آرژانتین یکی از کشورهایی است که در سال‌های گذشته با تورم‌های بیش از 100درصدی دست‌و‌پنجه نرم کرده است. تورم از پدیده‌هایی است که زندگی مردم یک کشور را به شدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به همین دلیل سیاستمداران زیادی در این کشور در تلاش بودند تا اژدهای تورم در آرژانتین را مهار کنند.  ناکامی تعداد زیادی از سیاستگذاران در زمینه دستیابی به مهار تورم در آرژانتین موجب شد خاویر میلی و ایده‌های انقلابی‌اش مورد استقبال مردم آرژانتین قرار بگیرد. او یک لیبرتارین است که تا پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری وعده‌هایی مانند تعطیلی بسیاری از وزارتخانه‌ها را داد. او در نخستین روزهایی که به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، به این وعده عمل کرد و به کار نیمی از وزارتخانه‌های این کشور پایان داد. یکی دیگر از اقدامات میلی حذف بسیاری از یارانه‌هایی مانند آب و برق بود که تا پیش از این به مردم اعطا می‌شد. حذف این یارانه‌ها یاعث شد باری از دوش هزینه‌های دولت برداشته شود؛ اما از آنجا که اعمال چنین سیاستی یک شوک بزرگ برای اقتصاد بود، تورم به صورت قابل‌توجهی جهش یافت.

با این وجود اقدامات میلی موجب شد مردم باور کنند که اقدامات سیاستگذاران برای مهار تورم به شعار محدود نیست و دولت برای کاهش تورم مصمم است. همین مساله موجب شد انتظارات تورمی به صورت قابل‌توجهی اصلاح شود و سرعت رشد تورم در ماه‌های بعدی کاهش یابد. اقتصاددانان بسیاری معتقدند که با وجود چشم‌انداز روشن کاهش تورم در آرژانتین، ادامه این راه با مشکلات بسیاری همراه است. در واقع بر هم ریختن ساختارهایی که طی سال‌های طولانی شکل گرفته، می‌تواند مشکلاتی نظیر رکود به همراه بیاورد.

در انتظار رکود؟

 هم‌زمان با کاهش تورم ماهانه در 4 ماه گذشته، بسیاری از شهروندان به افت جنب‌وجوش در بازارهای محلی این کشور اشاره کرده‌اند. یکی از اقدامات مهم میلی در ماه‌های گذشته کاهش قابل‌توجه بودجه‌های عمرانی و پروژه‌های زیرساختی بود. همین مساله باعث شد سایه رکود بر اقتصاد و به‌خصوص ساخت‌وساز این کشور سنگینی کند.  بسیاری از افراد معتقدند با تداوم سیاست‌های فعلی دولت، در ماه‌های آینده سرعت ساخت‌وساز در آرژانتین بیش از پیش کاهش خواهد یافت و بسیاری از کارگران ساختمانی در ماه‌های آینده اخراج خواهند شد.

 

نظر شما